At være 'hippie-speltædende-ifavn"-mor

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. maj 2017

grinny

BigHope13 skriver:

Hvor er der bare godt skrevet og hvor har du dog ret, Og alle gør det de finder bedst og som fungere i deres liv og hverdag... kunne aldrig gå i seng med god samvittighed hvis Thor var blevet lagt grædende i seng 

Får selv mange kommentarer på at drengen pludselig som 3,5 år for første gang i lang periode bare ikke kan sove med mindre det er mellem mor og far ... Han kommer listende om natten, andre gange kommer han grædende, ingen kan forstå jeg ikke tager kampen med ham og får ham tilbage i sin egen seng.. men ja jeg kan mærke at drengen mangler tryghed og helt sikkert pga de forandringer der er i vente ( lillebror skulle gerne komme om 14 dage +&divide så det er bare sådan det er Nej jeg sover ikke skide godt, men min søn for en god og tryg nattesøvn

Og så vil jeg da bare lige sige igen igen, hold op hvor er det altså en dejlig pige i har fået jer, jøsses hvor ser hun bare livsglad og tilfreds ud 

Det er helt sikkert tryghed han søger, han ved også at der sker ting og kan fornemme de kommende forandringer og hvor gør det mig glad i hjertet, at i ikke nægter ham den tryghed 

Jeg tror ikke på at Aya eller din Thor gør det for at være til besvær for de kan slet ikke tænke i de baner.

Og tak  Vi har simpelthen fået os en humørbombe som konstant finder på nye og sjove ting hun var ventetiden værd 

(og til sidst har du virkelig kun 14 dage tilbage?  Det betyder jo Aya er ved at være gammel )

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. maj 2017

Stivdie

Ja mange ord kan jeg skrive som jeg er blevet kaldt op til flere gange! 

Ja jeg vikler, ja vi samsover, ja vi kører BLW, ja jeg elsker de ifavnske principper! 

Nej hun græder sig ikke i søvn, nej jeg lader hende ikke falde i søvn selv, nej jeg har ikke brug for at du aflaster mig!

Jesus hvor er jeg til tider træt af folk! Jeg får så meget negativ respons fordi vi har valgt vores måde at gøre det på. Kan slet ikke tælle på 10 hænder hvor mange gange jeg har fået fortalt, at vi får en kamp når hun skal på eget værelse, men folk forstår jo ikke at hun ikke SKAL på eget værelse, men selv kommer til at sige fra! Tror de færreste har en teenager i sengen 

Aya sover formiddag og middagslur i sin barnevogn, men ville aldrig bare ligge hende ud og lade hende græde, jeg står ved hende og hey... Det tager max 5 minutter. Hun bliver puttet i vores seng om aftenen, Johnni eller jeg ligger med hende om indtil videre har det taget max 30 minutter at give mad, ble, nattøj og putte - så intet besværligt i det.

Hvorfor er det så underligt at min baby på kun 7 måneder ikke "kan klare sig selv"? Altså hun er kun 7 måneder og har stadig rigtig meget brug for mor og far! Hvorfor er det så underligt at jeg ikke føler jeg skal aflastes? Det er da mig og hendes far der har valgt at få en baby? 

Ahh er lidt træt af folk og deres "gode" råd altid  Og det gik så ud over jer 

Ja selvfølgelig er vi lidt mere følsomme, omklamrende, bekymret om man vil - men nu var det heller ikke lige den sjoveste kamp at få hende, og så store chancer er der altså ikke for flere! 

Nå men til at bløde teksten op kan i da få et billede (eller 4 ) af min elskede datter 

Ih, hvor jeg altså synes det lyder hyggeligt! Jeg havde nok stadig viklet min 3,5 årige, hvis jeg havde vidst der var forskel på vikler dengang. Jeg stoppede fordi hun blev for tung i strækviklen og kendte ikke andre "slyngler" dengang. Ligesom jeg ikke anede der var noget der hed BLW, men undrede mig over hvorfor jeg skulle tvinge grød i den unge dame, når nu manden og jeg heller ikke kunne lide det! 

Jeg vil ikke sige jeg er spelt-typen, jeg er nok nærmere whatever-works-typen. Og havde det være lig med et flaskebarn, der sov på eget værelse, så var jeg nok gået den vej. Men jeg endte med en arm-baby, der blev fuldammet til hun var 11 (! ) måneder. Jeg blev så stukket ørene fulde af, at det da var klart hun sov dårligt, når jeg ikke ville give hende andet end mit tynde pjask... 

Anmeld Citér

26. maj 2017

Panther

Profilbillede for Panther
Stivdie skriver:

Ih, hvor jeg altså synes det lyder hyggeligt! Jeg havde nok stadig viklet min 3,5 årige, hvis jeg havde vidst der var forskel på vikler dengang. Jeg stoppede fordi hun blev for tung i strækviklen og kendte ikke andre "slyngler" dengang. Ligesom jeg ikke anede der var noget der hed BLW, men undrede mig over hvorfor jeg skulle tvinge grød i den unge dame, når nu manden og jeg heller ikke kunne lide det! 

Jeg vil ikke sige jeg er spelt-typen, jeg er nok nærmere whatever-works-typen. Og havde det være lig med et flaskebarn, der sov på eget værelse, så var jeg nok gået den vej. Men jeg endte med en arm-baby, der blev fuldammet til hun var 11 (! ) måneder. Jeg blev så stukket ørene fulde af, at det da var klart hun sov dårligt, når jeg ikke ville give hende andet end mit tynde pjask... 

Haha! "Whatever-Works-typen".. Den er jeg vist også!

Anmeld Citér

26. maj 2017

Sprit25

PUHK skriver:

Haha! "Whatever-Works-typen".. Den er jeg vist også!

PInderst inde er vi vel alle det til en vis grad. Den fungere hvertfald også herhjemme

Anmeld Citér

26. maj 2017

Miti's mama

Jeg er ravende ligeglad med hvordan folk opdrager. Men har svært ved at forstå samsovning uden en form for rede. Er skrækslagen for SIDS 

Anmeld Citér

27. maj 2017

BigHope13

Det er helt sikkert tryghed han søger, han ved også at der sker ting og kan fornemme de kommende forandringer og hvor gør det mig glad i hjertet, at i ikke nægter ham den tryghed 

Jeg tror ikke på at Aya eller din Thor gør det for at være til besvær for de kan slet ikke tænke i de baner.

Og tak  Vi har simpelthen fået os en humørbombe som konstant finder på nye og sjove ting hun var ventetiden værd 

(og til sidst har du virkelig kun 14 dage tilbage?  Det betyder jo Aya er ved at være gammel )

Nej det formår de slet ikke at tænke så langt, selvom Thor 3 år og teenager kan være ret så provokerende til tider  

Så godt man tør følge sin mavefornemmelse og gøre det for sine børn som man i hjertet føler er korrekt..

Åhh yes din datter er ved at være en stor pige og i morgen eller i dag jo runder vi 38+0  ej jeg ved seriøst heller ikke hvor den her graviditet er blevet af  jeg har slet ikke haft tid til at nyde den  og ja nu jeg selvfølgelig ret hurtigt nået det punkt hvor hver dag føles som måneder 

Anmeld Citér

27. maj 2017

lineog4

Når jeg læser denne tråd kommer jeg hele tiden at tænke på, hvor vigtigt det er for os at definere os selv som noget bestemt (og det er ikke ment til ts (Grinny) men bare i alt almindelighed).

Vi kan ikke vikle eller slynge, uden at definere os som viklemødre og melde os ind på slyngebarn, og vi tager et tons af billeder for at vise; nu er jeg sådan.

Vi kan ikke sove sammen med vores børn uden vi skal kalde det samsovning og henvise til adskillige teorier.

Vi kan ikke vugge vores barn i søvn i armene uden at referere til os selv som fortaler for ifavnsk.

Vi opdeler os i speltmødre eller kusser versus de som så hvad spiser havregryn

Hvorfor er det så vigtigt for os med de labels? Hvorfor ikke have fokus på menneskesynet, for det er jo i bund og grund der hvor vi er forskellige i forhold til opdragelse, om jeg bærer mit barn i slynge eller i armene eller i plastic pose er jo i bund og grund ligegyldigt. Hvad er vigtigt er, hvilke kvaliteter ønsker vi at styrke, hvilke værdier ønsker vi at styrke. Og jeg kan sagtens værdimæssigt være enig med moren med den lyserøde barnevogn mens jeg står med min spraglede ringslynge.

Vi har så mange debatter herinde om opdragelse og jeg synes de er vildt spændende. Og ja det kan fx være debatter om hvorvidt et barn skal lære at sove alene koste hvad det vil eller om tænker et barn aldrig må græde. Det kan være debatter om konsekvenspædagogik, om belønning osv.

Nå men grinny, jeg har oplevet præcis det samme især med nummer 1, der blev fremskrevet utrolig mange scenarier og selvsagt skræk scenarier fordi jeg ikke kunne finde ud af at lade hende falde i søvn selv i sengen, fordi hun ikke måtte se fjernsyn, fordi hun ikke blev passet ude om natten osv. Hun er sgu blevet en dejlig fornuftig pige, der sover i sin egen seng, ser fjersyn som de fleste teenagere, sover ude helst hele tiden og spiser en masse slik - ingen af skrækscenarierne blev opfyldt.

Jeg gjorde alle de samme fejl med de næste par børn, dog oplevede jeg en Liam der faktisk ikke ville sove i samme seng som os, ikke ville være i armene når han skulle sove osv. så lærte at læse barnet. Og det er egentlig det jeg også skriver oven over, hvorfor definerer sig selv i alle mulige kasser; jeg er samsover. Nej det er jeg forhåbentlig ikke for en hver pris, jeg sover sammen med de børn der vil og ikke med de børn der ikke vil. Jeg slynger den derud af, nej forhåbentlig gør jeg det ikke for en hver pris, for måske har jeg et barn der hader at være i en slynge (har jeg haft). Og så videre.

Anmeld Citér

27. maj 2017

LilleAsMor

lineog4 skriver:

Når jeg læser denne tråd kommer jeg hele tiden at tænke på, hvor vigtigt det er for os at definere os selv som noget bestemt (og det er ikke ment til ts (Grinny) men bare i alt almindelighed).

Vi kan ikke vikle eller slynge, uden at definere os som viklemødre og melde os ind på slyngebarn, og vi tager et tons af billeder for at vise; nu er jeg sådan.

Vi kan ikke sove sammen med vores børn uden vi skal kalde det samsovning og henvise til adskillige teorier.

Vi kan ikke vugge vores barn i søvn i armene uden at referere til os selv som fortaler for ifavnsk.

Vi opdeler os i speltmødre eller kusser versus de som så hvad spiser havregryn

Hvorfor er det så vigtigt for os med de labels? Hvorfor ikke have fokus på menneskesynet, for det er jo i bund og grund der hvor vi er forskellige i forhold til opdragelse, om jeg bærer mit barn i slynge eller i armene eller i plastic pose er jo i bund og grund ligegyldigt. Hvad er vigtigt er, hvilke kvaliteter ønsker vi at styrke, hvilke værdier ønsker vi at styrke. Og jeg kan sagtens værdimæssigt være enig med moren med den lyserøde barnevogn mens jeg står med min spraglede ringslynge.

Vi har så mange debatter herinde om opdragelse og jeg synes de er vildt spændende. Og ja det kan fx være debatter om hvorvidt et barn skal lære at sove alene koste hvad det vil eller om tænker et barn aldrig må græde. Det kan være debatter om konsekvenspædagogik, om belønning osv.

Nå men grinny, jeg har oplevet præcis det samme især med nummer 1, der blev fremskrevet utrolig mange scenarier og selvsagt skræk scenarier fordi jeg ikke kunne finde ud af at lade hende falde i søvn selv i sengen, fordi hun ikke måtte se fjernsyn, fordi hun ikke blev passet ude om natten osv. Hun er sgu blevet en dejlig fornuftig pige, der sover i sin egen seng, ser fjersyn som de fleste teenagere, sover ude helst hele tiden og spiser en masse slik - ingen af skrækscenarierne blev opfyldt.

Jeg gjorde alle de samme fejl med de næste par børn, dog oplevede jeg en Liam der faktisk ikke ville sove i samme seng som os, ikke ville være i armene når han skulle sove osv. så lærte at læse barnet. Og det er egentlig det jeg også skriver oven over, hvorfor definerer sig selv i alle mulige kasser; jeg er samsover. Nej det er jeg forhåbentlig ikke for en hver pris, jeg sover sammen med de børn der vil og ikke med de børn der ikke vil. Jeg slynger den derud af, nej forhåbentlig gør jeg det ikke for en hver pris, for måske har jeg et barn der hader at være i en slynge (har jeg haft). Og så videre.

Amen!

Anmeld Citér

30. maj 2017

anonym12

Den fik jeg også altid smidt i hovedet - og får også stadigvæk at vide, at flasken er grund til mange ting (fx. At hun talte sent

jeg synes faktisk noget af det mest hårde ved at blive mor, var alle folks meninger. 

Jeg indrømmer dog også, at Jeg er ikke bedre selv - tænker da også nogle gange "hvorfor gør hun sådan? Kan hun ikke bare..." Osv. Men jeg prøver at lade være med at sige det højt, fordi jeg selv ved hvor træls det er... og der er sikkert også en god forklaring på tingene  

Og hvis man ammer, så er det roden til alt ondt. Man kan bare ikke gøre folk tilfredse.

Jeg forsøger ikke at dømme folk, det kan være svært. Exempelvis når jeg ser børn på min drengs alder (1,5 år), der stadig får flaske, sååå må jeg lige minde mig selvom at jeg jo faktisk stadig ammer (meget) og at det er fjollet at jeg bliver forarget. 

Anmeld Citér

30. maj 2017

Plejemoren

Jeg bliver alltid så overrasket når jeg hører folk blive kritiseret for sin børneopdragelse. Så længe barnet ikke lider overlast, må det jo være op til hver enkelt forældre hvordan man vil opdrage sit barn. 

Jeg mener at man som forælder selv kender sit barn bedst. Jeg har selv en (pleje) dreng, som kom til os direkte fra fødegangen. Jeg har alltid været optaget af at give han nærhed og hudkontakt, fordi han jo ikke har ligget inde i mig i 9 måneder, og af naturlige årsager hellere ikke er blevet ammet. Han har alltid haft et godt sovehjerte, har alltid sovet i sin egen seng, og fra han var et år, på sit eget værelse. Når han var 1,5 fik han dig søvnapnø og fik panik hvad gang han ikke kunne få vejret. Vi tog han ind til os i den periode for at kunne skubbe til han når han ikke trak vejret. Efter tre måneder blev han opereret, men havde udviklet en frygt for sin seng. Han blev derfor hos hos. Vi har forsøgt at købe ny seng, ny dyne og ny pude, men han tør simpelthen ikke at sove selv. Nu er han snart 4 år, og sover fortsat hos os. Dog har han på eget initiativ sovet et par netter i sin seng de sidste måneder, så jeg tænker han helt naturligt flytter over i sin seng når han er klar til det. Det handler jo om at lytte til barnets behov..

Jeg tør vædde på at din pige vokser op til at blive en tryg pige med et godt selvværd, netop fordi I lytter til hendes behov. ��

Aldrig er jeg blevet kritiseret for at gøre det på den måde, og hvis nogen gjorde, ville jeg uden tvivl give svar på tiltale.. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.