Jeg vil gerne sige at det her problem har stået på i årevis. Faktisk tror jeg at jeg sov bedst, da jeg var single og hverken havde mand eller børn. Men det er mange år siden. Jeg er ganske vist også gravid i 3. Trimester lige nu, men jeg vil gerne understrege, at selvom man self. Sover ringede som meget gravid, så er det her altså et generelt problem og mit søvnmønster er på denne måde gravid eller ej.
Jeg har ikke svært ved at falde i søvn. Faktisk sover jeg som regel ret hurtigt. Problemet er at BLIVE i søvnen. Jeg vågner nok en gang i timen som minimum. Hvis jeg er super heldig, sover jeg 2 timer i streg, men det er også vildt så. Fordi jeg så aldrig rigtig kommer ned i den dybe søvn, nedsætter kroppen ikke produktionen af urin, hvilket betyder, at hver anden gang jeg vågner, da skal jeg op og tisse. Det tager mig hver gang lidt tid at falde i søvn igen..
Jeg vågner at det mindste. Den mindste lille bitte lyd, så er jeg vågen. Ja faktisk er jeg så fintunet, at jeg vågner i det sekund en af mine børn rejser sig fra sengen for at komme ned til os, selvom de sover på en anden etage. Det er ikke hver nat eller flere gange om natten de kommer, så de er ikke problemet.
Den mindste lyd forstyrrer mig. At min kæreste trækker vejret lidt for tungt, uden at snorke. At et armbåndsur tikker. At køleskabet brummer lidt. De mindste lyde betyder, at jeg enten ikke kan falde i søvn eller bliver vækket.
Oftere og oftere sover enten min kæreste eller jeg på sofaen (som heldigvis er dejlig at ligge på). Det er ren overlevelse for mig, fordi jeg ellers vågner af at han vender sig i søvn og den slags. Men er bange for om det at man ofte sover hver for sig kan have negativ indflydelse på forholdet på sigt?
Jeg kan ikke sove med ørepropper. Min kæreste har en stor hørenedsættelse, og kan ikke høre når han sover. Så jeg føler mig angst hvis jeg sover med ørepropper. Dels fordi jeg ved ingen af os ville høre hvis der skulle ske noget, men også fordi at så kan jeg ikke høre børnene. I en periode prøvede jeg at bruge dem når børnene var på samvær, men jeg følte mig forsvarsløs af at vide ingen af os så kunne høre, så det sov jeg ringe af.
Jeg er blevet undersøgt for søvnapnø. Det har jeg ikke. Jeg har været ved lægen med træthed flere gange end jeg kan tælle, men ingen løsning. Må nok erkende at jeg overskred grænsen "desperat" for årevis siden, men føler bare ingen løsning. Så måske har I et guldkorn? Jeg ville ofre højre arm for en hel nats søvn. Eller bare en halv nat. Eller bare at sove 4 timer i streg uden at vågne.
Min livskvalitet er uden tvivl nedsat, fordi jeg ikke overraskende går rundt og er sløv og udmattet hele tiden.. Help me :/