Enlig/Kontanthjælp/Lejlighed?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.657 visninger
13 svar
6 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
20. juni 2017

Anonym trådstarter

Godmorgen 

Jeg står i den situration at min kæreste og jeg lige er gået fra hinanden efter mange år. 

Vi har børn sammen og det er så mig og børnene som skal flytte til noget nyt. 

Sagen er den at det er SÅ svært at finde en bolig her i byen, men jeg nægter simpelhen at flytte til en anden by og ta børnene ud af deres skole. 

Men da jeg pt er på kontanthjælp, så er det lidt svært at finde ud af alle de regler...

Jeg har så fundet en lejlighed centralt og tæt på Skolen.. 

Men mit spørgsmål er..

Kan jeg godt ta imod en lejlighed som udlejes privat? (Ved godt jeg ikke må underskrive før kommunen har godkendt til min søgning til Dep/indskud).

Hvad er ulempen ved at leje fra en privat end igennem en boligforening? (Der er 1 års ventetid).  

Mister jeg noget ved at ta imod en lejlighed fra en privat udlejer? 

Hvad kan jeg få som tilskud til husleje (bolig støtte?) på kontanthjælp? 

Hvilke tilskud kan jeg som Enlig til flere børn søge? 

Sorry hvis det er lidt rodet, men jeg er så forvirret og svært ved at overskue det hele i øjeblikket.. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. juni 2017

FrkGranger

Anonym skriver:

Godmorgen 

Jeg står i den situration at min kæreste og jeg lige er gået fra hinanden efter mange år. 

Sagen er den at det er SÅ svært at finde en bolig her i byen, men jeg nægter simpelhen at flytte til en anden by og ta børnene ud af deres skole. 

Men da jeg pt er på kontanthjælp, så er det lidt svært at finde ud af alle de regler...

Men mit spørgsmål er..

Kan jeg godt ta imod en lejlighed som udlejes privat? (Ved godt jeg ikke må underskrive før kommunen har godkendt til min søgning til Dep/indskud).

Hvad er ulempen ved at leje fra en privat end igennem en boligforening? (Der er 1 års ventetid).  

Sorry hvis det er lidt rodet, men jeg er så forvirret og svært ved at overskue det hele i øjeblikket.. 

Du kan sagtens få indskudslån hos en privat... Men som du selv siger, må du ikke underskrive før den er gået igennem... 

Når det er privat, har du så spurgt, om du kan dele indskuddet op, og betale lidt hver måned? 

Du kan få boligstøtte, efter samme takster, som i boligforeninger... 

Du kan få højere kh når du er alene, et ekstra beløb udover børne- og unge ydelse, søge fri plads i institutioner (sfo) og et børnebidrag fra far

Anmeld Citér

20. juni 2017

Anonym

Når det er privat udlejer,er det en enkelydelse man skal søge,og de giver næste altid et nej.

Du kan godt få boligsikring,men vær opmærksom på kontanthjælpsloftet,så det er meget begrænset hvor meget du kan få.

Anmeld Citér

20. juni 2017

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Når det er privat udlejer,er det en enkelydelse man skal søge,og de giver næste altid et nej.

Du kan godt få boligsikring,men vær opmærksom på kontanthjælpsloftet,så det er meget begrænset hvor meget du kan få.

Årh.. Ja, så kan jeg godt se det blir svært. 

Jeg er bare ret desperat for at finde noget, da jeg pt kun har tag over hovedet med mine børn. 

Men kan bare ikke blive her. 

Jeg bor åbenbart i en af de få kommuner der ikke har akut lejligheder, så kommunen kan ikke hjælpe med at finde noget. 

Jeg skal selv søge efter en bolig og melde mig ind i div boligforeninger for så at finde ud af de har laaaaaang ventetid. 

Anmeld Citér

20. juni 2017

Anonym trådstarter

FrkGranger skriver:

Du kan sagtens få indskudslån hos en privat... Men som du selv siger, må du ikke underskrive før den er gået igennem... 

Når det er privat, har du så spurgt, om du kan dele indskuddet op, og betale lidt hver måned? 

Du kan få boligstøtte, efter samme takster, som i boligforeninger... 

Du kan få højere kh når du er alene, et ekstra beløb udover børne- og unge ydelse, søge fri plads i institutioner (sfo) og et børnebidrag fra far

Jeg har ikke spurgt om jeg må dele det op nej.. 

Det blir meget begrænset hvor mange penge jeg har til mig og mine børn pr månede. 

Højere KH takst..? Mener ikke jeg kan få højere takst som jeg får nu.. 14.xxx.. udbetalt 10.xxx. 

Børnebidrag har jeg styr på. 

Anmeld Citér

20. juni 2017

Anonym

Som andre er inde på er det en enkeltydelse du skal søge til indskud i ny lejlighed. Om du er berettiget til det er svært at sige da de kigger på flere faktorer i ydelsen i kommunen herunder din indkomst, om det er realistisk at du vil kunne betale huslejen fremadrettet, om du har formue, og ikke mindst om du har haft mulighed for at spare op i det sidste stykke tid. Derudover skal du enten aflevere rki dokumentation, eller et afslag på lån fra banken. 

For at få et mere præcist svar ville jeg ringe til ydelsen i din kommune. Der plejer at sidde nogle ret kompetente folk der arbejder med den slags hver dag ��

Anmeld Citér

20. juni 2017

Anonym

Og derudover har den med akutboliglister vist været nævnt herinde før; et samlivsbrud giver ikke ret til akutbolig. Selvom det er en svær og træls situation at stå i, bliver det lovgivningsmæssigt ikke betragtet som en akut situation. Der skal meget mere til ��

Anmeld Citér

20. juni 2017

Anonym

Anonym skriver:

Godmorgen 

Men mit spørgsmål er..

Var det ikke bedre at kæresten flytter, når nu børnene skal bo hos dig? Så kan han nøjes med et værelse, mens han står på venteliste til en lejlighed. Ved samvær kan han bo i lejligheden og du på værelset. På den måde bliver det medt skånsomt for børnene. Oveni kan du fokusere på at finde arbejde, i stedet for en ny lejlighed. Det er også gevinst for børnene, og ikke mindst dig selv, så er du fri.

Anmeld Citér

20. juni 2017

Hck

Profilbillede for Hck
Anonym skriver:

Var det ikke bedre at kæresten flytter, når nu børnene skal bo hos dig? Så kan han nøjes med et værelse, mens han står på venteliste til en lejlighed. Ved samvær kan han bo i lejligheden og du på værelset. På den måde bliver det medt skånsomt for børnene. Oveni kan du fokusere på at finde arbejde, i stedet for en ny lejlighed. Det er også gevinst for børnene, og ikke mindst dig selv, så er du fri.

Jo, det ville da være meget nemmere for ts ( og børnene), men nu kender vi jo ikke de nærmere omstændigheder omkring bruddet, hvad der ligger til grund for det og hvem der har taget beslutningen.

Anmeld Citér

20. juni 2017

Ccamilla

Profilbillede for Ccamilla
Så er min barsel officielt slut - og ferien begynder :)
Anonym skriver:

Må sige, at min eks i sin tid, fik et ja - også hos en privatudlejer, dog var det ikke hele beløbet ..

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.