Vold - skal jeg sige noget?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. oktober 2017

Tommelise

Thilde86 skriver:

Det lyder virkelig skrækkeligt det du har været igennem med din eks, og jeg forstår godt at du på sin vis gerne vil spare en anden kvinde for det samme som du har været igennem. MEN det er jo ikke sikkert han er sådan længere, det KAN være at han har arbejdet med sig selv, måske jeres brud har været en øjenåbner for ham. Det kan man da virkelig håbe på.

Men uanset hvad så ser jeg to scenarier hvis du fortæller hans nye kæreste det her;

1: Hun tror ikke på dig og går bare til sin kæreste med det, og du gavner ikke deres forhold på nogen måde. Måske kan det endda puste lidt til ilden ved ham, og udløse noget af den gamle opførsel. Men advarslen vil ikke have den hensigt du har med den.

2: Hun tror på dig, og forlader måske kæresten allerede her (og hvad nu hvis han rent faktisk har ændret sig og hun i virkeligheden var den helt rigtige for ham - du udtrykker jo selv at du trods den måde han behandlede dig på, stadig ønsker at han kan være i et godt og sundt forhold og have ændret sig, men det vil du her tage væk fra ham). Det kan også være hun tror på dig, men alligevel bliver og nu bare vil gå og være bange konstant og fare sammen ved den mindste smule hævet stemme eller optakt til uenighed. Og sådan synes jeg ingen fortjener at leve i et forhold. Og igen, hvis han nu har ændret sig, så ville det da være virkelig synd for dem begge, hvis hun konstant gik og var på vagt på den måde over for ham.

Jeg ser altså ingen positive ting ved at du fortæller hende det du var udsat for med ham. For selv hvis han ikke har ændret sig, så finder hun alligevel selv ud af det før eller siden, og så vil din advarsel altså ikke have haft nogen større effekt alligevel.

Nu har jeg selv tidligere været i et forhold, hvor jeg blev psykisk mishandlet og af og til en smule fysisk også, og jeg ved også at nogle mennesker desværre bare bringer de dårlige sider frem i hinanden, så måske det er anderledes i hans nye forhold, det kan man da kun håbe på 

En mand af den kaliber som TS beskriver, ændrer sig ikke. Han lyder som en person med en virkelig dysfunktionel personlighed.

Det lyder, som om det er lykkedes din ekskæreste at bilde dig ind, at det var din egen skyld - at du bragte det værste frem i ham.

Vold kan simpelt hen ikke forsvares. Mennesker i et sundt forhold griber ikke til psykisk mishandling og en "smule fysisk mishandling" - alle par kan skændes og tale grimt til hinanden - men i et godt forhold når man ALDRIG derud.

Jeg tror desværre heller ikke, at der vil komme noget ud af at forsøge at advare hans nye kæreste. Han vil dreje det hele til sin fordel.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. oktober 2017

Cherraly

Profilbillede for Cherraly

Hvis min datter skulle gå hen og finde sammen med sådan et forfærdeligt menneske, endda helt alene i udlandet, og nogen vidste hvad han er for et menneske, så vil jeg ønske de sagde noget til hende. Man må gerne passe på hinanden. Der er jo ikke tale om at du vil advare om at han er doven eller ludoman eller andet. Her er der tale om vold, i mine øjne grov kriminelt adfærd. Kan godt være hun ikke tror på det, men så vil hun måske være mere opmærksom. Mennesker kan ændre sig på mange punkter, men jeg tror, de sider af en der kan retfærdiggøre og motivere sådan behandling af andre mennesker, mishandling, er nok mere en gennemgribende del af personligheden. For at ændre det, skal der nok en større ændring af resten af mennesket. Vold og mishandling er ikke noget nogle mennesker kan få frem i hinanden, for de ikke er rigtige for hinanden osv. 

Anmeld Citér

26. oktober 2017

Tommelise

Cherraly skriver:

Hvis min datter skulle gå hen og finde sammen med sådan et forfærdeligt menneske, endda helt alene i udlandet, og nogen vidste hvad han er for et menneske, så vil jeg ønske de sagde noget til hende. Man må gerne passe på hinanden. Der er jo ikke tale om at du vil advare om at han er doven eller ludoman eller andet. Her er der tale om vold, i mine øjne grov kriminelt adfærd. Kan godt være hun ikke tror på det, men så vil hun måske være mere opmærksom. Mennesker kan ændre sig på mange punkter, men jeg tror, de sider af en der kan retfærdiggøre og motivere sådan behandling af andre mennesker, mishandling, er nok mere en gennemgribende del af personligheden. For at ændre det, skal der nok en større ændring af resten af mennesket. Vold og mishandling er ikke noget nogle mennesker kan få frem i hinanden, for de ikke er rigtige for hinanden osv. 

Jeg er helt enig i, at vi skal passe på hinanden. Og TS kan da også godt prøve at sige noget.

Men den type mænd er så manipulerende, så han vil sandsynligvis bare vil få den nye kæreste til at tro, at TS er jaloux og psykisk ustabil. Jeg tror desværre ikke, at den nye kæreste vil tage advarslerne til sig, da hans type kan være utroligt charmerende, og hun opdager nok ikke, hvordan hans sande jeg er, før den dag hun selv "spræller i nettet". 

Anmeld Citér

26. oktober 2017

Mor11

Profilbillede for Mor11
Tommelise skriver:

Jeg er helt enig i, at vi skal passe på hinanden. Og TS kan da også godt prøve at sige noget.

Men den type mænd er så manipulerende, så han vil sandsynligvis bare vil få den nye kæreste til at tro, at TS er jaloux og psykisk ustabil. Jeg tror desværre ikke, at den nye kæreste vil tage advarslerne til sig, da hans type kan være utroligt charmerende, og hun opdager nok ikke, hvordan hans sande jeg er, før den dag hun selv "spræller i nettet". 

Men måske hun ser det på et tidligere tidspunkt netop fordi hun har den information i baghovedet. Også selvom hun ikke tror på det til at starte med, og manden drejer sandheden så ts bliver den frygtelige eks. 

Anmeld Citér

26. oktober 2017

Cherraly

Profilbillede for Cherraly
Tommelise skriver:

Det tror jeg også du har ret i. Men alternativet er jo så bare at lade som ingenting. Så er man også med til at understøtte det image han tegner udadtil - af en helt almindelig fyr, med almindelig omgangskreds, vellidt af folk omkring sig. Hvis der bare er 1% chance for, at der tilføjes en ekstra "nuance" i det billede, for den nye kæreste, er det måske bedre end 0. 

Anmeld Citér

26. oktober 2017

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Jeg synes du skal skrive til hende at han er voldelig og hvis hun ikke går fra ham, så kan hun skrive til dig den dag hun gør, og du kan hjælpe hende med det. 

Jeg har selv været i et voldeligt forhold en del år siden - jeg ville sikkert ikke tro på det hvis en advarede mig, men årsagen til at jeg blev hos ham i 7 år var min skamfølelse og hans evne til at isolere mig. Jeg følte ikke jeg havde nogen at snakke med og skammede mig for meget til at fortælle mine søstre det. 

Så jeg tænker ar det på et tidspunkt kan være en hjælp at du har advaret hende. Hun vil måske kontakte dig fordi du kender hendes kæreste som han i virkeligheden er, du har selv været der og hun vil måske ikke føle skam overfor dig. 

Tænker at du ikke har noget at miste ved at skrive til hende. 

Anmeld Citér

26. oktober 2017

Tommelise

Cherraly skriver:

Det tror jeg også du har ret i. Men alternativet er jo så bare at lade som ingenting. Så er man også med til at understøtte det image han tegner udadtil - af en helt almindelig fyr, med almindelig omgangskreds, vellidt af folk omkring sig. Hvis der bare er 1% chance for, at der tilføjes en ekstra "nuance" i det billede, for den nye kæreste, er det måske bedre end 0. 

Ja, man kan jo altid håbe, at den nye flamme har det i baghovedet.

I TS´s situation synes jeg hun skal sige noget, hvis hun føler for det.

Men jeg er ikke enig i, at man har nærmest har pligt til at advare en ny kæreste. Det kommer an på, hvilken situation, man selv står i.

Jeg har selv været i et usundt forhold (dog ikke fysisk vold - men nok kun fordi jeg var heldig), men grov manipulation og nok det man kan kalde psykisk vold. Jeg endte også i en voldsom depression, og efter at jeg var kommet ud af kløerne på ham, havde jeg bare brug for at holde ham helt ude af mit liv. 

I dag er jeg stærk og ligeglad med, hvad han siger, men i de første år var jeg stadig sårbar og orkede ikke at blive trukket igennem sølet én gang til - jeg orkede ikke hans kommentarer, orkede ikke at blive såret igen, orkede ikke at risikere en ny depression - og jeg ved også, at han ville have bedt mig om at holde mit langt væk fra hans nye kæreste. Så nej - det ville ikke være min opgave at advare en ny kæreste - det må hendes veninder klare.

Han endte med at gifte sig med en kvinde, han kom sammen med samtidig med, at han og jeg var kærester - og jeg fik også en del mindre pæne sms´er fra hende. 

Anmeld Citér

31. oktober 2017

Kurt_H

Der findes ikke noget så grimt i et forhold som en person der udnytter den anden person, dét er ikke et forhold, men et destruktivt forløb som skal afsluttes omgående.

Så jeg ville i den grad advare hans nyeste fangst, fordi det er alt som hun er for ham. Jo længere væk hendes netværk er, jo bedre kan han udnytte hende, desværre.

Giv hende en kort og præcis beskrivelse, så det ikke kan misforstås hvad din hensigt er og at du evt. kan kontaktes for flere detaljer.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.