Julen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. oktober 2017

Carina:-)

Din svigerfamilie kender vel din fortid,og også din tradition med at se plejefam d 23 - så de vil nok være forstående for at du naturligvis ikke ændre det.

I kunne jo overveje om den ekstra jul d 26 kunne droppes til fordel for svigerfam når du nu i også ser de sammen mennesker d 24 . 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. oktober 2017

Babilooo

De fleste af dagene inklusiv juleaften holder I med din side. Plejefamilien betyder meget... mener det ikke muligt at finde en andre dag at holde den tradition på..? 

Lillejuleaften er altså typisk den aften man fejrer jul med dem man ikke holder jule med (egen/svigerfamilie). 

Jeg ville blive ked/ ærgelig af det som svigerfamilie og kæreste

Anmeld Citér

22. oktober 2017

Babilooo

IenFart skriver:

“Fair” og “det skal ikke gå ud over dem” giver jeg ikke meget for i den her sammenhæng. Jeg er meget lidt tilhænger af alt det jule millimeter demokrati.

Hvis de som sagt er rummelige mennesker så vil de forstå hendes dilemma og så planlægger de sig forhåbentlig ud af det på en god måde de kommende år. 

milimeterdemokrati...? Men her er tale om tre dage med hendes familie og ingen med hans...?

Det ville da skuffe mig som partner... uanset hvad. 

Svigerfamilien betyder måske mindre for ts end plejefamilien - men ikke for kæresten.

Anmeld Citér

22. oktober 2017

Sprit25

IenFart skriver:

De bliver vel heller ikke fravalgt fordi hun ikke kommer. Deres søn kan da stadig dukke op og så må de jo prøve at tilrettelægge det anderledes fremadrettet.

Men igen. Hvorfor skal de ændre sig? Hun kan vel også? Jeg ville personligt nok sige den 23 med pleje, 24 med egen og 25/26 med sviger. 

Året efter bytte rundt. Min familie er også vigtigt for mig og jeg ville elske at holde jul med min bror. Men min mand har altså en familie

Anmeld Citér

22. oktober 2017

IenFart

Profilbillede for IenFart

Men igen. Hvorfor skal de ændre sig? Hun kan vel også? Jeg ville personligt nok sige den 23 med pleje, 24 med egen og 25/26 med sviger. 

Året efter bytte rundt. Min familie er også vigtigt for mig og jeg ville elske at holde jul med min bror. Men min mand har altså en familie

Det SKAL de heller ikke, men der går ikke et skår af dem ved at sige at de fint forstår hendes dilemma og så ses de bare en anden dag.

Jeg har iøvrigt ikke sagt svigerfamilien nødvendigvis skal fravælges fuldstændig. Spørgsmålet gik specifikt på aftalen med plejefamilien den 23. og den synes jeg hun skal holde fast i. Hvis de kan lave andre planer de øvrige dage, jamen så fint fint.

Anmeld Citér

22. oktober 2017

Sprit25

IenFart skriver:

Det SKAL de heller ikke, men der går ikke et skår af dem ved at sige at de fint forstår hendes dilemma og så ses de bare en anden dag.

Jeg har iøvrigt ikke sagt svigerfamilien nødvendigvis skal fravælges fuldstændig. Spørgsmålet gik specifikt på aftalen med plejefamilien den 23. og den synes jeg hun skal holde fast i. Hvis de kan lave andre planer de øvrige dage, jamen så fint fint.

Det kan da godt være? Hvis de nu også havde glædet sig til at se hende og være sammen med hende? Jeg kan sgu godt forstå hvis den gør o det på dem også

Anmeld Citér

22. oktober 2017

IenFart

Profilbillede for IenFart
Sprit25 skriver:

Det kan da godt være? Hvis de nu også havde glædet sig til at se hende og være sammen med hende? Jeg kan sgu godt forstå hvis den gør o det på dem også

Det kommer de over. Men fint nok - det er ikke noget vi bliver enige om. Så kan TS jo vælge at lytte til det der passer bedst på hendes virkelighed.

Anmeld Citér

22. oktober 2017

Sprit25

IenFart skriver:

Det kommer de over. Men fint nok - det er ikke noget vi bliver enige om. Så kan TS jo vælge at lytte til det der passer bedst på hendes virkelighed.

Synes godt nok det er køligt må jeg indrømme

Anmeld Citér

22. oktober 2017

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Sprit25 skriver:

Synes godt nok det er køligt må jeg indrømme

Det er da lige så “køligt” overfor plejefamilien at vælge dem fra. Jeg synes, det er helt fantastisk og hjertevarmt, at de samler deres tidligere plejebørn som fast tradition - og de har jo haft stor betydning for TS. 

Anmeld Citér

23. oktober 2017

Anonym trådstarter

Okay, jeg kan godt se at vandene er lidt splittede her, så jeg vil gerne bede folk om lige at tage et skridt tilbage og passe på hvad de siger (skriver) til hinanden. Der er selvfølgelig ingen der gør noget i ond vilje, hverken hvis de ville vælge den ene eller den anden familie "til" eller "fra".
Jeg er heller ikke ude på at skubbe min mand eller hans familie ud af billedet og have min familie til at overtage det hele, men jeg har trods alt 2 familier - min biologiske familie og min plejefamile og bare fordi de ikke er biologiske, anser jeg ikke min plejefamilie for at være mindre familie end den anden.

I får lige lidt mere information, da det nok er nødvendigt. Vi ser svigerforældrene oftere end vi ser min plejefamilie, da de bor en del tættere på. Vi ser dem hver/hver anden uge. Min mands bror ser vi dog ikke særlig ofte, da han har valgt at flytte langt væk og meget sjældent kommer på besøg hos sine forældre - det er omtrent 6 måneder siden vi sidst så ham. Han meldte endda fra til vores datters fødselsdag.

Vi har børn - 2 styk af slagsen - og har været sammen i nogen tid. Vi plejer at være til "jul" hos svigerfamilien (med forældre, søskende, bedsteforældre, onkler, tanter og det hele) den 26., men i år tager svigerforældrene sydpå på juledag og kommer først hjem efter nytår, så det er ikke en mulighed at ligge det senere. Hvis vi skulle finde en anden dag, skulle det være tidligere og så skulle det være "allerede" d. 16./17. og det synes min svigermor er for tidligt.
Min mand har selv sagt at han ikke "gider" med til den "jul" hos hans bedsteforældre osv. d. 26. når hans forældre ikke skal med. Hans søskende kommer heller ikke. Derfor valgte vi at tage med til den lille jul som mine forældre egentlig holder for at mine brødres kærester (som holder den rigitge jul med egne familier) også kan få gaver og alt det der.

Svigerfamilien holder desuden ikke "rigtig" jul, men spiser bare julemad og bytter gaver. Der er ingen juletræ, julesalmer eller noget, hvilket er den primære årsag til at vi (i fællesskab som par og familie) har valgt at holde selve juleaften sammen med min familie, da vi juler totalt igennem.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.