Mangler juridisk hjælp - ægteskab, skilsmisse mv.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.399 visninger
18 svar
10 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
25. august 2017

Anonym trådstarter

Jeg søger lidt råd, idet min kammerat står lidt i en øv situation

Han blev gift for 4 år siden, fruen flyttede ind i hans hus, han ejer alt, kun han står på skødet til huset, og bilerne i hans navn (De har intet fælles, ej heller samme bank, ej fælles økonomi mv) 

De har børn sammen 

Hvis han søger skilsmisse, kan fruen så kræve halvdelen af huset, biler mv?

På forhånd tak 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. august 2017

Anonym

Anonym skriver:

Han blev gift for 4 år siden, fruen flyttede ind i hans hus, han ejer alt, kun han står på skødet til huset, og bilerne i hans navn (De har intet fælles, ej heller samme bank, ej fælles økonomi mv) 

De har børn sammen 

På forhånd tak 

Hvis der ikke er lavet ægteskabskontrakt, så ja så har hun desværre ret til halvdelen. 

Anmeld Citér

26. august 2017

Anonym

Anonym skriver:

De har børn sammen 

På forhånd tak 

Nej. Man beholder det, man tog med sig ind i ægteskabet.

Noget andet er, hvis deres indkomst er markant forskellig, så kan hun søge hustrubidrag.

Hvis hun tager børnene, skal han selvfølgelig betale til dem, dette kan også reguleres efter indkomst.

Kontakt en advokat, det er ikke så dyrt, som man tror.

Anmeld Citér

26. august 2017

Mom

Profilbillede for Mom
Anonym skriver:

Nej. Man beholder det, man tog med sig ind i ægteskabet.

Noget andet er, hvis deres indkomst er markant forskellig, så kan hun søge hustrubidrag.

Hvis hun tager børnene, skal han selvfølgelig betale til dem, dette kan også reguleres efter indkomst.

Kontakt en advokat, det er ikke så dyrt, som man tror.

Enig. Alt hvad man ejer, tager man med sig igen!

Fælles formue skal deles.

Anmeld Citér

26. august 2017

Kristinaaa

Særeje eksisterer ikke i et ægteskab medmindre der er skrevet ægteskabspagt. Derfor har hun ret til halvdelen - har en bekendt der lige har været møllen igennem. 

Anmeld Citér

26. august 2017

Mom

Profilbillede for Mom

Særeje eksisterer ikke i et ægteskab medmindre der er skrevet ægteskabspagt. Derfor har hun ret til halvdelen - har en bekendt der lige har været møllen 

http://www.juraeksperten.dk/mand_ejer_huset_alene/

Alt hvad man tager med ind i ægteskabet tager man som udgangspunkt også med ud

Anmeld Citér

26. august 2017

Morogbarn

Profilbillede for Morogbarn
Mom skriver:

http://www.juraeksperten.dk/mand_ejer_huset_alene/

Alt hvad man tager med ind i ægteskabet tager man som udgangspunkt også med ud

Men hun har som jeg læser det ret til halvdelen af friværdien, hvis der er sådan en. Omvendt hæfter hun ikke for gælden, hvis der er sådan en, hvid ikke hendes navn stå på skødet

Anmeld Citér

26. august 2017

Mom

Profilbillede for Mom
Morogbarn skriver:

Men hun har som jeg læser det ret til halvdelen af friværdien, hvis der er sådan en. Omvendt hæfter hun ikke for gælden, hvis der er sådan en, hvid ikke hendes navn stå på skødet

Enig. Dog hæfter hun for gælden da hun har været medunderskriver på husgæld gennem årene.

Det man skal være sig bevidst er, enten ejer man sammen og underskriver gæld sammen, eller også ejer man hver for sig og stifter gæld hver for sig. En gæld kun stiftet af den ene part tilfalder kun den ene part (undtagen skattegæld).

Så selvom man er gift skal man altid tænke sig godt om ved fx huskøb, bilkøb osv.

Anmeld Citér

26. august 2017

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20

kontakt Mødrehjælpen...

De har faktisk et helt site dedikeret til skilsmisse-emnet...

specielt også med henblik på hvis der er børn involveret...

husk de hjælper også fædre ;)

Anmeld Citér

26. august 2017

Janey

Profilbillede for Janey
Anonym skriver:

De har børn sammen 

På forhånd tak 

Du har fået lidt forskellige svar og de er ikke helt ved siden af, men er heller helt korrekte. 

Jeg er ret sikker på, at der ikke er lavet ret meget om siden, jeg læste familie/arveret for nogle få år siden.

Det er korrekt, at det man tager med i ægteskabet tager man til en vis grad også med ud igen. Alt hvad der står i hans navn, ejer han MEN når man skal skilles, skal man dele den positive formue, da man får såkaldt formuefællesskab selv om man ikke har fælles økonomi. Man skal derfor regne ud, hvor meget de hver især har værdier for, så har han f.eks. for 1.000.000, og hun har 0, skal han aflevere halvdelen af hans formue til hende dvs. 500.000. Selve huset og bilerne beholder han dog, men værdien skal afregnes. 

Man hæfter ikke for hinandens gæld, men har man gæld kan man trække den fra, når man opgør sine værdier. Har hun været med til at betale for huset, kan hun have et såkaldt kompensationskrav, da hans ejendom så er blevet mere værd på hendes bekostning, men for at kunne afgøre det, skal man vide mere om deres økonomi.

Hun vil meget sjældent have krav på hustrubidrag. Muligheden er der i lovgivningen, men bestemmelsen bruges sjældent i praksis.

Der kan også være en lille mulighed for, at hun kan gøre krav på boligen, fa loven giver mulighed for, at hun kan overtage den fælles bolig, hvis hun har råd til det, og det taler til børnenes tarv, at de bliver boende i huset og hun får bopælen over dem. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.