Dåsetomater

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.010 visninger
16 svar
2 synes godt om
14. juni 2017

Cherraly

Profilbillede for Cherraly

Har brug for et råd omkring køb af dåsetomater/hakkede/flåede... Det er ikke noget jeg bruger ret meget i madlavningen, og holdt faktisk stort set op efter vi herhjemme kunne se, at datteren fik lidt mærkelig mave af det da hun var mindre. Hun blev næsten altid rød ved numsen da det skulle ud igen, som om det var tomatsyren der gjorde det.

Men tænkte lige på hvad jeg skulle lave af mad i morgen, og vil gerne forsøge igen. Kan I råde mig til hvad I synes er de bedste dåsetomater? Det skal jo helst være noget der ikke er så surt, og der er en del at vælge imellem... På forhånd tak.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. juni 2017

Babyklar87

Profilbillede for Babyklar87
Cherraly skriver:

Har brug for et råd omkring køb af dåsetomater/hakkede/flåede... Det er ikke noget jeg bruger ret meget i madlavningen, og holdt faktisk stort set op efter vi herhjemme kunne se, at datteren fik lidt mærkelig mave af det da hun var mindre. Hun blev næsten altid rød ved numsen da det skulle ud igen, som om det var tomatsyren der gjorde det.

Men tænkte lige på hvad jeg skulle lave af mad i morgen, og vil gerne forsøge igen. Kan I råde mig til hvad I synes er de bedste dåsetomater? Det skal jo helst være noget der ikke er så surt, og der er en del at vælge imellem... På forhånd tak.

Hvilke retter har du lavet med tomat på dåse? 

Altså jeg har altid anvendt tomat på dåse til fx kødsovs, chili con carne, koteletter i fad kunne jeg også godt finde på at komme tomat på dåse i, til pizzasauce og mange flere retter. 

Jeg synes ikke det bliver surt, det er selvfølgelig vigtigt at sørge for en god balance i smagene, når du tilbereder en ret. 

Vi køber altid økologiske tomater på dåse, men der er ikke den store forskel i smag. Jeg arbejder med mad til dagligt, hvor vi også bruger tomat på dåse, som ikke er økologiske og jeg synes ikke jeg kan smage forskellen. 

Anmeld Citér

14. juni 2017

Cherraly

Babyklar87 skriver:

Hvilke retter har du lavet med tomat på dåse? 

Altså jeg har altid anvendt tomat på dåse til fx kødsovs, chili con carne, koteletter i fad kunne jeg også godt finde på at komme tomat på dåse i, til pizzasauce og mange flere retter. 

Jeg synes ikke det bliver surt, det er selvfølgelig vigtigt at sørge for en god balance i smagene, når du tilbereder en ret. 

Vi køber altid økologiske tomater på dåse, men der er ikke den store forskel i smag. Jeg arbejder med mad til dagligt, hvor vi også bruger tomat på dåse, som ikke er økologiske og jeg synes ikke jeg kan smage forskellen. 

Jeg har også brugt det i kødsovs, og variationer af denne. Og kødboller i sovs. Ikke stærke retter. Men det er ikke sådan at det smager surt. Jeg smager det også til med sukker osv, så det får balance og smager også rigtig godt. Og jeg ville ikke have tænkt over det, hvis ikke det var noget der så åbenbart var så syreholdigt på vej ud af min datter igen. Hun elskede kødsovs før, men jeg har som sagt stoppet med at lave det, for hun blev ildrød af sit eget poop. 

Men troede måske der var mere forskel på de forskellige mærker, så nogle af dem var mindre syrlige.

Anmeld Citér

14. juni 2017

migxher

Et lille tip jeg fik for nylig put en smule natron i, det neutraliserer syren fra tomaterne. Jeg ved ikke om det hjælper på puha bleerne men det gør i hvertfald en kæmpe forskel i smagen. Jeg bruger gerne en halv teske natron i en almindelig ret. 

Anmeld Citér

14. juni 2017

Cherraly

migxher skriver:

Et lille tip jeg fik for nylig put en smule natron i, det neutraliserer syren fra tomaterne. Jeg ved ikke om det hjælper på puha bleerne men det gør i hvertfald en kæmpe forskel i smagen. Jeg bruger gerne en halv teske natron i en almindelig ret. 

Tak, det er da et forsøg værd 

Anmeld Citér

14. juni 2017

HvidSne

Hvis du gerne vil undgå en meget syrlig smag, så spring Levevis dåsetomater over. De er gode, men pænt sure.

Jeg har god erfaring med de økologiske fra Lidl. 

Anmeld Citér

14. juni 2017

Cherraly

HvidSne skriver:

Hvis du gerne vil undgå en meget syrlig smag, så spring Levevis dåsetomater over. De er gode, men pænt sure.

Jeg har god erfaring med de økologiske fra Lidl. 

Okay tak, dem vil jeg prøve 

Anmeld Citér

14. juni 2017

Lenchick

De skal være økologiske og ikke fra dåse. Pappakker fra Änglamark er rigtig gode

Anmeld Citér

14. juni 2017

Lenchick

Disse her:

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld Citér

14. juni 2017

Sprit25

Lav det selv. 

Køb tomat, skold dem, flå dem, mos dem og han dem så kan du selv styre hvordan og hvorledes 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.