Anonym skriver:
Tak det vil jeg prøve :-) der er jo ingen tvivl om et spædbarn ville kunne få varigt skade. Men hvad med børn igennem barndommen som ikke får disse ting opfyldt ?
Her er lige et billede, af Erikssons stadier. Han ser livet i forskellige stadier, hvor vi i hvert stadie skal overvinde noget/klare en "udfordring", og hvis denne ikke klares optimalt, så kan vi ikke gå videre til næste stadie som et helt menneske.
Det er rigtig spændende, synes jeg, men også utrolig tungt og der findes også andre psykiatere der mener anderledes. Derfor er dete så svært for os "almindelige" at forstå - når eksperterne ikke engang kan.
Hvad der så får nogle (de såkaldte mælkebøttebørn) til IKKE at opleve nederlag senere i livet, det kaldes resiliens. Det er lidt svært for mig at forklare, men det er en særlig modstanskraft, som nogle mennesker har/opbygger, og som andre ikke gør. Tænkt bare på, at folk der oplever den samme fx. ulykke, kan komme ud på den anden side med to vidt forskellige forståelser/reaktioner. Den ene går måske psykisk ned mens den anden sagtens kan leve videre som før.
Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)
Anmeld
Citér