Der er også 20 år mellem min mand og jeg. Vi mødtes i 2012 og venter lige nu vores tredje barn. Jeg er 34, snart 35 og han er 55.
Han gør mig lykkelig nu og det er det, der betyder noget for mig. Man kan ikke mærke på ham, han har den alder og mange bliver overrasket, når de får det at vide. Og i hverdagen skænker jeg det ikke en tanke.
Vi snakker dog om det af og til. Han har taget det som sit primære ansvar at holde sig fit, skarp og nysgerrig af hensyn til mig og sine børn (det falder ham så også helt naturligt).
Derudover har han det krav til mig, at skulle han pludselig stå og være ramt af alzheimers eller andet, så han ikke er sig selv mere, så skal jeg sørge for at få ham på hjem, hygge om ham af og til og så ellers finde en anden lykke. Vi er ikke blinde for den mulige fremtid vi kan komme til at stå i.
Jeg er ikke i tvivl om at der kommer en dag, hvor alderen kommer til at fylde mere, end den gør nu (det kan jeg se på mine forældre, der har en aldersforskel på 10 år). Men der har jeg den (naive?) tanke at den tid den sorg. Jeg vil ikke sætte min lykke og vores børns mulighed for en fantastisk far i de år det nu bliver, overstyr for noget, jeg ikke tror, jeg kan finde andre steder.
Evig lykke og harmoni er jo heller ikke en garanti med en jævnaldrende mand.
Jeg bliver bange for tanken om måske en dag, at skulle håndtere tabet af ham og hjælpe vores måske unge børn igennem det samme. Nogle vil måske synes, det er egoistisk, at udsætte dem for det tab og savn i en ung alder. Men indtil da har jeg en mand og de en far, der har os som sit et og alt og vil gøre hvad som helst for os. Og det synes jeg er uvurderligt.
Anmeld
Citér