Måske jeg har formuleret mig en anelse forkert, så
Jeg bliver aldrig sur på den der spørger. Jeg bliver blot ked af det og oplever til tider en indre irritation (dette naturligvis fordi, mine følelser om dette emne er ekstremt store, da vi har forsøgt længe og mistet nogle gange).
Men ligefrem at blive sur, kunne jeg aldrig finde på 
Det er nemlig ikke det at folk spørger, der gør mig ked af det, men det faktum, at det får tankerne om hele min historie, og de følelser af skam, frustration og sorg den medfører, til at komme frem igen igen igen 
Men skam? Det er præcis det, jeg ikke forstår?
Sorg - ja! Av det gør ondt, og der er en masse, man skal ændre i sin forhåbning om fremtid osv.
Men skam? Hvorfor? Skal andre føle skam over, at de ikke kan få børn? Jeg mener, skam er en følelse, man skal få, når man gør noget uetisk eller noget dårligt for andre. :-)
eller er den en skam over, at din krop ikke fungerer som andres? For det er da også lidt "Mærkeligt". Jeg har et handicap. Jeg har aldrig følt skam over det. Jeg føler skam, når jeg taler grimt om andre mennesker, eller kommer til at såre andre. Skam føler jeg, hvis jeg taler før højt eller for længe - men min biologi eller mit handicap - det føler jeg ikke skam over.
1. Det går ikke udover andre?
2. Der er Intet skamfuldt i at have er handicap (som ikke at kunne få børn)
3. Man skal ikke skamme sig over, at være den man er, når det ikke går udover andre!
Jeg spørger, fordi jeg helt oprigtig er interesseret i at høre, hvor den skamfølelse kommer fra?