Anonym skriver:
Hejsa. Vi har problemer med at at få min bonusdreng på 8 år til at vaske hænder efter toiletbesøg. Jeg synes, at vi har prøvet både på den ene og anden måde at forklare ham, hvorfor det er vigtigt, men det er tydeligt han bare ikke gider.
Vi prøvede at forklare ham, hvorfor det er vigtigt igen. Og han sagde okay. Men alligevel måtte vi flere gange i løbet af alene dagen i går sende ham tilbage til toilettet efter toiletbesøg, fordi han ikke så meget som havde tændt vandhanen.
Jeg får grå hår! Hvordan får vi ham det lært? Altså det er lihe præcis sådan en ting, hvor det ikke en gang er et holdningsspørgsmål, naturligvis skal han vaske hænder med sæbe, når han har været på toilet, det er et spørgsmål om hygiejne.
Det skete så sent som her til morgen. Han går på WC og lunter så tilbage i seng for at putte lidt. Jeg går på WC efter ham og konstaterer, at håndvasken er knastør og vandet ikke har været tændt.
Vi overvejer som en konsekvens, at stikke ham en klud med sæbe i hånden, når han står op igen og bede ham. Tørre dørhåndtag til badeværelse, trappegelænder og håndtag til hans værelse af (de ting vi ved han har rørt efter toiletbesøg), men synes i det er en for hård straf? Vi har prøvet med "positiv opdragelse" og rose positiv adfærd, men det har ikke nogen effekt. Så spørgsmålet er om det vil være mere effektiv læring at opdage, at konsekvensen ved ikke at vaske hænder er meget mere træls og tidskrævende. Jeg er ærlig talt i tvivl.
Fordi det handler ikke om at han er bange for vand og sæbe eller sådan noget, han GIDER bare ikke bruge tid på det 
Hvordan er hans mor med at vaske hænder(Selv)? Børn gør hvad de voksne gør, så hvis han har set sin mor eller en anden ikke vaske hænder, så gider han da heller ikke(jeg har set det med ældre børn)
Der er virkelig også mange mennesker der ikke vasker hænder med sæbe, enten vasker de ikke hænder eller bare med vand. Det er squ svært at lære børn det, når voksne ikke gør det.
Det er svært at finde en måde, ja man kan vise ham hvad der sidder på hans hænder, men vil det synke ind? Børn kan være ligeglad.
Hvad med at lade ham vaske ham tingene, dyne når han ikke vasker hænder?? Ej ved ikk.
Han skal lære det, så I er nød til at komme på noget, der vil få ham til at forstå, noget han elsker, der bliver en konsekvens, hvis han ikke vasker hænder. Og så må I være sikker på at moren også lære ham det.