Kære du som læser mit skriv, tak, det har været måneder undervejs og kræver meget mod, så venligst vær konstruktiv og ikke fordømmende.
Sagen er, at jeg er bange for at min mand har et alkoholproblem. Han har altid været glad for et glas vin om aftenen og jeg har ikke sagt noget til det, men vi har tit talt om det fordi jeg er vokset op i et hjem fuldstændig uden alkohol, hvorfor jeg givetvis er for intolerant - nogen ville kalde mig en snerpe. Det har jeg arbejdet rigtig meget med, at løsne lidt op og nyde livet og også forstået, at hans liv som kunstner aldrig kan blive så struktureret som jeg ønsker det. Og med det kommer en anden måde at nyde på, har jeg forstået.
Men nu er vi altså der hvor jeg er rigtig ked af hans drikkeri. Jeg synes det er for meget. Han drikker en flaske vin om dagen og evt også en øl eller to. Han sejler ikke rundt, jeg tror han har vænnet sit system til at tolerere rigtig store mængder.
Grunden til at jeg er bange for at vi har et problem er for det første de store mængder (fortæl mig gerne hvis jeg er en snerpe) og for det andet, at han ændrer adfærd når han har drukket. Det gjorde han ikke før i tiden, hvor det kun var et par glas. Han snøvler, bliver agressiv i sin kommunikation og sætter sin hverdag udfra 100% egne behov, hvilket man ikke kan, når man er familiefar.
Og ja, den altoverskyggende årsag til at vi har et problem, er at vi er en familie med to børn, herunder en nyfødt. Mit store barn er gammelt nok til at registere ændringer i fars adfærd og også blive påvirket af det, det kan jeg slet ikke acceptere. :-(
Når jeg ikke er gået fra ham, skyldes det, at han "kun" drikker om aftenen/natten og også fordi jeg elsker ham og ønsker han får hjælp til at bryde sit misbrug, så han kan blive den far og mand hans familie fortjener. Jeg ønsker ikke at straffe ham, jeg ønsker at hjælpe ham.
Jeg har undersøgt lidt på alkoholrådgivningen (tror jeg det hedder), hvor der også er det nummer jeg kan ringe på, men jeg har slet ikke modet. Jeg har taget en test og den peger på, at min mand er afhængig af alkohol.
Jeg kan mærke, at jeg bliver helt enormt trist og modløs når jeg mærker, at det her er vores virkelighed. Jeg er bange for at tale med ham om det, fordi han bliver meget agressiv og hæver stemmen når jeg nævner det. Jeg har nemlig forsøgt. Ifølge testen jeg tog, er det et klassisk tegn.
Af andre tegn kan jeg nævne: han kan pause sit indtag og sætte det i system (drikker kun aften og nat og ikke på arbejde), han har flere gange lovet mig at skære ned, men forbruget bliver langsomt større igen, han er kort for hovedet og virker deprimeret om morgenen, mens han er overgearet om aftenen (skift i adfærd), han forsøger at skjule det for mig og han reagerer meget offensivt når jeg nærmer mig emnet.
Vil I ikke hjælpe mig med er reality tjek? Er jeg en snerpe og skal jeg slappe af eller skal jeg sætte foden i og kræve behandling?
Hans farfar drak forøvrigt sig selv ihjel.
For god ordens skyld vil jeg nævne, at jeg tidligere har haft en profil herinde, men da jeg ikke kunne huske mit login, oprettede jeg en ny. På den måde kan I også svare anonymt, hvis I skulle få lyst til at dele ud af personlig erfaring.