Skouboe skriver:
Du kan være glad eller få ret - vælg en 
Jeg tænker, at du heller ikke gør det nemmere for dig selv med dit fokus og ordvalg. Måden du italesætter tingene på, også overfor dig selv, betyder meget for din opfattelse af tingene.
Jeg kender hverken dig, din mand eller din svigerfamilie, og du har ganske sikkert ret, men som du også har konstateret, bliver tingene efter et stykke tid ulidelige.
Jeg tænker at du (og muligvis også din mand?) skal prøve at finde pyt-kassen frem. I kender begge to dine svigerforældre, og jeg tvivler på at de ændrer sig, så enten lærer I at leve med dem som de er, eller også fortsætter I med at være frustrerede.
Mit forslag er, at I prøver at fokusere og italesætte på de positive ting i stedet, så det primære fokus ikke længere er det negative. Er svigermor god til at lave mad? Er hun god til børnebørnene? Har de en dejlig have man kan hygge i? Skift emne, når svigermor begynder at bagtale veninden eller andre.
Jeg er med på at det er meget nemmere sagt end gjort, men jeg tror at samværet vil være rarere for alle parter.
Mange tak for dine forslag.
Det er meget svært at finde noget positivt. Ofte finder jeg lange hår i hendes mad. Hun propper vores ældste med slik, selvom vi beder hende lade være. Så gør hun det i skjul.
Ovenikøbet er svigerforældrene ved at gå fra hinanden, så der er altid skænderier når vi er der.
De har mange penge og skændes om hvordan tingene skal fordeles. Forsøger at få sine børn på hver deres side. Det er forfærdeligt at være vidne til.
Deres have er smuk, men det er begrænset hvor meget en have kan gøre tingene bedre for mig