Anonym skriver:
Hej derude
Med fare for at få høvl, vælger alligevel at skrive dette indlæg. Jeg er ikke ude på at ramme nogen, gøre mig til et bedre menneske end andre eller lignende.
Jeg skriver faktisk dette indlæg, fordi min søn har en rigtig god legekammerat, som er kommet og kommer hos os ofte. Legeaftalen går stort set aldrig den anden vej, hvilket jeg synes er lidt ærgerligt, men ikke noget jeg har er problem med.
Drengen elsker at være hos os, han nyder virkelig vores selskab, spiser og overnatter her gerne og virker i det hele taget bare super glad for at kunne få det "frirum" der er hos os. Jeg vælger at skrive frirum fordi hans forældre er karrieremennesker og "glemmer" sommetider deres børn. Det er den følelse jeg har omkring det!
Jeg føler de tilsidesætter deres børn, frem for deres jobs - og jeg ved godt at vi alle priorieterer forskelligt, men han virker trist ind i mellem og der er utrolig meget han ikke kan, som vores børn kan, fx at kunne smøre et stykke brød eller spise med kniv og gaffel.
Han vant til skemad ellers spiser han med fingrene og ofte spiser han alene. Han er 9 år og vil mene han burde kunne bruge kniv og gaffel.
Hans forældre er altid død stressede når de kommer og henter ham, skynder helt vildt på ham, fordi de skal nå det ene og det andet og han skal ud til ny pasning, selvom han i realiteten sagtens kunne blive hos os, men det vil hans forældre ikke "belemre" os med. Det virker som lidt dårlig samvittighed, da de ofte siger at vores søn også snart skal hjem og hygge og sove hos dem. Det sker bare aldrig. Drengene har kendt hinanden i 6 år og har det bare super dejligt sammen.
Mange af tingene er noget drengen selv fortæller os fordi han ytrer han ønsker at det var sådan hos ham. Vores prioriteter er anderledes. Jeg arbejder 28 timer, min mand 37 og ingen af børnene går i SFO. Vi spiser altid morgenmad, eftermiddagsmad og aftensmad sammen. Det er nogle vigtige holdepunkter i vores familie og jeg nyder at have den tid med vores børn.
Jeg taler rigtig fint sammen med hans mor, hun er sød og hyggelig at tale med, hvis hun altså har tid. Men ofte er det max 5-10 minutter, fordi de netop skal videre.
Åh jeg ved ikke helt hvad jeg ville med indlægget. Jeg er nok bare frustreret og ked af det på drengens vegne og et eller andet sted kan og skal jeg nok ikke gøre noget. Det er jo den måde de har valgt at leve på.
Er vores familie helt forskruet?
Jeg oplever som lærer i overbygningen, at en del elever fra ressourcestærke hjem, med veluddannede forældre, har en forbløffende mangel på almen viden og et pauvert ordforråd. Jeg tænker hver gang, om de da slet ikke taler sammen over aftensmaden - om, hvad der sker i verden, om helt basale emner etc. Og så går det op for mig gang på gang, at nej - man spiser sjældent sammen, far og mor kommer sent hjem fra job, mor går til yoga og fitness, far cykler og løber, og samles familien ved bordet, har forældrene travlt med at drøfte logistik og koordinering for at få de næste dage til at hænge sammen.
Ungerne går på deres værelser og ser hver deres film eller serie på hvert deres tv eller pc/iPad - eller spiller computerspil, mens far og mor lige skal tjekke mails, dyrke sport eller muligvis se tv sammen eller hver for sig. Hvad weekenderne går med, ved jeg ikke - måske det samme. Faktum er, at helt almindelig samtale om stort og småt er en sjældenhed, og at det SELVFØLGELIG har omkostninger. Familiemedlemmerne lever parallelliv. Ingen taler med de store unger om, hvad der sker ude i verden, hvad far og mor egentlig laver på deres arbejde osv. osv.
Forældre kommer til skole-hjem-samtaler med mobilen tændt og undskylder på forhånd, at de altså er nødt til at tage den, hvis de ringer fra jobbet, for det er vigtigt. Signalet til deres barn: “Mor kan ikke garantere at prioritere at høre om DIG og din hverdag i tyve minutter!”
Det er, hvad jeg hyppigere og hyppigere oplever og hører mine elever berette. Jeg ville jo ønske, disse forældre fik øjnene op for, hvad de byder deres børn, og at det ikke kan kompenseres af de utvivlsomt dejlige ferierejser, de som familie tager på 2-3 gange årligt.
Jeg bliver indimellem vanvittig, når mine store unger drøfter alt mellem himmel og jord over aftensmaden, mens min mand og jeg hægter os af og på deres snak - vi er en MEGET talende familie. Men jeg ville ikke for alt i verden undvære vores mange snakke og al den tid, vi tilbringer sammen.
Folk prioriterer forskelligt, og nogle jobs kræver flere timer end de 37-40 stykker. Jeg tror bare ikke altid, at folk er helt bevidste om, hvad de vælger fra på deres børns vegne, når de dedikerer så meget af deres tid til job og personlige interesser, aktiviteter etc. Blæse være med, hvad forældrene går glip af - det er noget andet med børnene, som ikke selv har valgt.
Men nej, medmindre vi har at gøre med decideret omsorgssvigt, nytter det næppe at blande sig.