Hormonspiralen er nice fordi man bløder meget meget lidt med sådan én - nogle bløder faktisk slet ikke. Omvendt så indeholder den en lille smule hormon som trods påstande om det modsatte ikke holder sig i livmoderen. Den indeholder kun progesteron hvor p-piller indeholder både progesteron og østrogen. Progesteron kan godt nogle give lidt acne, men selv for en meget acneplaget som mig, var der ærligt ikke den store forskel. Til gengæld fik jeg min fjernet efter et par år fordi jeg blev lidt deprimeret af den - der er så en bivirkning som jeg tidligere har haft af p-piller også, og det er ikke en bivirkning som rammer ret mange.
Ulempen ved hormonspiralen er prisen som lå på 1.200 kr da jeg fik min for 5 eller 7 år siden. En anden ulempe er at der så vidt jeg ved stadig kun er én størrelse og at den kan give smertefuld mens især for kvinder der ikke har været gravide fordi deres livmoder er mindre.
Kobberspiralen giver for langt de fleste kraftigere og længere blødninger. Jeg gik fra en men på 4-5 dage til 6-7 dage og dag 2 blev kraftigere end sædvanligt, men det var stadig ok og til at overleve når nu den var hormonfri og jeg slap for at hormonernes depressive effekt på mig. Ellers er der ikke så meget at sige. Den findes i en lille str til kvinder der ikke har født. Den er billig - vist ned til 350 kr?
Det er lidt smag og behag hvad man er til. Jeg skal have en kobberspiral igen når jeg har født, men hvis ikke mit humør var blevet påvirket af hormonspiralen havde jeg klart foretrukket den uagtet at prisen er højere. Den holder så mange år at det stadig er en billig form for prævention i længden. Jeg ville ikke personligt være bange for hormonspiralen fordi du har haft en dårlig oplevelse med én type p-piller, når du ikke har haft problemer med andre mærker.
Anmeld
Citér