Anonym skriver:
Puha det svært at skrive om, og det har taget mig utroligt lang tid at at finde ud af at sætte ord på dette.
Sagen er, at mine forældre er fuldtids plejeforældre til børn med særlige behov (ADHD, alkoholskadet osv.) og har været det siden jeg var 11 år. Jeg er deres eneste biologiske barn. Siden de fik plejebørn har jeg altid haft følelsen af at komme i sidste række og ikke følt jeg er blevet hørt.
At blive plejeforældre er et valg de har taget, som jeg (da jeg var barn) ikke havde noget imod. Men nu kan jeg ikke mere. Jeg er idag 26, har to børn med min mand, og mine børn kender ikke rigtigt deres mormor og morfar da de altid har så travlt med deres andre børn. (Plejebørnene er mellem 9 og 18 år).
Jeg tror måske jeg havde et håb og ønske om at de efter deres sidste plejebarn som kom til dem da de h* .n var 1 år, at de ikke ville få flere, og dermed ville blive "rigtige" bedsteforældre for vores døtre. Eller at de i det mindste ville huske os lidt mere.
Nu har jeg så (igennem deres ældste plejebarn) fået at vide de vil tage imod endnu et plejebarn på 5år med særlige behov. Dette vil resultere i at vi endnu engang vil blive skubbet bagerst i rækken. Jeg er ikke længere i stand til at glædes på deres vegne men bliver faktisk bare helt vildt ulykkelig, træt og flov over mine negative følelser.
Ydermere har mine forældre (i særdeleshed min mor) altid haft utroligt svært ved at acceptere mine valg, et eksempel Kan være mit valg om at droppe sygeplejerskeuddannelsen og i stedet starte på en it uddannelse, dette kom hun med mange stikpiller til. Hun kører i en uendelig negativ spiral omkring mig og har altid haft følelsen af ikke at slå til og fejle på samtlige områder jeg kan. Her mener min mand at min mor simpelthen er dårlig indflydelse og påvirker mig for negativt til at han har lyst til vi ser dem.
Har op til flere gange forsøgt at tale med mine forældre om mine issues omkring dem, men min mor er ude af stand til at tage imod det jeg siger og hun angriber mig hver gang. Jeg har simpelthen ikke mere energi og er kommet frem til erkendelsen at det aldrig vil blive bedre. Tror simpelthen jeg er nødt til at få dem helt ud af mit liv for selv at kunne fungere.
Men føj hvor er det en svær beslutning at skulle tage og bliver hele tiden i tvivl. Så derfor vil jeg høre om der er andre som har stået i lignende situationer hvor i har måtte bryde med familien for at få det bedre selv?
Hvordan greb i det an? Fortalte i dem at i ville bryde med dem, eller lod i der bare ske lidt efter lidt ?
Hvordan har i det idag?
Puha, håber nogle har lidt råd, synes det svært lige nu.
Jeg har ikke brudt med nogen i min familie og kommer heller ikke til det. Men jeg har 'indgiftede' medlemmer af familien, som har brudt med medlemmer af deres biologiske familier. På basis af det og de mange indlæg, der har været her på siden om brud med familien, får du et par tanker herfra:
jeg kan sagtens forstå behovet for at have så lidt samvær som muligt med bestemte mennesker. Mennesker, som ikke anerkender dig og dine følelser og oplevelser eller som du føler underminerer dig, din familie, de ting du sætter dig for i livet.
Men det er ikke min erfaring, at et brud med nære familiemedlemmer er en afslutning på et problematisk samliv. Det er oftere begyndelsen på et anderledes problematisk samliv. Et, hvor du ikke ser dem, men hvor du får en masse spørgsmål og livsvalg, du skal tage stilling til: må de se dine børn? Er det rimeligt, at du berøver dine børn deres mormor og morfar? Dårlige forældre kan godt være gode bedsteforældre. Må de give dine børn jule- og fødselsdagsgaver, hvis du ikke vil have, at de skal være sammen med dem? Hvis de gerne må se dem, skal du så sætte grænser for, hvad de må sige til børnene om dig og din mand og din beslutning om at bryde med dem? Hvem skal bringe dine børn frem og tilbage på evt. besøg? Må dine forældre deltage i juleafslutning på dit barns skole? Skal du tage med til din kusines bryllup, din fasters 60-årsfødselsdag, din onkels bisættelse vel vidende, at dine forældre formentlig også vil være der? Hvad skal du sige til dine øvrige familiemedlemmer? Hvad sker der, hvis du møder dem på gaden? Må de - til den tid - være venner med dine børn på sociale medier? Og så fucking videre....
Hvis man er blevet misbrugt af sine forældre eller føler sin mentale sundhed truet af, at de er ude i periferien af ens liv, ville jeg tage ovenstående på mig og finde svarene - de fleste ville i så fald være 'nej'. Men det er ikke sådan, jeg forstår din situation.
Dine forældre har ikke tid og plads til dig og din familie i deres liv. De (din mor) kritiserer og underminerer dig, når I er sammen. Jeg synes, du skal øve dig i at være mere ligeglad med dine forældre og deres holdninger. Du skal se dem noget/meget mindre. Når I bliver bedt om at indordne jer under deres prioriteringer, skal i være mindre samarbejdsvillige og fx sige: vi må hellere ses en anden gang, når i har bedre tid og det passer os bedre. Når i bliver inviteret til noget juletamtam, hvor du tænker, at du og dine børn bliver oversete statister i deres liv med deres opmærksomhedssøgende plejebørn, så sig pænt nej tak. Sig I har noget andet den dag. Og inviter dem til at komme hos jer til en kop kaffe og udveksling af julegaver. Bum! Det var den jul! Hvis I er hos dem og de bliver trælse, så tag hjem! I er voksne mennesker med egne børn. I må træffe egne beslutninger og sige tak for i dag, når besøget efter jeres mening er overstået. Ovenstående kræver øvelse og træning. Så gå i gang i dag og forvent ikke perfektion af dig selv i de første forsøg.
Så ender I måske med 1-3 gange samvær om året af en overskuelig varighed. Og gradvis vil deres holdninger og handlinger betyde mindre og mindre for dig. Men dine børn kan stadig få fødselsdagsgaver fra mormor og morfar og du kan tage med til din kusines bryllup uden ondt i maven.