Blodtryksbekymringer - hvem ringer man til?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.050 visninger
14 svar
2 synes godt om
8. juni 2017

HvidSne

Hej kloge kvinder,

Jeg er i dag 36+2. Jeg har målt blodtryk hjemme under hele min graviditet, da mit blodtryk stiger voldsomt hos lægen. Det har igennem hele graviditeten ligget pænt.

Men siden i går aftes har jeg haft en del højere målinger på mit diastoliske blodtryk (omkring 86). Jeg er under massivt stress, da min far er indlagt på intensiv, så det kan selvfølgelig være derfor, men jeg bekymrer mig for svangerskabsforgiftning og vil gerne have det tjekket.

Er det fødegang, læge eller jordemoder, man skal ringe til?

Tak.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. juni 2017

Anonymor

HvidSne skriver:

Hej kloge kvinder,

Jeg er i dag 36+2. Jeg har målt blodtryk hjemme under hele min graviditet, da mit blodtryk stiger voldsomt hos lægen. Det har igennem hele graviditeten ligget pænt.

Men siden i går aftes har jeg haft en del højere målinger på mit diastoliske blodtryk (omkring 86). Jeg er under massivt stress, da min far er indlagt på intensiv, så det kan selvfølgelig være derfor, men jeg bekymrer mig for svangerskabsforgiftning og vil gerne have det tjekket.

Er det fødegang, læge eller jordemoder, man skal ringe til?

Tak.

Hvordan ser det andet tal ud? Man siger jo over 140/90 (mener jeg), for at det er bekymrende.. 

Anmeld Citér

8. juni 2017

Carina:-)

Jeg ville ringe til fødegangen 

Anmeld Citér

8. juni 2017

HvidSne

Anonymor skriver:

Hvordan ser det andet tal ud? Man siger jo over 140/90 (mener jeg), for at det er bekymrende.. 

128/86 med en puls på 86. Men mit diastoliske har aldrig målt højere end 81 før.

Anmeld Citér

8. juni 2017

HvidSne

Carina:-) skriver:

Jeg ville ringe til fødegangen 

Okay, tak. Jeg måler igen om lidt og ringer, hvis det fortsat er højt.

Anmeld Citér

8. juni 2017

HvidSne

Nu er det faldet til 120/79   Jeg er så vildt forvirret, men jeg skal til jordemoder i morgen, så hvis det ikke stiger igen, vil jeg vente til der.

Anmeld Citér

8. juni 2017

StineW79

Profilbillede for StineW79

Jeg oplever tit at mit blodtryk stiger når jeg er lidt stresset, men det er stensikkert at det stiger, når jeg er ved læge osv.

Jeg fik ssf i min første graviditet og der lå mit blodtryk på 135-140 over 90. Jeg fik at vide at hvis den kom over 100 sku jeg indlægges. 

4 timer sener sagde mit blodtryk 140/105. Jeg blev indlagt og kom i behandling.

Da mit blodtryk var højest, lå det på 200/140.

Så jeg tænker at du jo sagtens ka måle dit blodtryk hjemme, feks inden din frokost og inden din aftensmad, når nu du alligevel ska afsted i morgen. Vh Stine 

Anmeld Citér

8. juni 2017

MVM

Profilbillede for MVM
„Taknemmelighed er hjertets hukommelse.“

Dit blodtryk ligger ganske pænt og du har intet at være nervøs for.. du skal over 140/90 og selv der bliver du kun observeret... Så prøv at slappe af... og ikke fokusere så meget på blodtrykket, for det får det også til at stige... hvorfor har du målt hjemme?

Anmeld Citér

8. juni 2017

HvidSne

StineW79 skriver:

Jeg oplever tit at mit blodtryk stiger når jeg er lidt stresset, men det er stensikkert at det stiger, når jeg er ved læge osv.

Jeg fik ssf i min første graviditet og der lå mit blodtryk på 135-140 over 90. Jeg fik at vide at hvis den kom over 100 sku jeg indlægges. 

4 timer sener sagde mit blodtryk 140/105. Jeg blev indlagt og kom i behandling.

Da mit blodtryk var højest, lå det på 200/140.

Så jeg tænker at du jo sagtens ka måle dit blodtryk hjemme, feks inden din frokost og inden din aftensmad, når nu du alligevel ska afsted i morgen. Vh Stine 

Tak for at dele din historie. Jeg værdsætter det meget  Jeg vil måle igen i løbet af dagen og så spørge min jordemoder til råds i morgen.

Anmeld Citér

8. juni 2017

HvidSne

Mathias Villads skriver:

Dit blodtryk ligger ganske pænt og du har intet at være nervøs for.. du skal over 140/90 og selv der bliver du kun observeret... Så prøv at slappe af... og ikke fokusere så meget på blodtrykket, for det får det også til at stige... hvorfor har du målt hjemme?

Jeg spænder så voldsomt, når læger skal måle mit blodtryk, at de ikke kan få en måling overhovedet. Hvid kittel-syndrom i overdrive, siger min læge. Jeg måler derfor hjemme et par dage i træk inden jordemoder- og lægeaftaler.

Og tak for dit gode råd. Jeg vil forsøge at slappe af og så prøve at måle igen senere, når jeg har forhåbentligt er lidt roligere 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.