Hvor meget spiser dit barn i skolen ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.633 visninger
13 svar
3 synes godt om
24. oktober 2017

Anonym trådstarter

Hejsa. 

Jeg og kæresten har et lille problem med hans datter på 9 år. Hun spiser nærmest ingen ting i skolen. 

Til morgen får hun havregryn, yougurt. 

I skolen fik hun her efter sommerferien 2 stykker rugbrød med forskelligt pålæg med. Dette blev smidt ud eller spist et halvt stykke. Men ostehapsen, eller salamien der også var med blev spist. 

Så prøvede vi 2 boller med det hun ønsker skulle i, for det meste makrelsalat. Dette blev også sjældent spist. Vi stoppede med de "sjove" ting da vi syntes det er vigtigt hun spiser de boller for at have noget energi til skoledagen. 

Hun får 2 stykker frugt med hver dag til formiddagspausen, disse er somme tider spist. 

Nu er vi gået ned til 1 bolle efter hendes ønske også, men heller ikke denne bliver spist. måske en kvart. Der er ikke noget sjovt med, pånær lidt agurk og rød peber de sidste dage. Netop for at få hende til at spise det vigtige.

Hun får afvide de "sjove" kommer med igen, når hun sipser hendes bolle hver dag. 

Hun går fra morgen til aften på somme tider 2 stykker frugt og en kvart bolle. Det er ikke meget. Hun er i forvejen bagud i skolen, så at hun ikke spiser og får energi til at lære, er jo heller ikke godt. 

Hvad gør i andre med børn der kun gider spise det "sjove" ? 

Vi ahr prøvet forskellige slags boller og rugbrød, men hun siger hun ikke når at spise det, trods de har 5-10 min inden pausen starter. Men hun vil hellere lege ude end at spise hendes mad. Derfor fik hun boller med, som hun bare kunne tage med i hånden, så det ikke tog tid. 

Kom med jeres råd. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. oktober 2017

lineog4

Anonym skriver:

Hejsa. 

Jeg og kæresten har et lille problem med hans datter på 9 år. Hun spiser nærmest ingen ting i skolen. 

Til morgen får hun havregryn, yougurt. 

I skolen fik hun her efter sommerferien 2 stykker rugbrød med forskelligt pålæg med. Dette blev smidt ud eller spist et halvt stykke. Men ostehapsen, eller salamien der også var med blev spist. 

Så prøvede vi 2 boller med det hun ønsker skulle i, for det meste makrelsalat. Dette blev også sjældent spist. Vi stoppede med de "sjove" ting da vi syntes det er vigtigt hun spiser de boller for at have noget energi til skoledagen. 

Hun får 2 stykker frugt med hver dag til formiddagspausen, disse er somme tider spist. 

Nu er vi gået ned til 1 bolle efter hendes ønske også, men heller ikke denne bliver spist. måske en kvart. Der er ikke noget sjovt med, pånær lidt agurk og rød peber de sidste dage. Netop for at få hende til at spise det vigtige.

Hun får afvide de "sjove" kommer med igen, når hun sipser hendes bolle hver dag. 

Hun går fra morgen til aften på somme tider 2 stykker frugt og en kvart bolle. Det er ikke meget. Hun er i forvejen bagud i skolen, så at hun ikke spiser og får energi til at lære, er jo heller ikke godt. 

Hvad gør i andre med børn der kun gider spise det "sjove" ? 

Vi ahr prøvet forskellige slags boller og rugbrød, men hun siger hun ikke når at spise det, trods de har 5-10 min inden pausen starter. Men hun vil hellere lege ude end at spise hendes mad. Derfor fik hun boller med, som hun bare kunne tage med i hånden, så det ikke tog tid. 

Kom med jeres råd. 

Nu ved jeg ikke hvad du mener med det sjove. Men jeg ville tænke i noget sjovt som gav god næring og bund, fx fuldkornspasta, frikadeller, gulerødder i stedet for agurk, rugbrødshapser (man kan lave dem i ovnen), æg, rigtig ost som haps osv, 

Og så ville jeg italesætte udfordringen - jeg er sikker på din datter ikke er den eneste, for 5-10 minutter til at sluge en madpakke før man skal ud og have det sjovt (og selvsagt vælger man at skrotte maden og løbe ud og lege) det er ingen ting. Jeg ville så gerne alle skoler i DK fik en madpolitik hvor man minimum to gange på dagen (formiddag og frokost) afsatte ordentlig tid til at sidde og spise sammen, der er en masse læring i at spise sammen og tale over maden, eller få læst højt eller tale om hvad man skal bagefter, gode lege til frikvarteret hvad ved jeg. De stakkels børn er i skole fra 7.50 til 14 og nogle gange 15 og de har ikke en reel frokostpause - de har en legepause og skal selv vurdere om de helst vil lege eller spise. 

Mine får spist, men når jeg spørger dem spiser de kun en gang på skoledagen - her hjemme kan den mindste især spise med to timers mellemrum hele dagen lang. Arbejder selv på en skole hvor vi har sat fokus på madkulturen og vi bruger netop 15 minutter og nogle gange mere to gange om dagen til at få spist. 

Anmeld Citér

24. oktober 2017

Mor11

Profilbillede for Mor11

Enig med line.. jeg tror jeg ville tage den op i skolen. Det er jo ikke fordi jeres pige er superkræsen, men hun prioritere bare leg over mad.. Og hun er sikkert ikke den eneste. 

Lige på det punkt er jeg super glad for at vi har madordning på skolen. Der går alle i kantinen 11.30 og dækker bord til deres klasse (dagens hjælpere gør det) og så spiser de sammen i 20-25min og så er der lege-frikvarter bagefter til 12.15. Så alle får spist det de reelt kan til frokost og ingen skal skynde sig fordi vennerne er smuttet.

I formiddagspausen kommer der et rullebord fra køkkenet, med brød og frugt op i klassen og det samme kl ca 14 i SFO'en. 

Anmeld Citér

24. oktober 2017

Bentemor

Min dreng på ti år får aldrig rugbrød med da han ikke bryder sig om det og aldrig har gjort. Hans madpakke består af fx. Fuldkorns durumruller med pestro, avokado snask, salat, hakket grønt (tomat, peberfrugt, gulerod, hvad der lige er), kødrester skåret i stykker fra dagen før eller fx kylling eller skinkestrimler eller røget laks, rejer 

Eller bulgursalat, pastasalat, quinea salat med masser lækker grønt og frugt, nødder osv alt efter hvad jeg finder på, gerne tilsat æg i bådstykker. Desuden er han glad for fx en frikadelle, fiskedelle eller noget andet nemt som tilbehør. 

Nærmest dagligt får han et stykke ost med som tilbehør også. Små madmuffins glider normal også ned.  fuldkorns pizzasnegle eller pølsehorn bages i weekenden og tages løbende ud og kommer med i madpakkerne. 

Faltisk spiser han og jeg stort set det samme til frokost da jeg laver det aftenen før og gør det klar til os begge. 

Min ældste pige vil hellere have fuldkornssandwich med og selvfølgelig frugt osv eller "varmemad" (rester fra dagen før) hun har mulighed for at varme i mikroovn. Derudover får hun selvfølgelig også "snacksene" (pizzasnegle, pølsehorn osv) og fugt med. 

Anmeld Citér

24. oktober 2017

StineW79

Profilbillede for StineW79
Bentemor skriver:

Min dreng på ti år får aldrig rugbrød med da han ikke bryder sig om det og aldrig har gjort. Hans madpakke består af fx. Fuldkorns durumruller med pestro, avokado snask, salat, hakket grønt (tomat, peberfrugt, gulerod, hvad der lige er), kødrester skåret i stykker fra dagen før eller fx kylling eller skinkestrimler eller røget laks, rejer 

Eller bulgursalat, pastasalat, quinea salat med masser lækker grønt og frugt, nødder osv alt efter hvad jeg finder på, gerne tilsat æg i bådstykker. Desuden er han glad for fx en frikadelle, fiskedelle eller noget andet nemt som tilbehør. 

Nærmest dagligt får han et stykke ost med som tilbehør også. Små madmuffins glider normal også ned.  fuldkorns pizzasnegle eller pølsehorn bages i weekenden og tages løbende ud og kommer med i madpakkerne. 

Faltisk spiser han og jeg stort set det samme til frokost da jeg laver det aftenen før og gør det klar til os begge. 

Min ældste pige vil hellere have fuldkornssandwich med og selvfølgelig frugt osv eller "varmemad" (rester fra dagen før) hun har mulighed for at varme i mikroovn. Derudover får hun selvfølgelig også "snacksene" (pizzasnegle, pølsehorn osv) og fugt med. 

Uha gad godt nok godt ha sådan en lækker madpakke!!!

Til TS: her har vi i perioder også haft madpakke problemer.

Vi har valgt at købe rugbrød fra pågen (staves?) også skifter vi pålæg hver uge, så der ik altid er det samme med.

Vi har prøvet forskellige boller, pasta, tortilla osv osv og hun fik aldrig spist det hele.

Hun spiser ik altid lige hurtigt, men vi valgte at tage en snak med læren, da vi ku høre at hun ik var den eneste som havde problemer med at nå at spise. Det har heldigvis betydet at de nu på klasse, har fået lidt længer tid, til at spise. 

Vi lavede en aftale med Thea, der hed at hun minimum ska spise 1/2 rugbrødsmad inden hun spiser alt det "sjove".

Det har virket rigtig godt, fordi hun selv var med til at bestemme det sku være en 1/2 mad, og at hun self selv vælger hvilken mad.

Hvis din datter er glad for makrel, så pak det i en lille bøtte, så brødet ik blir blød og ulækkert, eller lugter i madkassen.

Sørg for at formiddagsmaden er nem. Feks rugbrøds "Chips" lavet. Lidt smøreost til dyppelse, humus eller advokadomos... 

Grov knækbrød med smør, så hun også får lidt fedt osv.

Nogle gange er gullerødstænger nemmer at spise, end feks en hel gulerod.

Det samme med æbler, pære og andre hårde frugter, er nemt, når det er udskåret. Især hvis man har rokketænder. Vh Stine 

Anmeld Citér

24. oktober 2017

Lenchick

Mor11 skriver:

Enig med line.. jeg tror jeg ville tage den op i skolen. Det er jo ikke fordi jeres pige er superkræsen, men hun prioritere bare leg over mad.. Og hun er sikkert ikke den eneste. 

Lige på det punkt er jeg super glad for at vi har madordning på skolen. Der går alle i kantinen 11.30 og dækker bord til deres klasse (dagens hjælpere gør det) og så spiser de sammen i 20-25min og så er der lege-frikvarter bagefter til 12.15. Så alle får spist det de reelt kan til frokost og ingen skal skynde sig fordi vennerne er smuttet.

I formiddagspausen kommer der et rullebord fra køkkenet, med brød og frugt op i klassen og det samme kl ca 14 i SFO'en. 

Sikke en fantastisk ordning! Er helt misundelig. Er det en privat skole?

Anmeld Citér

24. oktober 2017

Mor11

Profilbillede for Mor11

Sikke en fantastisk ordning! Er helt misundelig. Er det en privat skole?

Ja det er det.

vi giver 500 for den ordning. Samme beløb som vi gav til mindre søskendes madordning i kommunal vuggestue - men der rakte pengene kun til 1 måltid dagligt (frokost). Og det var med en grøddag og rugbrøddag hver uge. Jeg fatter ikke der kan være så stor forskel på hvordan man kan bruge de samme penge. 

De får også morgenmad hvis de kommer i morgenSFO'en. 

Anmeld Citér

24. oktober 2017

Lenchick

Mor11 skriver:

Ja det er det.

vi giver 500 for den ordning. Samme beløb som vi gav til mindre søskendes madordning i kommunal vuggestue - men der rakte pengene kun til 1 måltid dagligt (frokost). Og det var med en grøddag og rugbrøddag hver uge. Jeg fatter ikke der kan være så stor forskel på hvordan man kan bruge de samme penge. 

De får også morgenmad hvis de kommer i morgenSFO'en. 

Lyder virkeligt fantastisk 

Anmeld Citér

25. oktober 2017

heaven

Her spiser Sønnen på 10 år 4 rugbrødder til frokost samt nogle gulerødder.... de er dog lagt sammen til 2 “klapsamner”, så går det lidt hurtigere...��

jeg synes også der er for lidt tid til madkultur, der er bare noget der skal overståes det mad — synes jeg. Der er ikke meget tid til at nyde det.... tag det op på skolen/klasselæreren

Anmeld Citér

25. oktober 2017

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

Vores datter er 8 år og hun får altid rester med fra aftensmaden som hun kan varme i deres mikroovn. Hun bryder sig ikke særlig meget om, at få rugbrød med.

De spiser sammen alle samme i klassen uden undtagelse - nogen gange får de læst historie

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.