Skal eller skal ikke/behøver ikke?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.050 visninger
20 svar
16 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
17. oktober 2017

Anonym trådstarter

Jeg prøver at blive gravid og har læst om det der med at indtage folsyre som kosttilskud. Så mit spørgsmål er: skal man virkelig det? Behøver man det? Har I alle taget det?

(Jeg har ikke et så god forhold til piller, fordi jeg synes det er noget fis, som giver placebo effekt)

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. oktober 2017

Anonym

Anonym skriver:

Jeg prøver at blive gravid og har læst om det der med at indtage folsyre som kosttilskud. Så mit spørgsmål er: skal man virkelig det? Behøver man det? Har I alle taget det?

(Jeg har ikke et så god forhold til piller, fordi jeg synes det er noget fis, som giver placebo effekt)

Ja, det skal du for dit ufødte barns skyld (ikke for egen, selvom de fleste danske kvinder er i stort underskud). Optimalt skal det tages 3 måneder før graviditetsønske.

Jeg synes, at du selv skal google, hvorfor du skal tage det og så lige kigge på billeder af konsekvensen af de børn, der er født med neuralrørsdefekt.

Anmeld Citér

17. oktober 2017

pb2017

Anonym skriver:

Ingen kan tvinge dig til det, MEN det er for fosterets skyld!  For lavt folinsyreniveau kan øge risikoen for medfødte misdannelser. 

I tilfælde af, at du ikke vælger at tage det som tilskud, så: 

"Folsyre findes i de fleste fødevarer. Spinat, kinakål, broccoli, brune bønner og andre bælgfrugter har et særligt højt indhold. Andre gode kilder er brød, gryn og de fleste frugter og grøntsager. 
Lever har også et højt indhold af folsyre, men frarådes for gravide, fordi indholdet af A-vitamin kan være så stort, at det kan skade fosteret. Du kan roligt spise leverpostej, som også er en god kilde til folsyre.
Det er vanskeligt via kosten at opnå en indtagelse af folsyre, der beskytter mod neuralrørsdefekt. Derfor bør du supplere med et dagligt tilskud af folsyre."

Anmeld Citér

17. oktober 2017

Thilde86

Ja, det SKAL du, ellers gør du i hvert fald ikke det bedste for dit kommende barn.

Min lillesøsters veninde har rygmarvsbrok (som er en af de sygdomme barnet kan få, hvis moren ikke tager folinsyre), og hendes liv er meget ekstra besværet i ALT i hendes hverdag. Og det samme med alle andre jeg kender med samme sygdom. Og kan man spare sit barn for risikoen for at få den sygdom kun ved at tage folinsyre, så er det i mine øjne det eneste rigtige at gøre 

Anmeld Citér

17. oktober 2017

Anonym trådstarter

pb2017 skriver:

Ingen kan tvinge dig til det, MEN det er for fosterets skyld!  For lavt folinsyreniveau kan øge risikoen for medfødte misdannelser. 

I tilfælde af, at du ikke vælger at tage det som tilskud, så: 

"Folsyre findes i de fleste fødevarer. Spinat, kinakål, broccoli, brune bønner og andre bælgfrugter har et særligt højt indhold. Andre gode kilder er brød, gryn og de fleste frugter og grøntsager. 
Lever har også et højt indhold af folsyre, men frarådes for gravide, fordi indholdet af A-vitamin kan være så stort, at det kan skade fosteret. Du kan roligt spise leverpostej, som også er en god kilde til folsyre.
Det er vanskeligt via kosten at opnå en indtagelse af folsyre, der beskytter mod neuralrørsdefekt. Derfor bør du supplere med et dagligt tilskud af folsyre."

Tak for det. Jeg tror, jeg hellere vil få det ind gennem kosten, får en god del af ovennævnte madvarer. Læste et eller andet sted om at p-piller medfører folsyre/folinsyremangel og jeg har aldrig brugt p-piller før.

Anmeld Citér

17. oktober 2017

Babilooo

Anonym skriver:

Tak for det. Jeg tror, jeg hellere vil få det ind gennem kosten, får en god del af ovennævnte madvarer. Læste et eller andet sted om at p-piller medfører folsyre/folinsyremangel og jeg har aldrig brugt p-piller før.

Ej undskyld ... men det er altså ret svært at få den samme mængden via kosten... fordi du har der dårligt med piller.??????

tag dig sammen... og sæt dig ind i konsekvenserne ved dit valgt. Der her overhoved ikke noget med placebo at gøre. Tager du heller ikke pinicilin når du har infektion .?

Anmeld Citér

17. oktober 2017

Anonym trådstarter

• Ej undskyld ... men det er altså ret svært at få den samme mængden via kosten... fordi du har der dårligt med piller.??????

tag dig sammen... og sæt dig ind i konsekvenserne ved dit valgt. Der her overhoved ikke noget med placebo at gøre. Tager du heller ikke pinicilin når du har infektion .?

Det gør jeg ikke nej, jeg lader det passere af sig selv. Hvorfor skulle det være svært at få mængden via kosten? 

http://billignaturmedicin.dk/folinsyre-folsyre-folat-folacin-b9-vitaminer/

Anmeld Citér

17. oktober 2017

Babilooo

Anonym skriver:

• Ej undskyld ... men det er altså ret svært at få den samme mængden via kosten... fordi du har der dårligt med piller.??????

Det gør jeg ikke nej, jeg lader det passere af sig selv. Hvorfor skulle det være svært at få mængden via kosten? 

http://billignaturmedicin.dk/folinsyre-folsyre-folat-folacin-b9-vitaminer/

Du kan ikke være sikker på  at din kost indeholder nok. Med mindre du har tænkt dig at have et højt fokus på det dagligt. 

Efter at man begyndte at anbefale folinsyre er børn med defekter faldet drastisk. 

Det lyder næsten til at du er modstander at medicin og ny forskning/hjælpemidler... 

har du heller ikke tænkt at dit barn må få medicin hvis der er et behov for der...?

nå god aften

Anmeld Citér

18. oktober 2017

Anonym

Anonym skriver:

Vil sige nu min baby en upser så jeg tog det ikke inden og mit barn fejler ikke noget..

Anmeld Citér

18. oktober 2017

Dorthe1986

Anonym skriver:

Folsyre har en ringe holdbarhed i madvarer der bliver opbevaret så derfor er det faktisk ret svært at opnå den rette mængde af det gennem kosten. 

Udover din modstand af at tage piller , har du så sat dig ind i hvad mangel på folsyre kan gøre ved fosteret/barnet?  Neuralrørsdefekt er simpelthen for alvorligt til at man kan sige at man synes piller er noget fis der giver placeboeffekt (selvom jeg ikke helt forstår hvad du mener med der). 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.