Hej.
vi født vores første barn den 19 marts. Så han er 3 mrd nu og min mand og jeg vi vil meget gerne på ferie men vil helt ikke have ham med for vi er bang for vi ikke kommer til at nyde el. Slappe af på ferien for han kan ikke rigtig noget og må ikke være ude i solen. Så jeg skal bare høre om man kan tillade sig at tag afsted ude ham for vi er også bang for at gå glip af noget med ham .
Lindas svar
Kære nylige forældre, stort tillykke med at I har fået baby!
Du spørger om I kan tage på ferie uden jeres barn med flere overnatninger væk fra ham. Du skriver, at I er bange for at gå glip af noget med ham… jeg vil hellere vende det om at sige, at HAN kan gå glip af noget med jer.
Tommelfingerregel for hvor længe børn kan undvære deres forældre
Der findes en tommelfingerregel, der hedder, at man kan tage 1 overnatning væk fra sit 1-årige barn ad gangen, 2 overnatninger væk fra sit 2-årige barn ad gangen osv.
Små børn er meget afhængige af deres forældre
Den regel fortæller noget om BARNETS parathed til at undvære sin mor og far og handler altså ikke om, hvad forældre vil kunne gå glip af. Det der er på spil (og grunden til jeg taler om ”parathed&rdquo
er at små børn er meget afhængige af dem, de er mest sammen med (som regel mor og far).
Det betyder bl.a. at fraværet af mor og far ikke kun er et savn, men vil kunne sætte sig som et tab og et traume i barnets psyke, så det lider skade i processen. Jeg siger ikke, at babyer dør af at måtte undvære mor/far 1-2 nætter, specielt ikke hvis fx en tæt veninde eller mormor, som er vant til at passe babyen kan passe imens. Men der hvor barnet for alvor mærker, at mor og far er VÆK... Det kan påvirke en baby rigtig meget og gøre, at barnet vil vokse op med en angst for at miste… eller vokse op med mistillid til andre, fordi barnet EN gang har erfaret at 'miste' dem det havde mest brug for. Og denne følelse kan følge barnet op gennem livet - det er det vi skal undgå.
Det er hårdt at blive forældre
Det er virkelig forståeligt og naturligt, at det er hårdt at få en baby og at I trænger til en pause. Men mens barnet er så lille, bør pauser væk fra barnet måske hellere være en time eller nogle timer ad gangen, ikke flere dage. Sådan må det være – for barnets skyld.
Min anbefaling til jer:
Jeg anbefaler jer at overveje meget, om der er en person, som jeres dreng er vant til og tryg ved, der kan passe en enkelt overnatning, måske højest to (hvis de kender hinanden rigtig godt). Men hvis ikke, så vil jeg kraftigt advare mod at rejse fra så lille et barn, som jeres baby er. En anden løsning er, at I tager hjem til bedsteforældre eller gode venner og bor der nogle dage, så de kan passe baby nogle timer ad gangen, mens I kan køre en tur, opleve lidt på egen hånd og få en pause.
Jeg ønsker jer og jeres lille baby ALT det bedste.
Og til alle der læser med her. Giv venlige råd og støt denne familie med gode ideer og kærlige opmuntringer.
Venlig hilsen Linda Stæhr
Familierådgiver ved Trivsel i familien.dk
Linda Stæhr tilbyder foredrag og rådgivning af småbørnsforældre. Omdrejningspunktet er at give konkrete her-og-nu løsninger til hverdagen, og give forældrene styrke til at imødegå fremtidige udfordringer i familien med kærlighed, handleparathed og stor autoritet.
Se Lindas hjemmeside: Trivselifamilien.dk