Eksperthjælp: Nyelige forældre trænger til FERIE!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.140 visninger
18 svar
104 synes godt om
26. juni 2017

Linda Stæhr

Hej.
vi født vores første barn den 19 marts. Så han er 3 mrd nu og min mand og jeg vi vil meget gerne på ferie men vil helt ikke have ham med for vi er bang for vi ikke kommer til at nyde el. Slappe af på ferien for han kan ikke rigtig noget og må ikke være ude i solen. Så jeg skal bare høre om man kan tillade sig at tag afsted ude ham for vi er også bang for at gå glip af noget med ham .

Lindas svar

Kære nylige forældre, stort tillykke med at I har fået baby!

Du spørger om I kan tage på ferie uden jeres barn med flere overnatninger væk fra ham. Du skriver, at I er bange for at gå glip af noget med ham… jeg vil hellere vende det om at sige, at HAN kan gå glip af noget med jer.

Tommelfingerregel for hvor længe børn kan undvære deres forældre

Der findes en tommelfingerregel, der hedder, at man kan tage 1 overnatning væk fra sit 1-årige barn ad gangen, 2 overnatninger væk fra sit 2-årige barn ad gangen osv.

Små børn er meget afhængige af deres forældre

Den regel fortæller noget om BARNETS parathed til at undvære sin mor og far og handler altså ikke om, hvad forældre vil kunne gå glip af. Det der er på spil (og grunden til jeg taler om ”parathed&rdquo er at små børn er meget afhængige af dem, de er mest sammen med (som regel mor og far).

Det betyder bl.a. at fraværet af mor og far ikke kun er et savn, men vil kunne sætte sig som et tab og et traume i barnets psyke, så det lider skade i processen. Jeg siger ikke, at babyer dør af at måtte undvære mor/far 1-2 nætter, specielt ikke hvis fx en tæt veninde eller mormor, som er vant til at passe babyen kan passe imens. Men der hvor barnet for alvor mærker, at mor og far er VÆK... Det kan påvirke en baby rigtig meget og gøre, at barnet vil vokse op med en angst for at miste… eller vokse op med mistillid til andre, fordi barnet EN gang har erfaret at 'miste' dem det havde mest brug for. Og denne følelse kan følge barnet op gennem livet - det er det vi skal undgå.

Det er hårdt at blive forældre

Det er virkelig forståeligt og naturligt, at det er hårdt at få en baby og at I trænger til en pause. Men mens barnet er så lille, bør pauser væk fra barnet måske hellere være en time eller nogle timer ad gangen, ikke flere dage. Sådan må det være – for barnets skyld.

Min anbefaling til jer:

Jeg anbefaler jer at overveje meget, om der er en person, som jeres dreng er vant til og tryg ved, der kan passe en enkelt overnatning, måske højest to (hvis de kender hinanden rigtig godt). Men hvis ikke, så vil jeg kraftigt advare mod at rejse fra så lille et barn, som jeres baby er. En anden løsning er, at I tager hjem til bedsteforældre eller gode venner og bor der nogle dage, så de kan passe baby nogle timer ad gangen, mens I kan køre en tur, opleve lidt på egen hånd og få en pause.

Jeg ønsker jer og jeres lille baby ALT det bedste.

Og til alle der læser med her. Giv venlige råd og støt denne familie med gode ideer og kærlige opmuntringer.

Venlig hilsen Linda Stæhr

Familierådgiver ved Trivsel i familien.dk

Linda Stæhr tilbyder foredrag og rådgivning af småbørnsforældre. Omdrejningspunktet er at give konkrete her-og-nu løsninger til hverdagen, og give forældrene styrke til at imødegå fremtidige udfordringer i familien med kærlighed, handleparathed og stor autoritet.

Se Lindas hjemmeside: Trivselifamilien.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. juni 2017

NupaSofia

Nu er jeg selv en af dem, hvis overskud til tider er begrænset og det med babyer er squ røvhårdt, så vil bestemt ikke fordømme på nogen måde. 

Men jeg synes godt nok, at det lyder lidt vildt allerede at tage decideret ferie fra en baby på tre måneder. Altså, hvis det betyder at tage dage eller ligefrem en uge til udlandet. Det er jo ikke sådan, at I aldrig vil kunne gøre det. Men måske bare vent en sommer eller to. 

Anmeld Citér

26. juni 2017

Bananaalice

Er også en af dem der normalt synes det er okay med en miniweekend til dem der har større børn, og er det længere er det kun den ene der skal afsted. Men 3 måneder? Please, nej. I er jer 3 nu i et stykke tid, og sådan er det altså bare. 
Det ville ikke være første gang nogen har tage et barn med på udlandsrejse og haft en fin tid, så synes virkelig I skal tænke over det igen om han ikke nok skal med.
Ellers må I som den gode ekspert siger, tag 1 overnatning på noget spa, men op til 1 år synes jeg ikke det er noget man gør i så mange dage og nætter.

Anmeld Citér

26. juni 2017

Jullesnulle

I er forældre nu og en familie på 3 - deal with it. 

I har valgt at få et barn og så er tingene altså på deres premisser. Ja - der er ikke afslapning at være på ferie med en på tre mnd, tre år eller 7 år for den sags skyld. Det må du indfinde dig med. 

Biografture er primært børnefilm og svømmehalsture består i at soppe i babybassinet. Sådan er det de første  år med børn. Jo ældre de bliver kan man snige sig mere og mere til at andre passer og man går ud som par og spiser osv. Men det du foreslår er i mine øjne decideret egoistisk og uden nogen som helst reflektion over barnets behov - kun at I evt. misser noget..??!

få jeres prioriteringer på ret kurs.

Anmeld Citér

26. juni 2017

Jullesnulle

Er det en troll..... eller overvejer I serøst at tage en uge til Kreta fx uden jeres nyfødte barn..?

Anmeld Citér

26. juni 2017

God-mor

Linda Stæhr skriver:

Hej.
vi født vores første barn den 19 marts. Så han er 3 mrd nu og min mand og jeg vi vil meget gerne på ferie men vil helt ikke have ham med for vi er bang for vi ikke kommer til at nyde el. Slappe af på ferien for han kan ikke rigtig noget og må ikke være ude i solen. Så jeg skal bare høre om man kan tillade sig at tag afsted ude ham for vi er også bang for at gå glip af noget med ham .

Lindas svar

Kære nylige forældre, stort tillykke med at I har fået baby!

Du spørger om I kan tage på ferie uden jeres barn med flere overnatninger væk fra ham. Du skriver, at I er bange for at gå glip af noget med ham… jeg vil hellere vende det om at sige, at HAN kan gå glip af noget med jer.

Tommelfingerregel for hvor længe børn kan undvære deres forældre

Der findes en tommelfingerregel, der hedder, at man kan tage 1 overnatning væk fra sit 1-årige barn ad gangen, 2 overnatninger væk fra sit 2-årige barn ad gangen osv.

Små børn er meget afhængige af deres forældre

Den regel fortæller noget om BARNETS parathed til at undvære sin mor og far og handler altså ikke om, hvad forældre vil kunne gå glip af. Det der er på spil (og grunden til jeg taler om ”parathed&rdquo er at små børn er meget afhængige af dem, de er mest sammen med (som regel mor og far).

Det betyder bl.a. at fraværet af mor og far ikke kun er et savn, men vil kunne sætte sig som et tab og et traume i barnets psyke, så det lider skade i processen. Jeg siger ikke, at babyer dør af at måtte undvære mor/far 1-2 nætter, specielt ikke hvis fx en tæt veninde eller mormor, som er vant til at passe babyen kan passe imens. Men der hvor barnet for alvor mærker, at mor og far er VÆK... Det kan påvirke en baby rigtig meget og gøre, at barnet vil vokse op med en angst for at miste… eller vokse op med mistillid til andre, fordi barnet EN gang har erfaret at 'miste' dem det havde mest brug for. Og denne følelse kan følge barnet op gennem livet - det er det vi skal undgå.

Det er hårdt at blive forældre

Det er virkelig forståeligt og naturligt, at det er hårdt at få en baby og at I trænger til en pause. Men mens barnet er så lille, bør pauser væk fra barnet måske hellere være en time eller nogle timer ad gangen, ikke flere dage. Sådan må det være – for barnets skyld.

Min anbefaling til jer:

Jeg anbefaler jer at overveje meget, om der er en person, som jeres dreng er vant til og tryg ved, der kan passe en enkelt overnatning, måske højest to (hvis de kender hinanden rigtig godt). Men hvis ikke, så vil jeg kraftigt advare mod at rejse fra så lille et barn, som jeres baby er. En anden løsning er, at I tager hjem til bedsteforældre eller gode venner og bor der nogle dage, så de kan passe baby nogle timer ad gangen, mens I kan køre en tur, opleve lidt på egen hånd og få en pause.

Jeg ønsker jer og jeres lille baby ALT det bedste.

Og til alle der læser med her. Giv venlige råd og støt denne familie med gode ideer og kærlige opmuntringer.

Venlig hilsen Linda Stæhr

Familierådgiver ved Trivsel i familien.dk

Linda Stæhr tilbyder foredrag og rådgivning af småbørnsforældre. Omdrejningspunktet er at give konkrete her-og-nu løsninger til hverdagen, og give forældrene styrke til at imødegå fremtidige udfordringer i familien med kærlighed, handleparathed og stor autoritet.

Se Lindas hjemmeside: Trivselifamilien.dk

Hvordan kan man overhovedet overveje at rejse fra en lille baby

Jeg syntes det er en bekymrende mail må jeg indrømme. 

Det er hårdt at blive forældre, men man kan ikke bare smutte fra et spædbarn. Som der bliver svaret så få barnet passet i et par timer og tag ud og spis eller kør en tur eller noget i den dur. Det er den alene tid man må nøjes med de første måneder. 

Anmeld Citér

26. juni 2017

NupaSofia

Jeg synes nu ikke, at der er noget galt i at savne en ferie alene og det er da klart, at det giver nogle begrænsninger at rejse med baby frem for bare at være på kæresteferie. Tror bare det er fordi formuleringerne er, at "de" er bange for ikke at kunne slappe ordentligt af, træt af han ikke kan være i solen og tænker på, hvad de selv går glip af med baby. Det og barnets alder, gør at brevet får et lidt egoistisk præg, men går ikke ud fra, at det er ment sådan. Og så er det jo også stadig meget nyt at være forældre, når barnet kun er 3 måneder. 

Anmeld Citér

26. juni 2017

migxher

God-mor skriver:

Hvordan kan man overhovedet overveje at rejse fra en lille baby

Jeg syntes det er en bekymrende mail må jeg indrømme. 

Det er hårdt at blive forældre, men man kan ikke bare smutte fra et spædbarn. Som der bliver svaret så få barnet passet i et par timer og tag ud og spis eller kør en tur eller noget i den dur. Det er den alene tid man må nøjes med de første måneder. 

Helt enig her.

NEJ, i kan absolut ikke bare rejse fra jeres 3 måneder gamle spædbarn. 

Ja det er skide hårdt at blive forældre og det kræver tilvending, pludselig er det ikke ens egne behov der kommer i første række, men babys. Men sådan er det bare! Det bliver heldigvis bedre og jeres barn bliver ældre.

Jeg vil istedet anbefale jer at lade en veninde eller bedsteforældre gå en tur med barnevognen med den Bette, mens i tager på café eller ud at spise. Bare sådan en time eller to kan gøre underværker og der sover baby alligevel imens.

Anmeld Citér

26. juni 2017

Jullesnulle

Jeg synes nu ikke, at der er noget galt i at savne en ferie alene og det er da klart, at det giver nogle begrænsninger at rejse med baby frem for bare at være på kæresteferie. Tror bare det er fordi formuleringerne er, at "de" er bange for ikke at kunne slappe ordentligt af, træt af han ikke kan være i solen og tænker på, hvad de selv går glip af med baby. Det og barnets alder, gør at brevet får et lidt egoistisk præg, men går ikke ud fra, at det er ment sådan. Og så er det jo også stadig meget nyt at være forældre, når barnet kun er 3 måneder. 

Nej der er da bestemt ikke noget galt med at savne alenetid eller en ferie for sig selv som par. Det er monsterhårdt at være nybagte forældre. jeg vil også hellere se en voksenfilm end Trolls eller Cars i biografen. Jeg savner da også at tage i svømmehallen og bare alene at kunne svømme baner. 

Men - det tilsidesætter man og sætter barnets tarv højest. Og det er ikke på nogen planet barnes tarv at blive forladt af sine forældre i en uge eller mere.

Anmeld Citér

26. juni 2017

NupaSofia

Jullesnulle skriver:

Nej der er da bestemt ikke noget galt med at savne alenetid eller en ferie for sig selv som par. Det er monsterhårdt at være nybagte forældre. jeg vil også hellere se en voksenfilm end Trolls eller Cars i biografen. Jeg savner da også at tage i svømmehallen og bare alene at kunne svømme baner. 

Men - det tilsidesætter man og sætter barnets tarv højest. Og det er ikke på nogen planet barnes tarv at blive forladt af sine forældre i en uge eller mere.

Det er jeg enig i. Man må lige bide det i sig de første par år, og det gør de fleste jo heldigvis også. Så lærer man at hygge sig på børneferierne og pleje parforholdet med noget lidt mindre, biografture, middage i byen, et par timer i spa og den slags

Men jeg og min søns far har nu også rejst alene. Drengen var bare ikke tre måneder, men derimod 3 år. Og det gik helt fint, så jeg vil sige, at jeg ikke ukritisk giver de eksperter ret, der siger, at man kan være væk et døgn pr år barnet er. 

Jeg vil også sagtens sige, at der ikke er noget galt med ens prioriteter, fordi man vægter det højt at pleje parforholdet, men det handler om måden, man gør det på. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.