Hej allesammen.
Jeg har brug for at høre, om andre har oplevet det samme, og hvad i gjorde.
Jeg har været studerende i hundrede år og en formiddag. Først folkeskolen. Så gymnasiet. Så universitetet, som tog 7 år, fordi jeg fik to børn undervejs.
I går afleverede jeg mit speciale, og jeg har tudet on and off lige siden. Jeg kan slet ikke forholde mig til, at det ikke længere er "hej, jeg hedder.. Jeg studerer..." men at min identitet pludselig er "hej, jeg hedder... Jeg ER psykolog".
Jeg burde være glad, det ved jeg. Jeg burde juble og være stolt. Jeg har klaret det her sygt hårde studie trods to børn, trods skilsmisse, trods kæmpe livskriser, og jeg har endda klaret mig virkelig godt.
Men i stedet føler jeg mig tom. Ked af det. Meningsløs. Jeg ved ikke, hvad jeg skal forholde mig til nu. I så mange år har der altid været et hængeparti, altid noget mere jeg kunne læse og studere, altid en dårlig samvittighed over "jeg burde...", når jeg ikke studerede. Nu er den væk. For jeg er færdig med min uddannelse.
Når jeg får svar sidst i september skal jeg søge job, men jeg skal på barsel to måneder efter, så jeg ser det ikke som det helt store mål. Ved godt jeg ikke får et job. Så skal jeg på barsel. Bagefter har jeg en dør på klem til et spændende job gennem mine kontakter, men indtil da er der bare intet. Jeg kan lave, hvad jeg vil. Der er ikke noget, der ligger og venter på at blive lavet.
Og jeg synes det er SÅ hårdt, og ærlig talt føles det pinligt og utaknemmeligt, at jeg har det på den måde. Men efter at have identificeret mig som studerende i så mange år, så ved jeg ikke "hvem jeg er" uden det mærkat. Jo, jeg er psykolog. Men det kan jeg ikke forholde mig til endnu.
Så er det selvfølgelig også en flad fornemmelse at smide sit speciale i en postkasse, og så er det ligesom det, det hjælper nok heller ikke lige på det!
Så.. Nogen der kender? Jeg vil mægtig gerne mødes med forståelse og varme, det er en overraskende hård overgang..