Jeg får kuk af dårlig søvn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

989 visninger
10 svar
1 synes godt om
13. oktober 2017

Anonym trådstarter

Jeg vil gerne sige at det her problem har stået på i årevis. Faktisk tror jeg at jeg sov bedst, da jeg var single og hverken havde mand eller børn. Men det er mange år siden. Jeg er ganske vist også gravid i 3. Trimester lige nu, men jeg vil gerne understrege, at selvom man self. Sover ringede som meget gravid, så er det her altså et generelt problem og mit søvnmønster er på denne måde gravid eller ej. 

Jeg har ikke svært ved at falde i søvn. Faktisk sover jeg som regel ret hurtigt. Problemet er at BLIVE i søvnen. Jeg vågner nok en gang i timen som minimum. Hvis jeg er super heldig, sover jeg 2 timer i streg, men det er også vildt så. Fordi jeg så aldrig rigtig kommer ned i den dybe søvn, nedsætter kroppen ikke produktionen af urin, hvilket betyder, at hver anden gang jeg vågner, da skal jeg op og tisse. Det tager mig hver gang lidt tid at falde i søvn igen..

Jeg vågner at det mindste. Den mindste lille bitte lyd, så er jeg vågen. Ja faktisk er jeg så fintunet, at jeg vågner i det sekund en af mine børn rejser sig fra sengen for at komme ned til os, selvom de sover på en anden etage. Det er ikke hver nat eller flere gange om natten de kommer, så de er ikke problemet. 

Den mindste lyd forstyrrer mig. At min kæreste trækker vejret lidt for tungt, uden at snorke. At et armbåndsur tikker. At køleskabet brummer lidt. De mindste lyde betyder, at jeg enten ikke kan falde i søvn eller bliver vækket. 

Oftere og oftere sover enten min kæreste eller jeg på sofaen (som heldigvis er dejlig at ligge på). Det er ren overlevelse for mig, fordi jeg ellers vågner af at han vender sig i søvn og den slags. Men er bange for om det at man ofte sover hver for sig kan have negativ indflydelse på forholdet på sigt? 

Jeg kan ikke sove med ørepropper. Min kæreste har en stor hørenedsættelse, og kan ikke høre når han sover. Så jeg føler mig angst hvis jeg sover med ørepropper. Dels fordi jeg ved ingen af os ville høre hvis der skulle ske noget, men også fordi at så kan jeg ikke høre børnene. I en periode prøvede jeg at bruge dem når børnene var på samvær, men jeg følte mig forsvarsløs af at vide ingen af os så kunne høre, så det sov jeg ringe af. 

Jeg er blevet undersøgt for søvnapnø. Det har jeg ikke. Jeg har været ved lægen med træthed flere gange end jeg kan tælle, men ingen løsning. Må nok erkende at jeg overskred grænsen "desperat" for årevis siden, men føler bare ingen løsning. Så måske har I et guldkorn? Jeg ville ofre højre arm for en hel nats søvn. Eller bare en halv nat. Eller bare at sove 4 timer i streg uden at vågne. 

Min livskvalitet er uden tvivl nedsat, fordi jeg ikke overraskende går rundt og er sløv og udmattet hele tiden.. Help me :/

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. oktober 2017

Anonym trådstarter

Ja, så blev det midnat. Normalt ville jeg selvfølgelig ikke finde mobil frem, men nu var det lige ift. Denne tråd. Vågnede første gang kl 23, da jeg havde sovet 40 min. Konstaterede hurtigt jeg simpelthen ikke kunne sove igen, fordi min kæreste trak vejret  hoppede på sofaen. Faldt i søvn igen. Vågnede igen efter 45 min. Og skulle tisse. Og derfor føler jeg mig pludselig alt for vågen.

Det her er en af de nætter hvor jeg tuder i afmagt og frustration. Andre nætter trækker jeg på skulderen og tænker business as usual... 

Anmeld Citér

14. oktober 2017

Meyer

Profilbillede for Meyer

Er du blevet undersøgt på en søvn klinik?

Tænker at du har brug for professionel hjælp.

Anmeld Citér

14. oktober 2017

jjuhl

Profilbillede for jjuhl

Jeg sover også dårligt dog mere en 45 af gangen.. 

Jeg er det der så moderne kaldes sensitiv og er det derfor også med lyde. Jeg kan høre en traktor når den kører i den anden ende af byen, Når den store taber sutten inde på hendes værelse osv. Jeg hader at gå i biografen for det gør helt ondt og lyd nivuet er alt for højt til mig. Fjernsynet kan godt nøjes med at stå på 3 men min kæreste skal have det op på 20 for at få en ordentlig lyd ud af det.

Jeg har i mange år sovet med ørepropper, simpelthen for at lære min krop at sove længere stræk. I dag får jeg en rimelig søvn uden

Mindfullnes kan hjælpe når jeg bliver irriteret, for når jeg først der ud sover jeg endnu dårligere. Har god erfaring med en rispose over øjnene, Den giver tyngde og ro. Og ja så sover jeg med en bamse i en alder af 31. Bare en lille en jeg holder i hånden. Så grounder jeg og sover derfor bedre.

Kosten har også stor indflydelse. Slik og sodavand gør jeg skal tisse hele natten og sover mere uroligt. I går drak jeg 2 kopper kaffe kl 7 om morgenen. Kl 22 var de brændt af, så det holder jeg mig for det meste også fra.

Hvid larm kan også gøre det.. Var en sommer på telttur med nogle venner og det stod ned i stænger hver nat og jeg har aldrig sovet bedre. Den uges spejderlejr jeg er på hvert år er hårdt tiltrængt for sover meget bedre end normalt. har faktisk overvejet at slå et telt op i haven 

Nogen siger at hovedenden af sengen skal stå mod nord. 

Og så smid uret væk, det giver unødig stress. Det bliver i hvert fald ikke bedre af at du ved at du kun har sovet 45 min. 

Og overvej måske desperate soveværelser så jeres ægteseng ikke bliver forbundet med irration.. kuledyne/kæde dyne eller måske en sove coach??

Anmeld Citér

14. oktober 2017

Anonym trådstarter

Meyer skriver:

Er du blevet undersøgt på en søvn klinik?

Tænker at du har brug for professionel hjælp.

Nej, det er jeg aldrig. Men kan de undersøge for andet end søvnapnø? For det er jeg jo testet for.. Men  der går nok også noget tid får de vil se mig, for nu er jeg jo så gravid og bagefter har jeg et spædbarn der vil vække mig om natten for at spise 

Anmeld Citér

14. oktober 2017

Anonym trådstarter

jjuhl skriver:

Jeg sover også dårligt dog mere en 45 af gangen.. 

Jeg er det der så moderne kaldes sensitiv og er det derfor også med lyde. Jeg kan høre en traktor når den kører i den anden ende af byen, Når den store taber sutten inde på hendes værelse osv. Jeg hader at gå i biografen for det gør helt ondt og lyd nivuet er alt for højt til mig. Fjernsynet kan godt nøjes med at stå på 3 men min kæreste skal have det op på 20 for at få en ordentlig lyd ud af det.

Jeg har i mange år sovet med ørepropper, simpelthen for at lære min krop at sove længere stræk. I dag får jeg en rimelig søvn uden

Mindfullnes kan hjælpe når jeg bliver irriteret, for når jeg først der ud sover jeg endnu dårligere. Har god erfaring med en rispose over øjnene, Den giver tyngde og ro. Og ja så sover jeg med en bamse i en alder af 31. Bare en lille en jeg holder i hånden. Så grounder jeg og sover derfor bedre.

Kosten har også stor indflydelse. Slik og sodavand gør jeg skal tisse hele natten og sover mere uroligt. I går drak jeg 2 kopper kaffe kl 7 om morgenen. Kl 22 var de brændt af, så det holder jeg mig for det meste også fra.

Hvid larm kan også gøre det.. Var en sommer på telttur med nogle venner og det stod ned i stænger hver nat og jeg har aldrig sovet bedre. Den uges spejderlejr jeg er på hvert år er hårdt tiltrængt for sover meget bedre end normalt. har faktisk overvejet at slå et telt op i haven 

Nogen siger at hovedenden af sengen skal stå mod nord. 

Og så smid uret væk, det giver unødig stress. Det bliver i hvert fald ikke bedre af at du ved at du kun har sovet 45 min. 

Og overvej måske desperate soveværelser så jeres ægteseng ikke bliver forbundet med irration.. kuledyne/kæde dyne eller måske en sove coach??

Jeg er nemlig også meget sensitiv ift. De fleste sanseindtryk, så kan helt klart kende det du skriver. Og sjovt du nævner det med telt. Sidste sommer havde vi slået telt op i haven, og jeg sov derude med børnene. Jeg har sjældent sovet bedre, jeg var så ked af det, da teltet gik i stykker  jeg sover også med en krammepude om natten, ellers kan jeg ikke finde ud af, hvad jeg skal med mine arme, når jeg sover..

Mindfulness var måske en ide ift at falde i søvn igen, ville så ønske jeg ikke vågnede hele tiden i første omgang. Suk.

Ville du ikke være bange for at jeres forhold led under i sov separat? På den anden side tænker jeg, at man sover jo alligevel, så hvilen forskel gør det at det er hver sit sted. Jeg vil fx ikke holdes om, om natten, jeg får det for varmt. 

Ift. Kugledyne havde jeg faktisk overvejet det på et tidspunkt. Har du prøvet det? Der er så lige den ting, at jeg altid har det varmt om natten, så sover helst uden dyne, plejer ligge og slynge mig rundt om den i stedet.. 

Anmeld Citér

14. oktober 2017

jjuhl

Profilbillede for jjuhl
Anonym skriver:

Jeg er nemlig også meget sensitiv ift. De fleste sanseindtryk, så kan helt klart kende det du skriver. Og sjovt du nævner det med telt. Sidste sommer havde vi slået telt op i haven, og jeg sov derude med børnene. Jeg har sjældent sovet bedre, jeg var så ked af det, da teltet gik i stykker  jeg sover også med en krammepude om natten, ellers kan jeg ikke finde ud af, hvad jeg skal med mine arme, når jeg sover..

Mindfulness var måske en ide ift at falde i søvn igen, ville så ønske jeg ikke vågnede hele tiden i første omgang. Suk.

Ville du ikke være bange for at jeres forhold led under i sov separat? På den anden side tænker jeg, at man sover jo alligevel, så hvilen forskel gør det at det er hver sit sted. Jeg vil fx ikke holdes om, om natten, jeg får det for varmt. 

Ift. Kugledyne havde jeg faktisk overvejet det på et tidspunkt. Har du prøvet det? Der er så lige den ting, at jeg altid har det varmt om natten, så sover helst uden dyne, plejer ligge og slynge mig rundt om den i stedet.. 

Hvis teltet virkede så kunne et koldt soveværelse og hvid larm måske gøre det samme for dig??

Tænker at forholdet har bedre af at du får noget ordentligt søvn Og sex behøves ikke altid at være når man går i seng ellers kan man hurtigt smutte ind i egen seng bagefter. 

Anmeld Citér

14. oktober 2017

Lomm

Profilbillede for Lomm

Jeg sover også ret let, hører børnenes mindste lyd, er vågen flere gange hver nat & oppe og tisse 1-3 gange. Alligevel kan det ikke sammenlignes med det du beskriver, det lyder da helt vildt.

Jeg er obs på følgende ting:

aldrig kaffe efter kl 15

ingen smart Phone eller tablet efter kl 21 (lyset fra skærmen stimulerer hjernen)

Masser af motion / frisk luft så man er fysisk træt

jeg digter historier og tænker på det - hvis man begynder at tænke på arbejde eller noget man skal nå, falser man aldrig i søvn igen

hvis man alligevel falder i og tænker på noget man skal huske, så skriv det ned på en blok du har til at ligge ved sengen. Så behøver du ikke bekymre dig om at glemme det

ikke kigge på uret eller fokusere på hvor længe man har været vågen

når jeg fornemmer jeg har været vågen længe, står jeg op og løser kryds&tværs eller sodoku (aldrig telefon/skærm, det er dybt forbudt!)

onani - man slapper helt af efter en orgasme

Jeg tænker også noget mindfulness/hypnose agtigt noget måske kunne hjælpe, min mand holdt op med at ryge efter 20 år med en hjemme-hypnose cd, mon ikke man kan få noget lignende til at få en god søvn?

Anmeld Citér

14. oktober 2017

Muffinmus

Nogen kan profitere af melatonin hvis du f.eks mangler REM søvn mm. 

Men ja, du skal da søge noget hjælp når du er ovre det her. 

De er er kommet med gode forslag. 

Gå i seng samme tidspunkt hver dag og stå op samme tidspunkt. F.eks op kl 6 og i seng kl 22. Måske undgå væske efter kl 20.00. En morfar på sofaen laver kuk i bla melatonin. 

Ingen kaffe eller the eller sodavand. 

Motion dagligt, også som gravid. 

Frisk luft og Max 18 grader i soveværelset 

Anmeld Citér

14. oktober 2017

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar

Jeg har også haft mange søvnproblemer så længe jeg husker....

Jeg er ekstrem følsom overfor lyde og vågner også enormt nemt. Om natten kan jeg have alt fra 1-7 opvågninger. 

Heldigvis er det blevet bedre.

Jeg kigger fx. ikke på hvad klokken er, da det gør mig endnu mere frustreret. 

I en periode fik jeg dog et lægemiddel, som hjalp mig med at falde i søvn, men jeg vågnede dog stadigvæk.

Så prøvede jeg mindfullness igennem en app, som jeg tændte om natten, når jeg blev frustreret. Den guider en igennem. Det kræver dog øvelse at bruge mindfullness.. Nogle gange virkede det, andre gange ikke.

Ellers kommer der nogle rigtig gode forslag. Jeg vil os mene, du skal have kontakt med lægen, og så tage den derfra

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.