Jeg står i et dilemma og føler at jeg har brug for at høre andres mening omkring det, så jeg håber I har lyst til at hjælpe mig lidt på vej!
Det er sådan, at min Mor er død for 7,5 år siden af kræft. Og min Far har en sød og dejlig kæreste Sanne, som han har fået min højt elskede lillesøster Clara sammen med. Mit dilemma består i hvorvidt Sanne skal kaldes Bedste eller Mormor. Jeg havde indtil i nat besluttet at hun skulle hedde Bedste, fordi jeg gerne vil have at min Mor skal være en del af deres bevidshed når de er gamle nok via fortællinger, billeder osv. Og Sanne er indtil nu i graviditeten blevet kaldt bedste et par gange.
Men i nat kunne jeg bare ikke sove fordi tankerne kredsede omkring dette og jeg blev virkelig meget i tvivl. På den ene side ønsker jeg ikke at skulle sige Mormor om Sanne og 'Jeres rigtige Mormor' om min Mor. Mest af respekt for min Mor. Det eneste der er tilbage nu er minderne, som jeg kan forsøge at give videre og så navnet. Fordi hun vidste at hun muligvis skulle dø, skrev hun et brev til mig inden, som jeg fik efter hendes død. I det skriver hun bla. 'Hvis jeg ikke når at se dine børn, mine børnebørn, vokse op, må du hilse dem fra deres Mormor og sige, at jeg ville have elsket og forgudet dem!' (og så sidder jeg igen og tuder over denne sætning - puh ha kan pludselig mærke hvor meget hun mangler nu hvor jeg skal til at være mor selv
). Ville bla. pga. det have at Sanne skulle være Bedste og min Mor Mormor. Men nu er jeg i tvivl. For er det ikke bedst for børnene, at de kan kalde Sanne Mormor ligesom de fleste andre kalder deres bedsteforældre, også for, at Sanne måske ikke hele tiden bliver mindet om, at hun er en slags reserve. Ligesom for at give hende de bedste betingelser for at være en rigtig mormor? For for mine børn vil HUN jo være den rigtige, den de kender og elsker og bruger tid sammen med. Mens min Mor vil være den Mormor som de hører om og ser billeder af, og selvfølgelig sikkert på et tidspunkt ville ønske de også havde kendt.
Jeg tænker altså nu om jeg stadig, med respekt or min Mor og mig selv, kan lade Sanne hedde Mormor og min Mor, når hun bliver nævnt, hedde 'Jeres biologiske Mormor'?
Hvordan tror I at I ville gøre/føle i sådan en situation? På den ene side er det bare titler, men samtidig er det rigtig svært når man har mistet. Pludselig er det ikke ligemeget mere..
Skal jeg måske lade det være op til Sanne at afgøre, ved at spørge hende om hun helst vil hedde: Bedste, Bedstemor, Mormor eller noget helt fjerde?
Undskyld mig lange kringlede indlæg og tudind tak fordi du læste med så langt!