Hej
Jeg er en kvinde på 20 år, jeg bor sammen med min kæreste på 23 år. Vi har efter længe og nøje overvejelser valgt at spørge til råds omkring at få en baby?
Jeg har selv fået konstateret ADHD og migræne men er medicineret for migræne kun jeg kan klare mig uden ADHD medicinering.
Jeg har også en datter i forvejen som er 1,5 år hun er født d. 30/11-15 og blev frivillig anbragt først i Juni 2016.
Min kæreste har meget mild form af autisme og så har han lidt meget af angst men går til noget kognitivt terapi, entenlig mest som førsøgskanin da hans lærer er ved at uddanne sig.
Lidt om vores hverdag... vi har en meget struktureret hverdag, vi cykler tit og ofte ture nu hvor det gode vejr har ramt Danmark, vi laver mad sammen, vi vasker tøj sammen. Generelt supplere vi hinanden rigtig godt og vi kan få det hele til at spille.
Vi har en god økonomi dvs. vi har råd til vores lejlighed, forsikringer, bil og mad.
Mvh.... tjaaa Mig! ;-)
Lindas svar
Kære Kvinde på 20, der overvejer baby igen
Jeg har længe tænkt over dit spørgsmål og må desværre skuffe dig: Jeg kan ikke svare hverken for eller imod. Det jeg mener er, at jeg ikke på baggrund af dine oplysninger om jeres parforhold, medicinering, strukturer og fritidsaktiviteter kan give dig et kvalificeret svar på, om hvorvidt du skal blive gravid igen eller bør lade være…
Det er umiddelbart gode beskrivelser jeg hører
Men… siden jeg ikke kender jeres nuværende tilværelse eller begrundelsen for sidst frivilligt at få din 7-måneders gamle datter anbragt. Kun mennesker der virkelig kender jer og er sat ind i jeres situation kan hjælpe jer vurdere for eller imod.
Der er altid gode grunde til at ønske at få et barn
Det giver god mening at ønske sig et barn, men i så vigtig en sag, som netop at sætte et lille barn i verden, når I har de udfordringer du beskriver (og tidligere har måttet give op) - så skal der virkelig være sket gode og målbare forskelle fra sidste barn til nu, før det i mine ører giver mening.
Det vil altid præge et lille spædbarn at vokse op i en familie, som ikke kan give det, som barnet har brug for. Anbringelse er også i sig selv et traume for børn, så disse to ting børn for enhver pris undgås.
Mit forslag er at lytte til fleres mening, før I vælger
Jeg foreslår at I samler venner og bekendte og diskuterer spørgsmålet med dem. Både for at høre deres mening, men også fordi det lyder, som om I kunne få brug for deres hjælp, hvis I vælger at sætte en baby i verden, som tingene er nu. Alle har brug for støtte fra andre, når de får børn – men nogle har brug for ekstra støtte. Overvej også at få en kommentar fra egen læge og en udtalelse fra personalet fra det sted din datter pt bor.
Jeg ved hvor stor længslen efter at være en familie kan være
Jeg har selv haft den længsel de 10 år jeg og min mand måtte vente til vi kunne få børn. Så du må virkelig høre bag mine ord, at jeg har dyb omsorg for BÅDE dig, din kæreste og jeres evt. nye baby. Grunden til jeg anbefaler så grundigt et forarbejde er desuden for at beskytte dig mod endnu et tab. For jeg gætter på, du synes, det var virkelig hårdt at give slip på din datter i sin tid. Også derfor skal beslutningen træffes grundigt.
Jeg ønsker dig og din kæreste (og din lille datter) alt det bedste i livet.
Og til alle jer som læser med. Vær kærlige og støt denne familie i jeres kommentarer – alle kender til sorg, længsler og glæde, også selvom vi ikke altid forstår hinandens.
Venlig hilsen Linda Stæhr
Familierådgiver ved Trivsel i familien.dk
Linda Stæhr tilbyder foredrag og rådgivning af småbørnsforældre. Omdrejningspunktet er at give konkrete her-og-nu løsninger til hverdagen, og give forældrene styrke til at imødegå fremtidige udfordringer i familien med kærlighed, handleparathed og stor autoritet.
Se Lindas hjemmeside: Trivselifamilien.dk