Åh jeg kender det alt for godt.. mine hverken skyllede ud, tørrer/tørrede sig ikke efter toiletbesøg og vaskede heller ikke hænderne. Det er svært, for hvergang vi har fokus på dét og der så igen går 1,5 uge imellem samværsbesøgende så falder de tilbage i de dårlige vaner igen.. jeg var og er frustreret over den manglende hygiejne. Resultatet er konstant "småsygdomme" hos ungerne og indimellem børneorm
..
Hos os satte vi stor fokus på det og hver gang de var på toilettet tjekkede jeg det. Med tiden blev det færrer og færrer "uheld". Vi har på youtube fundet videoer omkring hvad dårlig hygiejne kan medføre, det hjalp at vi brugte meget tid på at forklare.. derudover malede de billeder til badeværelset så de kan blive husket på det når de står derude. Det er blevet langt bedre end det var.. men har faktisk brugt enormt meget krudt på det igennem meget meget lang tid. Det går bedre nu, men det er virkelig svært at ændre den slags vaner når de tager retur til mor som ikke går op i det. (Vi har gentagne gange spurgt om hun ikke nok vil være med til at hjælpe med at de får det lært). Faktisk har jeg flere gange hørt at et barn siger "hos mor bruger vi ikke sæbe, huden går istykker"..
og den mindste: "her vasker jeg hænder, hos min mor skal jeg ikke vaske hænderne".. jeg synes det er skønt at have børnene og jeg vile aldrig ønske mig det anderledes, men hygiejnen giver mig mange bekymringer
Anmeld
Citér