Religion versus videnskab?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. september 2017

koeapabshicar

Jeg er vokset op med forældre der forklarede tro med "nogle tror på ..." og "andre tror på...". Det gør at man ikke farver børn unødvendigt hvis man ikke har ønsket om at gøre dette synes jeg :-) Jeg har dig kunne tale åbent med mine forældre om tro, hvis jeg spurgte ind til hvad de troede på, fik jeg svar. Det samme gjaldt mine bedsteforældre. Jeg havde en periode i mit liv som barn hvor jeg var meget undrende omkring religion. Tror det startede da jeg startede til spejder. Men ja, jeg kan godt lide at man forklarer hvad der er at tro på og så svarer hvis børnene spørger ind til ens egen tro :-)

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. september 2017

Muffinmus

Jeg er vokset op med forældre der forklarede tro med "nogle tror på ..." og "andre tror på...". Det gør at man ikke farver børn unødvendigt hvis man ikke har ønsket om at gøre dette synes jeg :-) Jeg har dig kunne tale åbent med mine forældre om tro, hvis jeg spurgte ind til hvad de troede på, fik jeg svar. Det samme gjaldt mine bedsteforældre. Jeg havde en periode i mit liv som barn hvor jeg var meget undrende omkring religion. Tror det startede da jeg startede til spejder. Men ja, jeg kan godt lide at man forklarer hvad der er at tro på og så svarer hvis børnene spørger ind til ens egen tro :-)

Det har vi selvfølgelig også fortalt. De har hørt om forskellige religioner, men ved dog stadig jeg ikke er tilhænger af gud uanset hvilken religion.

Jeg fratager dem ikke oplysning, men når de spørger ind til min tro på Gud, får de svaret som det er.

Anmeld Citér

3. september 2017

CC79

Hvis man nu tænker sådan, at det ene ikke udelukker det andet giver man plads til tvivlen og muligheden for at se på livet i mange perspektiver, hvilket skaber grobund for en åbensindet og undersøgende natur. Jeg tror på Gud, min mand gør ikke men vi respekterer at ingen af os har endegyldige svar på alting og det ønsker vi vores børn også lærer. At være ydmyg overfor vores ekistens her på jorden og være klar over at viden er foranderlig og tro er vores egen overbevisning om vores eksistens og mening og at der er plads til det hele uden vi behøver at udelukke noget. For det har ingen af os kapacitet til og det vigtigste er de fodspor vi efterlader os i verden. Vores ageren og adfærd overfor andre og den jord vi er priviligeret med til at leve på i livet på godt og ondt. Rigtigt og forkert handler ikke om hvad man tror på men om opførsel og værdier. Det er noget vi kan give vidre til vores børn men svaret på livets store spørgsmål er alt for nuanceret til at kunne forklares gennem en simpel fortolkning via fx religion eller videnskab.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.