Skal eller skal ikke/behøver ikke?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. oktober 2017

Anonym

Jeg forstår det heller ikke. Min baby var uplanlagt, så jeg kom først i gang med vitaminer med folsyre fra uge 4. Og jeg har da tænkt på, at jeg ville ønske, jeg kunne være startet tidligere. Tanken om, at der kunne være noget galt, som kunne have være forebygget, er ikke særligt sjov at gå rundt med. 

Men som noget helt andet: hvor sætter du så grænsen? Hvad hvis du får brug for jerntilskud, hvis du mangler jern? Eller blodtrykssænkende medicin, fordi dit blodtryk bliver for højt? Eller morfin i forbindelse med en smertefuld fødsel? Vil du så også bare fravælge det?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. oktober 2017

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Jeg forstår det heller ikke. Min baby var uplanlagt, så jeg kom først i gang med vitaminer med folsyre fra uge 4. Og jeg har da tænkt på, at jeg ville ønske, jeg kunne være startet tidligere. Tanken om, at der kunne være noget galt, som kunne have være forebygget, er ikke særligt sjov at gå rundt med. 

Men som noget helt andet: hvor sætter du så grænsen? Hvad hvis du får brug for jerntilskud, hvis du mangler jern? Eller blodtrykssænkende medicin, fordi dit blodtryk bliver for højt? Eller morfin i forbindelse med en smertefuld fødsel? Vil du så også bare fravælge det?

Det kan jeg godt forstå, det er slet ikke en rar tanke at gå med overhovedet. Tænker bare, min mor indtog slet ikke noget folsyre som kosttilskud da hun var ung eller mine bedstemødre fra begge mine forældres sider.

Hvis det virkelig er alvorligt så skal jeg da nok træde til, men føler bare at jeg vil gøre det på en naturlig måde, altså via kost. 

Anmeld Citér

18. oktober 2017

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar

Jeg har ikke taget det før nogle af mine graviditeter... 

det var ikke rigtig planlagt, men ville da have begyndt på det, hvis det var  

tænker du lige så godt kan vænne dig til at tage de tilskud, som man skal have?

Anmeld Citér

18. oktober 2017

Anonym

Anonym skriver:

Det kan jeg godt forstå, det er slet ikke en rar tanke at gå med overhovedet. Tænker bare, min mor indtog slet ikke noget folsyre som kosttilskud da hun var ung eller mine bedstemødre fra begge mine forældres sider.

Hvis det virkelig er alvorligt så skal jeg da nok træde til, men føler bare at jeg vil gøre det på en naturlig måde, altså via kost. 

Nej, og min mor røg, da hun var gravid med mig - derfor ville jeg heller aldrig finde på at ryge som gravid. Man lærer hele tiden noget nyt, og jeg vil til en hver tid foretrække at dække mig så godt ind som muligt i forhold til anbefalinger - ikke for min egen skyld, men for mit barns skyld...

Anmeld Citér

18. oktober 2017

TLO

Bliver provokeret af, at det ikke for dig er naturligt at ville gøre det bedst muligt for dit barns skyld - ikke for din, men for dit (kommende) barn.

Se det, at du skal tage en pille dagligt, som det en første ting af mange, du gør/vil gøre(eks. jerntilskud, sove mindre eller helt ude på kanten af sengen)/ikke vil gøre(eks. hårfarvning, cigaretter & alkohol) for dit barns skyld; 

Anmeld Citér

18. oktober 2017

Anonym trådstarter

TLO skriver:

Bliver provokeret af, at det ikke for dig er naturligt at ville gøre det bedst muligt for dit barns skyld - ikke for din, men for dit (kommende) barn.

Se det, at du skal tage en pille dagligt, som det en første ting af mange, du gør/vil gøre(eks. jerntilskud, sove mindre eller helt ude på kanten af sengen)/ikke vil gøre(eks. hårfarvning, cigaretter & alkohol) for dit barns skyld; 

Selvfølgelig vil jeg mit kommende barn det bedste. Tror bare ikke på piller. Man kan få det gennem kosten, hvorfor så tager pillerne? Der er masser af folinsyre i grønkål, hvorfor skal jeg så ikke lave en grønkålssmoothie i stedet? 

Anmeld Citér

18. oktober 2017

pb2017

Anonym skriver:

Selvfølgelig vil jeg mit kommende barn det bedste. Tror bare ikke på piller. Man kan få det gennem kosten, hvorfor så tager pillerne? Der er masser af folinsyre i grønkål, hvorfor skal jeg så ikke lave en grønkålssmoothie i stedet? 

Jeg kan se det fra både din side og "vores" side - misforstå mig ikke. 

Jeg kan godt forstå tankegangen med, at ville gøre det så naturligt som muligt. Problemet er bare, at det er meget svært at få nok folinsyre gennem kosten. Derfor man tilråder, at man tager det som kosttilskud. 

Jeg bliver også lidt provokeret af "jeg tror ikke på piller". Du har uden tvivl ret til din holdning - og jeg til min -, MEN jeg håber ikke du har det på den måde med alt medicin  Jeg kan godt følge dig i, at noget medicin/nogle piller ikke er nødvendige, men i MANGE tilfælde kan det altså rede liv   Håber du tænker over det, når du vælger medicin fra. 

Al held og lykke med PB 

Anmeld Citér

18. oktober 2017

TLO

Anonym skriver:

Håber du sætter dig virkelig grundig ind i det og får undersøgt, hvor mange grønkålssmoothies lavet på frisk grønkål, der skal til på daglig basis for at få nok folsyre - jeg håber også, din mave kan holde til det, og dine omgivelser :-)

Anmeld Citér

19. oktober 2017

FruSteffensen

Der er 60 mikrogram folat (folinsyre) i 100 gram frisk grønkål, hvoraf 44 mikrogram er angivet som "frit folat" dvs den mængde du kan optage ved at spise det http://frida.fooddata.dk/ShowFood.php?foodid=23&1

Du skal have 400 mikrogram folinsyre/folat dagligt de første 3 mdr af din graviditet. God fornøjelse med de daglige 900 gram grønkål...

Du virker ærlig talt ikke til at have sat dig tilstrækkeligt ind i anbefalet dosis og tilgængelighed i alm fødevarer. Jeg synes du skal bede om en tid hos din læge og tage en kvalificeret snak med ham/hende om nødvendigheden af at tage tilskuddet.

Anmeld Citér

19. oktober 2017

Anonym trådstarter

FruSteffensen skriver:

Der er 60 mikrogram folat (folinsyre) i 100 gram frisk grønkål, hvoraf 44 mikrogram er angivet som "frit folat" dvs den mængde du kan optage ved at spise det http://frida.fooddata.dk/ShowFood.php?foodid=23&1

Du skal have 400 mikrogram folinsyre/folat dagligt de første 3 mdr af din graviditet. God fornøjelse med de daglige 900 gram grønkål...

Du virker ærlig talt ikke til at have sat dig tilstrækkeligt ind i anbefalet dosis og tilgængelighed i alm fødevarer. Jeg synes du skal bede om en tid hos din læge og tage en kvalificeret snak med ham/hende om nødvendigheden af at tage tilskuddet.

Jeg skal nok bede om tid hos lægen, uden tvivl. På en engelsk hjemmeside står der at man, på deres måleenhed, får 263 mcg (mikrogram) i 1 cup. På er der også bønner, linser, gulerødder som jeg får masser af.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.