Hvor meget spiser dit barn i skolen ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. oktober 2017

Bentemor

StineW79 skriver:

Uha gad godt nok godt ha sådan en lækker madpakke!!!

Til TS: her har vi i perioder også haft madpakke problemer.

Vi har valgt at købe rugbrød fra pågen (staves?) også skifter vi pålæg hver uge, så der ik altid er det samme med.

Vi har prøvet forskellige boller, pasta, tortilla osv osv og hun fik aldrig spist det hele.

Hun spiser ik altid lige hurtigt, men vi valgte at tage en snak med læren, da vi ku høre at hun ik var den eneste som havde problemer med at nå at spise. Det har heldigvis betydet at de nu på klasse, har fået lidt længer tid, til at spise. 

Vi lavede en aftale med Thea, der hed at hun minimum ska spise 1/2 rugbrødsmad inden hun spiser alt det "sjove".

Det har virket rigtig godt, fordi hun selv var med til at bestemme det sku være en 1/2 mad, og at hun self selv vælger hvilken mad.

Hvis din datter er glad for makrel, så pak det i en lille bøtte, så brødet ik blir blød og ulækkert, eller lugter i madkassen.

Sørg for at formiddagsmaden er nem. Feks rugbrøds "Chips" lavet. Lidt smøreost til dyppelse, humus eller advokadomos... 

Grov knækbrød med smør, så hun også får lidt fedt osv.

Nogle gange er gullerødstænger nemmer at spise, end feks en hel gulerod.

Det samme med æbler, pære og andre hårde frugter, er nemt, når det er udskåret. Især hvis man har rokketænder. Vh Stine 

Tak.  men faktisk har det også taget et godt stykke tid.  at få indarbejdet ordentligt.  Men nu er det nærmest vane, at lave ekstra salat eller grønsager til aftensmåltidet og bruge det til kolde retter til frokost dagen efter. Salater er også ganske gode at lave aftenen før, hvor

mod jeg personligt ikke gider et stykke rugbrød der har ligget på køl hele natten. Flere af tingene fx advokado snask holder sig fint i bøtte to dage i køleskab, så planlægger gerne et par dage i forvejen og koordinerer med ugens aftensmåltids plan. Kræver lidt kreativitet og i lidt opskrifts inspiration i starten men bliver hurtigt vane.

Skal dog måske nævnes at jeg kun arbejder deltid pt og lader manden tage læsset med fuldtidsjob, da den yngste kun er to år (madordning i vuggestue) så har nok lidt mere overskud og tid end en familie med to fuldtidsjob... (vi har 3 børn) 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. oktober 2017

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Wow - det er også meget kort tid de har til at spise frokost i. I min søns klasse sidder de i klassen og spiser sammen i 45 min. Først derefter kommer de ud og leger. 

Så i stedet for at tage kampen op med din datter ville jeg tale med skolen/forældrebestyrelsen om spisepausen. 

Anmeld Citér

1. november 2017

Kurt_H

lineog4 skriver:

Nu ved jeg ikke hvad du mener med det sjove. Men jeg ville tænke i noget sjovt som gav god næring og bund, fx fuldkornspasta, frikadeller, gulerødder i stedet for agurk, rugbrødshapser (man kan lave dem i ovnen), æg, rigtig ost som haps osv, 

Og så ville jeg italesætte udfordringen - jeg er sikker på din datter ikke er den eneste, for 5-10 minutter til at sluge en madpakke før man skal ud og have det sjovt (og selvsagt vælger man at skrotte maden og løbe ud og lege) det er ingen ting. Jeg ville så gerne alle skoler i DK fik en madpolitik hvor man minimum to gange på dagen (formiddag og frokost) afsatte ordentlig tid til at sidde og spise sammen, der er en masse læring i at spise sammen og tale over maden, eller få læst højt eller tale om hvad man skal bagefter, gode lege til frikvarteret hvad ved jeg. De stakkels børn er i skole fra 7.50 til 14 og nogle gange 15 og de har ikke en reel frokostpause - de har en legepause og skal selv vurdere om de helst vil lege eller spise. 

Mine får spist, men når jeg spørger dem spiser de kun en gang på skoledagen - her hjemme kan den mindste især spise med to timers mellemrum hele dagen lang. Arbejder selv på en skole hvor vi har sat fokus på madkulturen og vi bruger netop 15 minutter og nogle gange mere to gange om dagen til at få spist. 

Dine kostråd er perfekte !

Børn spiser hellere figenstangen, yogurten o.l. frem for rugbrød med leverpostej, 3* spege/rulle-pølse som var det mad vi andre fik med i skole da vi var børn...

Børnefrikadellerne + pasta er altid et hit, så kan man altid lære dem at tygge maden ordentligt med lukket mund hjemme eller hvad regler man nu har.

Jeg kan bare ikke genkende det med at børnene ikke får madpauser i skolen, fordi de skoler som jeg har arbejdet på er der mulighed for at spise en hurtig minifrikadelle eller to inden de render ud og leger til formiddag.

Ved middagspausen er der altid en voksen tilstede de første 15 minutter, så der er rigelig tid til at få det nødvendige madtilskud indenbords.

Som forældre skal man ikke være bange for at snakke madpakkes indhold med sit barn eller andre forældre, fordi det kan tænkes at klassekammeratens madpakke er mere spændende og derfor ødelægger dit barns appetit til sin egen madpakke.

Anmeld Citér

1. november 2017

EKAB

Profilbillede for EKAB
Bentemor skriver:

Min dreng på ti år får aldrig rugbrød med da han ikke bryder sig om det og aldrig har gjort. Hans madpakke består af fx. Fuldkorns durumruller med pestro, avokado snask, salat, hakket grønt (tomat, peberfrugt, gulerod, hvad der lige er), kødrester skåret i stykker fra dagen før eller fx kylling eller skinkestrimler eller røget laks, rejer 

Eller bulgursalat, pastasalat, quinea salat med masser lækker grønt og frugt, nødder osv alt efter hvad jeg finder på, gerne tilsat æg i bådstykker. Desuden er han glad for fx en frikadelle, fiskedelle eller noget andet nemt som tilbehør. 

Nærmest dagligt får han et stykke ost med som tilbehør også. Små madmuffins glider normal også ned.  fuldkorns pizzasnegle eller pølsehorn bages i weekenden og tages løbende ud og kommer med i madpakkerne. 

Faltisk spiser han og jeg stort set det samme til frokost da jeg laver det aftenen før og gør det klar til os begge. 

Min ældste pige vil hellere have fuldkornssandwich med og selvfølgelig frugt osv eller "varmemad" (rester fra dagen før) hun har mulighed for at varme i mikroovn. Derudover får hun selvfølgelig også "snacksene" (pizzasnegle, pølsehorn osv) og fugt med. 

Det lyder super lækkert! 

Min dreng går kun i børnehave, men vi kæmper med at pædagogerne ikke vil forstå, at han ikke bryder sig om rugbrød.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.