Huskøb med studiegæld

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. august 2017

Anonym trådstarter

nielsen80 skriver:

Det er selvfølgelig altid rarest at være gældfri, men faktisk lige studiegæld og drømme om huskøb, der kan der være andre overvejelser som på sigt, kan være mere rentable. Hvis I skal ud og låne det makisimale beløb til huset - 15% boliglån og 80% realkredit - så kan det faktisk i nogle tilfælde, være en fordel at spare mere op og derved have en større udbetaling, end at bruge de penge til at nedbetale SU gæld. Renten på boliglån kan være en del højere end på studiegæld, hvorfor det giver bedre mening at "låne" pengene der. 

Hvis jeg var jer, ville jeg tage en god snak med jeres bankrådgiver vedr jeres planer, og få ham/hende til at regne lidt på nogle scenarier. Måske en opsparing fremfor nedbringelse af gælden ville være bedre for jer.

Ja, det kan du selvfølgelig have ret i. Vi må få aftalt et møde med vores bank, og se, hvad han anbefaler. 

Tak for gode råd 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. august 2017

Anonym

Jeg har en studiegæld på 150.000 kr., og jeg havde ikke indtryk af, at det havde noget som helst indflydelse på vores huskøb. Jeg betalte ikke af på det endnu, da vi købte (havde færdiggjort uddannelse for nylig), så det blev vist ikke engang regnet med i budgettet. Og vi snakkede kun om det ganske kort.

Vi købte hus for 3 mill.

Anmeld Citér

6. august 2017

Anonym

Vi har samlet studiegæld for 350.000 kr og har lige købt lejlighed for 3.700.000 kr. Det kommer dog an på indtjening og rådighedsbeløb om og hvad man kan få lov til at låne. Mener banken krævede at vores rådighedsbeløb var 10-11.000 kr sålænge vi ikke har børn endnu. Min mand er læge og har en månedsløn på 65.000 kr. Jeg er medicinstuderende og har omkring 20.000 kr før Skat at gøre godt med.

Anmeld Citér

7. august 2017

Oktober12

Anonym skriver:

Godaften 

Jeg vil egentlig bare høre om der er nogen, der har nogle erfaringer med, hvor meget gældfri man egentlig skal være, før et huskøb er muligt. 

Min kæreste har en studiegæld på lige omkring 200.000,- og en årlig indtjening på 441.000,- 

Jeg er studerende og er først færdig om 2,5 år, så min studiegæld ender nok op på ca. 250.000,- ... Og jeg kommer ud som professionsbachelor med en årlig indtjening på ca. 300.000,- vil jeg tro.. Men lige nu er jeg jo fortsat på SU og får jo derfor kun de der 70.000-ish om året.. 

Så vi er jo først færdige med at betale studiegælden af om gud-hved-hvornår..  Det er lort at have studiegæld, self. er det det, men det har desværre været nødvendigt for os begge. 

Så, ja, spørgsmålet lyder: hvad er jeres erfaringer med studiegæld, huskøb and so on.. Kan det lade sig gøre om mindre end 5-10 år? 

Vi købte hus i november, 2 måneder inden vi begge var færdigt uddannede. Min kæreste kom ud med en studiegæld på 250.000 og jeg selv 150.000, men vi har så også brugt lånet til at lægge de penge til side så vi havde til udbetalingen til huset. Vi skal først begynde at afdrage januar 2019, to år efter endt uddannelse og vores bankrådgiver, der er meget large det ved jeg godt, sagde "jamen hvem nu til dages kommer også ud af uddannelse uden studiegæld?" Så der blev det bare regnet med i husbudgetet  så ja vil bare sige at det sagernes kan lade sig gøre! Held og lykke til jer 

Anmeld Citér

7. august 2017

Fru.Krushave

Anonym skriver:

Godaften 

Jeg vil egentlig bare høre om der er nogen, der har nogle erfaringer med, hvor meget gældfri man egentlig skal være, før et huskøb er muligt. 

Min kæreste har en studiegæld på lige omkring 200.000,- og en årlig indtjening på 441.000,- 

Jeg er studerende og er først færdig om 2,5 år, så min studiegæld ender nok op på ca. 250.000,- ... Og jeg kommer ud som professionsbachelor med en årlig indtjening på ca. 300.000,- vil jeg tro.. Men lige nu er jeg jo fortsat på SU og får jo derfor kun de der 70.000-ish om året.. 

Så vi er jo først færdige med at betale studiegælden af om gud-hved-hvornår..  Det er lort at have studiegæld, self. er det det, men det har desværre været nødvendigt for os begge. 

Så, ja, spørgsmålet lyder: hvad er jeres erfaringer med studiegæld, huskøb and so on.. Kan det lade sig gøre om mindre end 5-10 år? 

Vi har lige købt hus til 2,8 mil. Og jeg har studiegæld på ca 100.000

Anmeld Citér

7. august 2017

Anonym

Hej  

Banken kigger på samlet hvad man i alt må have i gæld og ud fra det sætter et beløb for hvad huset måtte koste ca. Vores bank sætter vidst 3xårlig indkomst i gæld. Dvs vi har i alt lov til, i følge vores Banks retningslinjer lov at skylde ca 3x700.000=2.100.000 i gæld, da vi tjener 700.000 samlet om året ca . 

Det er jo i grove træk som vores rådgiver siger - det kommer jo an på om man har dyr gæld fx. Det har vi dog ikke da det er sugæld og to ydderst billige lån på 2 nye biler som har en reel værdi. Har man et lån uden en reel værdi bag /foebrugsgæld med høj rente ser de nok lidt anderledes på det. 

Vi har lige købt hus. Her regnede de som hovedregel ud at vi havde 2.100.000 vi må skylde i alt med vores indkomst. Vi har to nye biler med samlet gæld på ca 250.000 kr og jeg har en sugæld på ca 40.000 så vi fik et låbebevis på 2.100.000 - 290.000 Kr = 1.810.000kr 

Det var sådan vi fik at vide at de regnede vores beløb ud i grove træk  

Derudover skulle vi jo så have kapital til udbetaling og alle de der omkostninger til advokat, ejerskifteforsikring osv. Det havde vi 100.000 Kr til selv  

Vi købte så et hus til 1.175.000 og har lånt 300.000 til renovering af 2 nye badeværelser, nyt køkken, nyt tag, el  

Håber du kan bruge udregningen til noget det er en meget anvendt retningslinje mig bekendt  - alm brand og danske Bank kører hvertfald efter den  

Held og lykke! Husk også at sugæld ikke skal betales af før 2 år efter endt uddannelse, så i har 2 år til at "spare sammen" eller betale andet af inden sugæld skal betales  

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.