Hvad må man ikke spise som gravid?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. juni 2017

ErDetSnartNU

Mor11 skriver:

Jeg håber da at de har det med i deres pjecer nu, hvis det er 2år gammel viden! Men du har helt ret! Åh hvor skal man bede sin læge om en brochure i de her tilfælde, i stedet for at spørge random mennesker!

Jeg har lige været inde og tjekke, og der står at 1 dåse tun/uge er fint, så længe man holder sig fra Albacore-tun og hvis tun (var det vist). Det var på sundhed.dk. Jeg har ikke lige tid til at lede efter de artikler fra dengang nu, men jeg er næsten 100% sikker på at det både var i avisen og i sundhedsartikler da jeg var gravid for 2 års tid siden. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. juni 2017

Bananaalice

Mor11 skriver:

Jeg håber da at de har det med i deres pjecer nu, hvis det er 2år gammel viden! Men du har helt ret! Åh hvor skal man bede sin læge om en brochure i de her tilfælde, i stedet for at spørge random mennesker!

Det var nemlig også et af mine spørgsmål på side 1, får man virkelig ikke en folder af læge eller sygehus?? Det kunne jo være man havde fravalgt internet, og særligt forums, eller ikke var alverdens god til at læse eller søge, på en eller anden måde må "samfundet" da have interesse i sundhed til de næste generationer at gravide får den korrekte information om diverse ting.

Anmeld Citér

15. juni 2017

Mor11

Profilbillede for Mor11
Bananaalice skriver:

Det var nemlig også et af mine spørgsmål på side 1, får man virkelig ikke en folder af læge eller sygehus?? Det kunne jo være man havde fravalgt internet, og særligt forums, eller ikke var alverdens god til at læse eller søge, på en eller anden måde må "samfundet" da have interesse i sundhed til de næste generationer at gravide får den korrekte information om diverse ting.

Jo det gør man. Jeg har begge gange fået en bog hvor man følger graviditeten uge for uge og der står en masse info om graviditet, hvad man skal passe på, fx af mad, fødsel, tiden efter osv. 

Anmeld Citér

15. juni 2017

MiniMe2005

Bananaalice skriver:

Men det siger jo intet om de større tun der er i f.eks. sushi? Ergo bør man vel ikke spise sushi.

Nu findes der jo så også masser af sushi uden tun... Desuden er alt det med sushi, fordi der findes en parasit, som ikke er så god at få som gravid. Den dør dog, hvis fisken er behandlet ordentligt og har været frosset ned ved mindst -18 grader i 24 timer. Det er et krav, at AL fisk til sushi er behandlet sådan, så derfor kan man sagtens spise sushi som gravid.

Og jeg er i øvrigt enig med de andre. Gå langt uden om forum som disse og forhold dig til sst's anbefalinger. Der er alt for mange, der pludselig har hørt noget fra en veninde, som har hørt det fra sin tante osv... Og hold dig generelt opdateret, for rådene ændrer sig... 

Og man kan sikkert godt få en brochure hos sin læge, hvis man beder om den. Jeg var fint tilfreds med den online version.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.