Hvad må man ikke spise som gravid?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. juni 2017

Bananaalice

Mor11 skriver:

Hooood hold hold hold hold!!! Du må gerne spise leverpostej og du må også spise sushi! Den med Menthol, den har jeg agu aldrig hørt før. Men du kan jo prøve at Google og se om det giver mening eller bare er endnu en skrøne. 

Det eneste du skal holde igen med (holde igen, ikke panikagtigt undgå) er rødt kød - få det gennemstegt, så er du på den sikre side, det handler om toxoplasmose, det samme man kan få fra kattelort. Google det evt. Og store tun pga tungmetaller, men tun på dåse er ok da det er lavet af små tun. Men tun i sushi og tunbøffer,  skal du ikke råæde af. Du må gerne få det, men i begrænsede mængder. Og ca 3 kopper kaffe dagligt. 

Det er slet ikke så omstændigt at være gravid. Rooolig nu.. 

Kilde??

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. juni 2017

Anonym

Kilde??

Kilde i forhold til det med kattebakke  http://www.netdoktor.dk/brevkasser/arkiv/201101.htm

De andre ting med tun m.m. fra fødesvarestyrelsen om sunde vaner før, under og efter graviditeten  https://www.sst.dk/da/udgivelser/2015/~/media/05DB7DDF32384CD78A8C6BC4A10BD00A.ashx

Anmeld Citér

15. juni 2017

Mor11

Profilbillede for Mor11
Bananaalice skriver:

Kilde??

sundhedsstyrelsen. Det var dem jeg holdt mig til under mine egne graviditeter.. Google er din ven. 

Anmeld Citér

15. juni 2017

Anonym trådstarter

Mor11 skriver:

sundhedsstyrelsen. Det var dem jeg holdt mig til under mine egne graviditeter.. Google er din ven. 

Kan du finde et direkte link? For jeg kan ikke finde det derinde synes jeg.

Anmeld Citér

15. juni 2017

Mor11

Profilbillede for Mor11
Anonym skriver:

https://www.sst.dk/~/media/8C808386E240472F880ACA82558F0DA6.ashx

Anmeld Citér

15. juni 2017

Mor11

Profilbillede for Mor11
Anonym skriver:

Her fx, om tun, kaffe, leverpostej og toxoplasmose

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld Citér

15. juni 2017

Bananaalice

Men det siger jo intet om de større tun der er i f.eks. sushi? Ergo bør man vel ikke spise sushi.

Anmeld Citér

15. juni 2017

Mor11

Profilbillede for Mor11
Bananaalice skriver:

Men det siger jo intet om de større tun der er i f.eks. sushi? Ergo bør man vel ikke spise sushi.

Jo. Der står direkte at større rovfisk kan du spise op til 100g af om ugen.. bla tun (bøf) 

Jeg har ovenikøbet rammet det ind med rødt  

Anmeld Citér

15. juni 2017

ErDetSnartNU

Svarene i tråden er et glimrende eksempel på hvorfor man skal gå direkte til de autoritative kilder - folk mener det jo sødt når de videregiver deres erfaringer og hvad de tror, men du kan se hvor uenige folk er. Fx det med tun: for 2 års tid siden kom det frem at man også skal holde sig fra tun på dåse, da det indeholder meget dioxin. Det er altså ikke (kun) på grund af tungmetallerne, som er argumentet for at holde sig fra tunbøffer og andre "store" tun og rovfisk, men pga forurening. Jeg ved ikke om sst har fået det opdateret nu, men du kan finde forskellige valide artikler om det. 

Anmeld Citér

15. juni 2017

Mor11

Profilbillede for Mor11
ErDetSnartNU skriver:

Svarene i tråden er et glimrende eksempel på hvorfor man skal gå direkte til de autoritative kilder - folk mener det jo sødt når de videregiver deres erfaringer og hvad de tror, men du kan se hvor uenige folk er. Fx det med tun: for 2 års tid siden kom det frem at man også skal holde sig fra tun på dåse, da det indeholder meget dioxin. Det er altså ikke (kun) på grund af tungmetallerne, som er argumentet for at holde sig fra tunbøffer og andre "store" tun og rovfisk, men pga forurening. Jeg ved ikke om sst har fået det opdateret nu, men du kan finde forskellige valide artikler om det. 

Jeg håber da at de har det med i deres pjecer nu, hvis det er 2år gammel viden! Men du har helt ret! Åh hvor skal man bede sin læge om en brochure i de her tilfælde, i stedet for at spørge random mennesker!

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.