Jeg tænker, at det er meget individuelt. Så derfor har jeg også stemt blankt. Der er selvfølgelig en naturlig stopper ved overgangsalderen, men helt ærligt tror jeg ikke, jeg ville have lyst til at blive mor som 50-årig...
Jeg har selv sagt, at jeg helst gerne vil være gravid for sidste gang, når jeg er 35 (er 29 nu). Det er bestemt ikke, fordi jeg synes, at man er for gammel derefter, men på et eller andet tidspunkt vil jeg også gerne have den frihed i mit liv, som man har, når man ikke er på barsel og har blebørn. Have lidt mere tid til karriere, de børn vi måtte have på det tidspunkt, tid til min mand mm.
Men jeg synes, det er svært at sætte en konkret alder på. Har man først mødt manden som 38-årig, er man måske også mere tilbøjelig til at være ok med at være gravid som +40, end hvis man fik det første barn som 25-årig. Så jeg synes, der kommer an på situationen. Jeg er for eksempel også voldsomt glad for, at min far ikke skulle ud i en ny runde børn, da han fik en ny kone. Han var midt i 40'erne på det tidspunkt, så alderen var som sådan ikke et problem. Men jeg var godt nok ikke klar på at blive storesøster som 21-årig. Så jeg syntes, at min far var for gammel i forhold til situationen, men dermed ikke sagt, at alle mænd (eller kvinder) over 40 ikke burde få børn. Så ja, jeg synes mere, det kommer an på situationen end alderen.
Anmeld
Citér