Første lægebesøg

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.106 visninger
15 svar
10 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
1. juni 2017

Anonym trådstarter

Hej alle kommende mødre og mødre .

Jeg skal til første lægebesøg i dag, er 8+4 i dag. Men som det ser ud er det sygeplejerske der skal have den samtale med mig (og vi er bestemt ikke gode venner).

Jeg har min mand med - men grunden til jeg egentlig skriver her er..

Nu er jeg overvægtig med ca 20 kg plus i forhold til højde.. hvor meget kommer man til at høre for sin vægt??

Jeg er så nervøs for, at netop pga hun ikke bryder sig om mig, at hun vil få alt til at handle om det i stedet for fortælle mig alle de ting jeg bør vide som første gang.

Er der nogen af jer som vil dele hvad der sker til sådan en samtale ???

Mange tak 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. juni 2017

Anonym

Anonym skriver:

Hej alle kommende mødre og mødre .

Jeg skal til første lægebesøg i dag, er 8+4 i dag. Men som det ser ud er det sygeplejerske der skal have den samtale med mig (og vi er bestemt ikke gode venner).

Jeg har min mand med - men grunden til jeg egentlig skriver her er..

Nu er jeg overvægtig med ca 20 kg plus i forhold til højde.. hvor meget kommer man til at høre for sin vægt??

Jeg er så nervøs for, at netop pga hun ikke bryder sig om mig, at hun vil få alt til at handle om det i stedet for fortælle mig alle de ting jeg bør vide som første gang.

Er der nogen af jer som vil dele hvad der sker til sådan en samtale ???

Mange tak 

Har lige selv været til første lægebesøg og vejede ret præcis 20kg mere end da jeg var gravid med min første - og udover hun regnede ud at jeg skulle til sukkerbelastning og sagde at jeg jo ikke skulle tage for meget på, og kort snakkede lidt om kost og motion, hvilket for mit vedkommende er ret normalt, arbejder aktivt, går tur med mine hunde og leger med den store, spiser normalt med lidt grønt til alle måltider, ja så hørte jeg ikke mere for min overvægt. (Jeg er 174 og vejer 87.) 

Anmeld Citér

1. juni 2017

Anonym

Jeg var til første lægebesøg i går, godt nok ved egen læge, da jeg skulle have lavet vandrejournal, hvilket jeg vil mene at egen læge skal lave?

Jeg vejer også for meget. Også 20-25kg. for meget. 

Min læge nævnte kun det at jeg skulle til glukosebelastninh og ellers nævnte han INTET om kost, motion, vægt m.m. 

Det er 3. barn, men det er 7 år siden jeg sidst fødte. 

Men hvis du skal ind til en sygeplejerske, skal du så måles og vejes? 

Anmeld Citér

1. juni 2017

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Jeg var til første lægebesøg i går, godt nok ved egen læge, da jeg skulle have lavet vandrejournal, hvilket jeg vil mene at egen læge skal lave?

Jeg vejer også for meget. Også 20-25kg. for meget. 

Min læge nævnte kun det at jeg skulle til glukosebelastninh og ellers nævnte han INTET om kost, motion, vægt m.m. 

Det er 3. barn, men det er 7 år siden jeg sidst fødte. 

Men hvis du skal ind til en sygeplejerske, skal du så måles og vejes? 

Mange tak for svar .

Ja det skal jeg - hun skal udføre alt pånær gyn undersøgelse, hvilket jeg egentlig ærligt er utilfreds med for min læge kender mig super godt med sygdom i familien m.m.. så havde egentlig håbet på det var min egen læge jeg skulle ind til 

Anmeld Citér

1. juni 2017

Anonym

Du kan umuligt få et svar på, hvor meget det vil handle om din vægt, for det er helt sikkert utrolig individuelt hvor meget den respektive læge eller sygeplejerske går op i det.

Jeg er 40 kilo fra min idealvægt, men min læge sagde ikke så meget andet end at jeg skal til glucosebelastning. Jeg tror, at det at jeg selv var meget "matter of fact" omkring det, og sagde, at jeg var klar over jeg vejede for meget og var opmærksom på det var nok til, at han ikke synes der var grund til at rode mere rundt i det.

Om det havde været anderledes hos en af de andre læger i lægehuset, skal jeg ikke kunne sige.

Anmeld Citér

1. juni 2017

Thea14

Det er meget normalt at det er sygeplejersken der starter vandrejournalen op og tager de blodprøver der skal tages. Som regel kommer man så forbi lægen et par uger senere og færdiggører vandrejournalen.

Jeg vejer selv for meget og har et BMI på 30. Burde bestemt tabe minimum 20kg og nok også lidt mere. 

Sygeplejersken/lægen skal altid snakke kost under graviditet, også selvom man ikke er overvægtig. Hvor meget detaljeret der snakkes, tror jeg dog er forskelligt. - ellers blev det ved mig blot påpeget at jeg på grund at mit BMI tilbydes glukosebelastning for at tjekke om der opstår graviditetssukkersyge og det blev nævnt at jeg helst ikke måtte tage mere end 9 kg på. Ellers er der ikke snakket vægt overhovedet. 

Det blev kort nævnt ved NF, fordi jeg blev tilbudt at komme med i et forsøg med en diætist og ekstra scanninger. Et tilbud alle på Herlev med BMI over 30 blev tilbudt.

Så du skal ikke frygte den store belæring på grund af 20kg. Der er kun det vægtsnak der skal være i forbindelse med oprettelse af vandrejournal og fastlæggelse af videre forløb. 

Anmeld Citér

1. juni 2017

Anonym

Jeg er selv overvægtig og ved hvad du går igennem.

Første gang hun nævnte min vægt sagde jeg til hende at jeg ved jeg ska passe på og det har jeg også tænkt mig at gøre. Så med mindre der var noget helbredsmæssigt jeg ellers skulle vide om min vægt så vil jeg ikke høre andre kommentarer om det, da jeg ville fokusere på de andre ting i stedet.

Jeg var på forkanten fordi jeg fik allerede kommentarer om det inden graviditet.

Anmeld Citér

1. juni 2017

Mortilah

Men uanset ens vægt, taler de jo om vægt og kost. Tag det ikke så tungt! Det er jo heller ikke sundt at være tynd og tage 20 kg på. Det er bare et punkt på listen som de skal ind på. Du behøver ikke være nervøs eller have det dårligt med det.. 

Anmeld Citér

1. juni 2017

Anonym

Anonym skriver:

Mange tak for svar .

Ja det skal jeg - hun skal udføre alt pånær gyn undersøgelse, hvilket jeg egentlig ærligt er utilfreds med for min læge kender mig super godt med sygdom i familien m.m.. så havde egentlig håbet på det var min egen læge jeg skulle ind til 

For mig giver det god mening at overlade en ukompliceret rutineopgave som 1. graviditetskontrol til sygeplejersken. Du vil jo blive fulgt af jordemoder og lidt af lægen hen ad vejen, og der er ikke så meget "avanceret" ved en forhåbentlig normalt forløbende graviditet. 

Vægtspørgsmålet er jo nu engang en del af rutinen og med god grund. Surt at ende med graviditetsdiabetes eller massiv vægtøgning - også med tanke for fosteret. Se det som hendes og din pligt, at emnet berøres. 

Anmeld Citér

1. juni 2017

NCB89

Jeg er også gravid, dog for anden gang og skal til 1. lægesamtale i næste uge. Tirsdag starter en sygeplejerske vandrejournalen op og onsdag skal jeg ind til lægen, som så færdiggøre den, så tænker ikke der er noget forkert i at en sygeplejerske er inden over?

I forhold til vægten. Jeg er meget overvægtig - Det var jeg også i første graviditet. Jeg hørte intet for min vægt, andet end det jo blev nævnt at jeg skulle passe på og, at jeg derudover skulle til glukosebelastning og have en ekstra scanning i uge 32. Jeg havde ingen problemer i graviditeten og heller ikke under fødslen.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.