Vi fylder os med hormoner - hvad gør det ved os?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.432 visninger
13 svar
6 synes godt om
26. juli 2017

Mette Larsen

Profilbillede for Mette Larsen

Vi er igang med projekt baby og stoppede på p-piller i november. Og hold da helt op hvor kan jeg bare mærke min mens (får mens i 5 dage nu - på p-piller stoppede den efter 2), min ægløsning (har de vildeste smerte - ikke slemme, men kan tydeligt mærke det - det kunne jeg ikke før) og jeg får meget mere udflåd nu.... ved ikke om det er alle de hormoner jeg har fyldt i min krop i form af p-piller som har begrænset smerter og symptomer eller om jeg er mere opmærksom nu. Men eller er det da lidt uhyggeligt hvad alt det hormon værk man fylder sin krop med gør.... andre med samme tanker?

Og hvad gør Jer efter graviditet - hvilken sprial ? Gerne hvorfor og hvilken...

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. juli 2017

Mortilah

Kobberspiral! Kunne ikke længere fylde kroppen med hormoner. Har følt overvægt, grådlabil, sur, depri.. osv på hormonpillerne. Ikke om jeg nogensinde vil det igen. Bløder én dag kraftigt pga spiralen.. men det er altså ok. Det kan klares med store bind! 

Anmeld Citér

26. juli 2017

Mor_til_3_unger

Profilbillede for Mor_til_3_unger

Forklaringen er at du slet ikke har haft ægløsning,imens du var på p-piller,og slimhinden er kunstigt opbyggede.

Så hormonerne gør som sådan ingenting ved din krop,andet end at forhindre ægløsning.

Anmeld Citér

26. juli 2017

Mette Larsen

Det er også lidt uhyggeligt når man har taget p-piller i 16 år, hvis jeg ikke har haft ægløsning i 16 år.... så forstår jeg godt jeg pludselig kan mærke kontrasten. Men alligevel, så kan det vel ikke være så sundt....? Spørger bare af nysgerrighed... jeg er den generation hvor man bare spiste p-piller som ung og slet ikke tænkte over det.... før nu.... og måske de slet ikke skader, måske jeg bare er ved at blive gammel og overtænker... haha!

Men synes snakken er interessandt også i forhold til et evtuelt kommende valg af spiral..

Anmeld Citér

26. juli 2017

Mette Larsen

Og synes det er SÅ fedt med inputs, berig mig gerne med viden og erfaringer.... Også hvis I er uenige... jeg bliver kun klogere

Anmeld Citér

26. juli 2017

Cherraly

Profilbillede for Cherraly

Hormoner gør jo rigtig meget ved ens krop. De er i samspil/ansvarlige for en masse andre funktioner i kroppen. Pcos er f.eks. en hormon ubalance. Jeg har efterhånden stødt på en masse nyere studier og artikler omkring depression, overvægt osv, pga p-piller. For ikke at tale om den ældre generation af p-piller, der også var forbundet med en masse bivirkninger. Jeg har aldrig selv haft lyst til at tage dem. Mine hormoner er i forvejen forskruede med pcos. Så viste det sig også at jeg kan dø af dem, da de øger risiko for blodpropper, og det har jeg i forvejen tendens til. Så må slet ikke få dem. 

Anmeld Citér

26. juli 2017

BabyMama2016

Mette Jessen skriver:

Vi er igang med projekt baby og stoppede på p-piller i november. Og hold da helt op hvor kan jeg bare mærke min mens (får mens i 5 dage nu - på p-piller stoppede den efter 2), min ægløsning (har de vildeste smerte - ikke slemme, men kan tydeligt mærke det - det kunne jeg ikke før) og jeg får meget mere udflåd nu.... ved ikke om det er alle de hormoner jeg har fyldt i min krop i form af p-piller som har begrænset smerter og symptomer eller om jeg er mere opmærksom nu. Men eller er det da lidt uhyggeligt hvad alt det hormon værk man fylder sin krop med gør.... andre med samme tanker?

Og hvad gør Jer efter graviditet - hvilken sprial ? Gerne hvorfor og hvilken...

Virkelig ubehageligt man har taget p-piller i 12 år

- Så ærgerligt det altid er os kvinder der betaler prisen

der er tabl. prævention til mænd, men de finder sig ikke i bivirkninger det synes det var så langt ude ... - det er det samme bivirkninger kvinder får af p-piller

en træls bivirkning med p-piller er nedsat libido, og nu jeg er af dem der prøver også efter baby får kæresten ikke fred nu jeg er af p-piller

Anmeld Citér

26. juli 2017

Miti's mama

Jeg fik et voldsomt temperament hvor jeg kunne tænde af på sekunder og køre den i flere timer, kunne slet ikke kontrollere det, næsten en psykose. Derudover meget nedsat libido. Har valgt dem helt fra pga det.

Anmeld Citér

26. juli 2017

RL2017

Der er også rigtig mange, der ikke får bivirkninger, og som prævention virker det jo. Slet ikke sagt for at negligere de bivirkninger, der er og dem, der oplever det.

En anden ting, nyere studier viser, er øget fertilitet efter længere tids p-piller sammenlignet med dem, der ikke har taget p-piller. Det er da værd at tage med, før man bliver for ked af at have været på p-piller i 10+ år

Anmeld Citér

26. juli 2017

MiniMe2005

Jeg er en af dem, hvor p-pillerne bare virkede. Jeg har altid haft lange og hårde menstruationer, så da jeg kom på p-piller var det en ren befrielse at slippe for det smertehelvede hver måned. Da jeg var yngre, var mine smerter så slemme, at jeg fik smertestillende på recept, og ofte måtte jeg blive hjemme fra skole den første dag, fordi jeg ikke kunne bevæge mig pga smerter. 

Så p-pillerne var et hit her. Jeg har heller aldrig oplevet andre bivirkninger som vægtøgning, mindre sexlyst, irritation eller andet. Jeg vil til hver en tid tage p-piller igen.

Jeg overvejede kobberspiral efter min fødsel, men da jeg har haft så mange smerter og kraftige blødninger før, tør jeg simpelthen ikke. Kobberspiralen kan nemlig gøre det værre. Til gengæld må jeg så også sige, at min menstruation er blevet meget mildere efter fødslen, men spiral er bare ikke mig.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.