Surprise! Jeg kan føle mig som en dårlig mor. Det sjove er, at det næsten udelukkende sker, hvis jeg er i selskab med andre.
I dag blev jeg velmenende fortalt, at der var hentet sodavand, mens jeg i virkeligheden bare havde lyst til en øl. – I mange selskaber, hvor jeg ikke føler mig helt tryg, så føler jeg, at jeg skal leve op til et billede af en god mor. Og hun drikker (næsten) ikke, og hun tager barnet op på de rette tidspunkter. Også selvom farmand sidder ved siden af. Han tager også baby men har tilsyneladende ikke noget problem med at drikke en del øl. Nuvel. Det er nok ikke skide smart at drikke sig en go’ kæp i øret, når man har et lille barn at passe på, men dagen inden "tillod jeg mig selv" at drikke en flaske vin i hjemmets trygge rammer med farmand.
Når jeg er ude med sønnike, så sidder jeg oftere med ham i akavede stillinger. Ikke kun fordi der er dårligere muligheder for at sidde med ham ude, men også fordi jeg vil virke overskudsagtig og føre ti samtaler samtidig. Og omverdenen skal i hvert fald heller ikke se, at jeg derhjemme mader ham med sutteflasken stablet op, så jeg kan undgå de værste myoser. Og måske endda laver noget andet end at være bundet til ham (såsom rengøring af sutteflasker!).
Ja. Jeg føler mig bundet og låst. Jeg føler nærmest, at det er mit ansvar alene, at der altid er et trygt miljø for vores søn. Hans far har noget nemmere ved at tage til arrangementer, hvorimod jeg føler, at jeg ryger i kategorien dårlig mor, fordi jeg har lyst til at lave noget uden vores dreng.
Hvad gør man så ved alle disse følelser? Jo, det er vigtigt at være en god mor. Det indebærer, at jeg ikke drikker mig teenage-stiv uden at sikre, at der er andre, der kan tage ansvaret. Og det er også en god idé at vi som forældre generelt sikrer os, at sønnike er i trygge hænder. Dét, der derimod virker deprimerende, er, at jeg lader min opfattelse af andres meninger styre mine handlinger.
Jeg regner med, jeg ikke er alene. Er der dog nogen herinde, der kan fortælle, om de ligesom overvandt denne usikkerhed i det offentlige rum henad vejen, eller om det krævede en større, målrettet indsats? - Guldklumpen er ca. 2 måneder gammel nu.