Anonym skriver:
Må jeg lige høre jer, hvordan I ville tackle min situation?
Den lyder således: Min kæreste og jeg har ikke fælles økonomi. Vi deles om fælles udgifter naturligvis ligesom faste udgifter til vores fælles barn. Dog er det mig, der står for tøjindkøb samt andet tilbehør til vores barn.
Grunden til, at vi ikke har fælles økonomi er, at min kæreste har et andet barn. Hans eks og ham deler alle udgifter. Men det er hende, der styrer udgifterne. Så jeg har sagt, at jeg ikke har lyst til at have fælles økonomi, da det lidt er som om, han eks har et carte blanche.
Desuden føler jeg, at vi prioriterer meget forskelligt. Min kæreste går meget i byen, arbejder deltid, fordi det føler han er nok. I foråret var han med en ven i New York, hvilket blev dyrt.
Jeg arbejder fuld tid og går ikke så meget ud. Kan alligevel ikke overskue tømmermænd med et barn på 1,5
Jeg tjener en ok løn, men arbejder også EB del timer.
Nu opstår der en del misundelsessituationer, hvor min kæreste påpeger, at jeg har mange penge. Fx er han misundelig over, at jeg har et fitnessabonnement. Men da jeg påpegede, at det kostede det samme som han cola-forbrug blev han sur.
Nu er han lidt knotten over, at jeg gerne vil købe et kolonihavehus, da jeg virkelig trænger til at komme ud af byen. Men jeg føler selv, at det er ok, da det helt er mine egne penge. Men er det for meget, at jeg selv køber det hus? Selvfølgelig er det et hus vi skal dele og være i sammen. Men det er vist kun mig, der føler en lyst til det.
Jeg kunne ikke være i sådan et forhold. Jeg forstår ikke, man kan være sammen om noget så vigtigt som et barn og samtidig have så separate liv - ikke bare på det økonomiske område, men også når det gælder så væsentlig en del af (fritids)livet som et kolonihavehus, som den ene part tilsyneladende slet ingen interesse har i. Og at den ene part aktivt vælger at arbejde deltid, fordi han føler det er nok - tænker han mon på pensionsopsparing, for ellers bliver det da surt, når han når dertil?
Han går i byen og rejser med en ven - du køber kolonihavehus og kommer til at tilbringe mange timer dér. Har I overhovedet et familieliv og et samliv? Det er ikke, fordi jeg mener, man skal være sammen døgnets 24 timer, men det lyder, som om I lever to parallelliv og slet ikke deler drømme, værdier, prioriteter - og tid.
Selvfølgelig kan du købe et kolonihavehus. Det er for mig at se slet ikke det store issue her. Gider I hinanden, herunder at bruge tid sammen, og har I nogle fælles drømme og projekter overhovedet?