Gider ikke vaske hænder

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.250 visninger
13 svar
17 synes godt om
25. juni 2017

Anonym trådstarter

Hejsa. Vi har problemer med at at få min bonusdreng på 8 år til at vaske hænder efter toiletbesøg. Jeg synes, at vi har prøvet både på den ene og anden måde at forklare ham, hvorfor det er vigtigt, men det er tydeligt han bare ikke gider. 

Vi prøvede at forklare ham, hvorfor det er vigtigt igen. Og han sagde okay. Men alligevel måtte vi flere gange i løbet af alene  dagen i går sende ham tilbage til toilettet efter toiletbesøg, fordi han ikke så meget som havde tændt vandhanen.

Jeg får grå hår! Hvordan får vi ham det lært? Altså det er lihe præcis sådan en ting, hvor det ikke en gang er et holdningsspørgsmål, naturligvis skal han vaske hænder med sæbe, når han har været på toilet, det er et spørgsmål om hygiejne. 

Det skete så sent som her til morgen. Han går på WC og lunter så tilbage i seng for at putte lidt. Jeg går på WC efter ham og konstaterer, at håndvasken er knastør og vandet ikke har været tændt. 

Vi overvejer som en konsekvens, at stikke ham en klud med sæbe i hånden, når han står op igen og bede ham. Tørre dørhåndtag til badeværelse, trappegelænder og håndtag til hans værelse af (de ting vi ved han har rørt efter toiletbesøg), men synes i det er en for hård straf? Vi har prøvet med "positiv opdragelse" og rose positiv adfærd, men det har ikke nogen effekt. Så spørgsmålet er om det vil være mere effektiv læring at opdage, at konsekvensen ved ikke at vaske hænder er meget mere træls og tidskrævende. Jeg er ærlig talt i tvivl. 

Fordi det handler ikke om at han er bange for vand og sæbe eller sådan noget, han GIDER bare ikke bruge tid på det 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. juni 2017

Carina:-)

Min ene søn havde en kammerat der konsekvent ikke slog brættet op når han skulle tisse. 

Med det resultat at bræt og gulv var oversprøjtet med tid.

Det stoppede da jeg en dag stoppede ham i døren og gav ham en spand med klud og rengøringsmidler. 

Han var 11 og kan nu som 19 stadig huske det og siger det var den konsekvens der skulle til.

Mine 5 årige kan finde ud af at vaske hænder af sig selv så synes det er helt fair i giver en 8 årig den konsekvens. 

I kan alle blive syge af sådan noget svineri.

Anmeld Citér

25. juni 2017

Anonym trådstarter

Carina:-) skriver:

Min ene søn havde en kammerat der konsekvent ikke slog brættet op når han skulle tisse. 

Med det resultat at bræt og gulv var oversprøjtet med tid.

Det stoppede da jeg en dag stoppede ham i døren og gav ham en spand med klud og rengøringsmidler. 

Han var 11 og kan nu som 19 stadig huske det og siger det var den konsekvens der skulle til.

Mine 5 årige kan finde ud af at vaske hænder af sig selv så synes det er helt fair i giver en 8 årig den konsekvens. 

I kan alle blive syge af sådan noget svineri.

Det er jo det, og vi har forsøgt at forklare ham det. Har også forklaret ham, at når nu han tisser og rører ved bræt og tissemand, og så går ud og tager en kop og og drikker af, så drikker han sine egne tisbakterier. Det gør ikke indtryk. Heller ikke når vi forklarer, at vi alle kan blive syge. 

Men nu fik han lov at tørre af, han virkede ret ligeglad  men hvis det bliver en generel konsekvens, så bliver han forhåbentlig træt af det i længden. Det er bare en ting jeg ikke kan med, det er simpelthen for klamt.. 

Anmeld Citér

25. juni 2017

Bananaalice

Da jeg var i den alder fik jeg også skæld ud for ikke at børste tænder, med det resultat jeg bare lod vandet køre, og gned tandbørsten mod et eller andet så det lød som om jeg børstede, og så spyttede ud. Børn er super kloge 

HVad angår drengen, det kunne måske overraske ham at se hans beskidte hænder i et UV-lys en dag, hvor man tager sådan noget sprit på sine hænder, og så ser man hvor meget der ikke kan komme af medmindre man vasker hænder korrekt. 

Men jo mere du presser, desto mindre vil han hade det, men indimellem er det tough luck,og bare ærgeligt, det er bare om at han skal forstå hvor klamt det er, men måske han er "for lille" endnu til at forstå alvoren og seriøsiteten i det, men jeg synes I skal blive ved med at gentage sygdommesmittekilder, og generelt hvor seriøst det er. 

Anmeld Citér

25. juni 2017

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Anonym skriver:

Hejsa. Vi har problemer med at at få min bonusdreng på 8 år til at vaske hænder efter toiletbesøg. Jeg synes, at vi har prøvet både på den ene og anden måde at forklare ham, hvorfor det er vigtigt, men det er tydeligt han bare ikke gider. 

Vi prøvede at forklare ham, hvorfor det er vigtigt igen. Og han sagde okay. Men alligevel måtte vi flere gange i løbet af alene  dagen i går sende ham tilbage til toilettet efter toiletbesøg, fordi han ikke så meget som havde tændt vandhanen.

Jeg får grå hår! Hvordan får vi ham det lært? Altså det er lihe præcis sådan en ting, hvor det ikke en gang er et holdningsspørgsmål, naturligvis skal han vaske hænder med sæbe, når han har været på toilet, det er et spørgsmål om hygiejne. 

Det skete så sent som her til morgen. Han går på WC og lunter så tilbage i seng for at putte lidt. Jeg går på WC efter ham og konstaterer, at håndvasken er knastør og vandet ikke har været tændt. 

Vi overvejer som en konsekvens, at stikke ham en klud med sæbe i hånden, når han står op igen og bede ham. Tørre dørhåndtag til badeværelse, trappegelænder og håndtag til hans værelse af (de ting vi ved han har rørt efter toiletbesøg), men synes i det er en for hård straf? Vi har prøvet med "positiv opdragelse" og rose positiv adfærd, men det har ikke nogen effekt. Så spørgsmålet er om det vil være mere effektiv læring at opdage, at konsekvensen ved ikke at vaske hænder er meget mere træls og tidskrævende. Jeg er ærlig talt i tvivl. 

Fordi det handler ikke om at han er bange for vand og sæbe eller sådan noget, han GIDER bare ikke bruge tid på det 

Hvordan er hans mor med at vaske hænder(Selv)? Børn gør hvad de voksne gør, så hvis han har set sin mor eller en anden ikke vaske hænder, så gider han da heller ikke(jeg har set det med ældre børn)

Der er virkelig også mange mennesker der ikke vasker hænder med sæbe, enten vasker de ikke hænder eller bare med vand. Det er squ svært at lære børn det, når voksne ikke gør det.

Det er svært at finde en måde, ja man kan vise ham hvad der sidder på hans hænder, men vil det synke ind? Børn kan være ligeglad.

Hvad med at lade ham vaske ham tingene, dyne når han ikke vasker hænder?? Ej ved ikk.

Han skal lære det, så I er nød til at komme på noget, der vil få ham til at forstå, noget han elsker, der bliver en konsekvens, hvis han ikke vasker hænder. Og så må I være sikker på at moren også lære ham det.

Anmeld Citér

25. juni 2017

heaven

Uh, det ville jeg også have det stramt med.... lad ham gøre rent som du selv foreslår, HVER gang.... det skal han nok blive træt af... eller stil dig i døren hver gang du overhovedet kan og forlang at SE han vasker hænder ordenligt....

Anmeld Citér

25. juni 2017

Wallflower

Hvis han ikke gider vaske hænder, så kunne håndsprit måske være en idé? Der kan han jo bare trykke lidt ud i hånden og gnide det rundt. Måske det kunne hjælpe med at holde bakteriespredningen ned indtil han forstår hvorfor håndvask er vigtigt. 

Anmeld Citér

25. juni 2017

Mariehøne123

Profilbillede for Mariehøne123

Synes godt nok det tangerer det vanvittige at  tvinge en 8 årig til at gøre rent. Børn i den alder forstår slet ikke den konsekvens. Som en er inde på vil i bare få ham til at snyde. 

Når det er et bonusbarn synes jeg det er ret vigtigt hvad der sker hos moren. Hvis der ikke er fokus på det der er det svært for en 8 årig at huske hos jer 

jeg ville i en periode gå med på toilettet og hjælpe med at huske det og droppe alt skæld ud omkring det 

Anmeld Citér

25. juni 2017

Kurt_H

Wallflower skriver:

Hvis han ikke gider vaske hænder, så kunne håndsprit måske være en idé? Der kan han jo bare trykke lidt ud i hånden og gnide det rundt. Måske det kunne hjælpe med at holde bakteriespredningen ned indtil han forstår hvorfor håndvask er vigtigt. 

Det tager desværre ikke evt. afføringsrester der havner på hænderne. Men til urin er det en ok ide.

Vand og sæbe til børn. Så overlad spriten til de prof, fordi det er ikke sundt på sigt. Han skal bare have det lært.

Den grove metode som kunne virke ville være at server en hundelort på hans tallerken ved næste måltid.

(Hundelorten skal selvfølgelig ikke være ægte. Den kan laves af leverpostej, mel og sojasovs.)

Sig at det faktisk er lig det han udsætter resten af familien for med sine uvaskede hænder.

Anmeld Citér

25. juni 2017

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Kurt_H skriver:

Det tager desværre ikke evt. afføringsrester der havner på hænderne. Men til urin er det en ok ide.

Vand og sæbe til børn. Så overlad spriten til de prof, fordi det er ikke sundt på sigt. Han skal bare have det lært.

Den grove metode som kunne virke ville være at server en hundelort på hans tallerken ved næste måltid.

(Hundelorten skal selvfølgelig ikke være ægte. Den kan laves af leverpostej, mel og sojasovs.)

Sig at det faktisk er lig det han udsætter resten af familien for med sine uvaskede hænder.

Ah - det er da lige udmygende nok, synes jeg

til ts: jeg synes, det må være rigeligt at han må vaske alt det han har rørt ved. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.