Børn og hårvækst

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.109 visninger
14 svar
37 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
14. maj 2017

Anonym trådstarter

Jeg har et "problem"/dilemma som jeg håber i kan hjælpe mig lidt med. 

Vores datter på 6 år har nogle problemer med hårvækst på uønskede områder. Hendes far er latino og tænker hun derfor har arvet det fra ham. Hun har små sorte hår på overlæben (under næsen) og virkelig mange næsehår. 

Personligt er jeg/vi ret ligeglad og det ikke noget vi går og lægger mærke til, udover når hun står med næsen helt oppe i øjenhøjde hi hi. Men nu hun startet i skole, og er simpelthen så bange for det noget hun vil ende med at blive drillet med. 

Hvad synes i jeg/vi skal/ikke skal gøre ved det? Har overvejet at lade hende få en næsehårsklipper til dem i næsen, men hvad med dem på læben ?  

Og kan heller ikke finde ud af om jeg egenligt synes det et lidt for meget for en pige på hendes alder, at skulle tænke over. 

Spørger ikke for at få hårde kommentar, men simpelthen fordi jeg/vi vil det bedste for vores datter. 

Håber nogle har lidt råd til mig/os. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. maj 2017

Mom

Profilbillede for Mom
Anonym skriver:

Vores datter på 6 år har nogle problemer med hårvækst på uønskede områder. Hendes far er latino og tænker hun derfor har arvet det fra ham. Hun har små sorte hår på overlæben (under næsen) og virkelig mange næsehår. 

Personligt er jeg/vi ret ligeglad og det ikke noget vi går og lægger mærke til, udover når hun står med næsen helt oppe i øjenhøjde hi hi. Men nu hun startet i skole, og er simpelthen så bange for det noget hun vil ende med at blive drillet med. 

Hvad synes i jeg/vi skal/ikke skal gøre ved det? Har overvejet at lade hende få en næsehårsklipper til dem i næsen, men hvad med dem på læben ?  

Og kan heller ikke finde ud af om jeg egenligt synes det et lidt for meget for en pige på hendes alder, at skulle tænke over. 

Spørger ikke for at få hårde kommentar, men simpelthen fordi jeg/vi vil det bedste for vores datter. 

Den er svær...

Jeg det virkelig ikke. Måske ville jeg mene at næsehårene godt kunne klippes, men jeg ved skisme ikke med dem på læben...Bliver de næste hår ikke bare meget mere tydelige?

Anmeld Citér

14. maj 2017

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Anonym skriver:

Jeg er ikke blevet drillet med mine arme, så nok er noget mere behårede(da jeg lagde min arm ved siden af en veninde, kun man straks se at jeg havde udenlandsk i blodet og hun var dansk) Som ikke de små hvide hår som de fleste har, men mørkere og længere. 

Ja, jeg var ikke super glad for det da jeg var teenager, men som barn lagde jeg ikke noget i det, og som sagt mindse aldrig jeg er blevet drillet med det.

Vi er alle forskellige, og når hun har en latino far, så ligger det i hendes blod. 

Hvad siger hun selv til det?

Jeg ville ikke gå i gang med at fjerne det, hun er 6år gammel, det skal hun slet ikke tænke på. 

Anmeld Citér

14. maj 2017

Anonym trådstarter

Mom skriver:

Den er svær...

Jeg det virkelig ikke. Måske ville jeg mene at næsehårene godt kunne klippes, men jeg ved skisme ikke med dem på læben...Bliver de næste hår ikke bare meget mere tydelige?

Jeg ved det ikke. Det ikke fordi det er helt vildt meget, er mest næsehårne jeg synes er et problem. Dem på læben er jeg bange for bliver mere tydelige med alderen? 

Ønsker virkelig ikke hun ender med at blive drillet/mobbet. 

Hvordan forslår jeg hende at få klippet de næsehår uden at såre hende eller gøre hende opmærksom på noget negativt om sig selv.? 

Anmeld Citér

14. maj 2017

Mom

Profilbillede for Mom
Anonym skriver:

Jeg ved det ikke. Det ikke fordi det er helt vildt meget, er mest næsehårne jeg synes er et problem. Dem på læben er jeg bange for bliver mere tydelige med alderen? 

Ønsker virkelig ikke hun ender med at blive drillet/mobbet. 

Hvordan forslår jeg hende at få klippet de næsehår uden at såre hende eller gøre hende opmærksom på noget negativt om sig selv.? 

Ei det ved jeg virkelig ikke. Kan du sige noget om forkølelse og at det så er nemmere at pudse næse - ved godt det ikke er sandt, men...

Måske bliver dem på læben tydeligere med alderen, men så ser hun det måske selv, og selv gerne vil gøre noget ved det?

Anmeld Citér

14. maj 2017

Anonym trådstarter

Supergirl skriver:

Jeg er ikke blevet drillet med mine arme, så nok er noget mere behårede(da jeg lagde min arm ved siden af en veninde, kun man straks se at jeg havde udenlandsk i blodet og hun var dansk) Som ikke de små hvide hår som de fleste har, men mørkere og længere. 

Ja, jeg var ikke super glad for det da jeg var teenager, men som barn lagde jeg ikke noget i det, og som sagt mindse aldrig jeg er blevet drillet med det.

Vi er alle forskellige, og når hun har en latino far, så ligger det i hendes blod. 

Hvad siger hun selv til det?

Jeg ville ikke gå i gang med at fjerne det, hun er 6år gammel, det skal hun slet ikke tænke på. 

Det også mest pga. Hendes alder jeg ikke vil gøre en stor histore ud af det for hende. Men er selv en der er blevet mobbet hele livet og det er virkelig ikke noget jet øsnker hun skal opleve. 

Tror ikke det noget hun selv lægger mærke til, hun har aldrig selv kommenteret det. 

Men ja det lægger jo i generne, hun har også meget mørke hår på arme og ben, men det jo ikke rigtigt noget man tænker over synes jeg, det er mest det i ansigtet jeg er bekymret for på hendes vejene. 

Anmeld Citér

14. maj 2017

Anonym

Jeg ville ikke gøre noget ved det, når nu hun ikke er ældre end hun er. Kun hvis hun selv kom og efterspurgte det. En øjenbrynskniv er god til at tage de små dun over overlæben.

Anmeld Citér

14. maj 2017

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Anonym skriver:

Det også mest pga. Hendes alder jeg ikke vil gøre en stor histore ud af det for hende. Men er selv en der er blevet mobbet hele livet og det er virkelig ikke noget jet øsnker hun skal opleve. 

Tror ikke det noget hun selv lægger mærke til, hun har aldrig selv kommenteret det. 

Men ja det lægger jo i generne, hun har også meget mørke hår på arme og ben, men det jo ikke rigtigt noget man tænker over synes jeg, det er mest det i ansigtet jeg er bekymret for på hendes vejene. 

Jeg tror ikke hun bliver mobbet med hende. 
ellers må de tage en dag i skolen, hvor de snakker om forskellige lande/personer, hvordan man ser ud, når har det ene eller andet i blodet. Så de andre børn kan se at sådan ser børnene ud, der hvor hendes far kommer fra.  

Anmeld Citér

14. maj 2017

Abracadabra

Jeg ville aldrig trimme noget på en 6 årig! Jeg ville heller ikke farve hår på en 6 årig med rødt hår - eller kosmetisk ændre noget som helst andet på en 6 årig.

Mobning handler om mobberen - ikke mobbeofferet.

Anmeld Citér

14. maj 2017

Aristocats

Jeg ville absolut ikke gøre noget - overvej hvilket signal det sender til jeres datter. Hvordan har i tænkt jer at forklare hende det? Udover det er jeg bare generelt fuldstændig imod at man udsætter børn for sådanne ting der udelukkende er kosmetisk og samfundsmæssig betinget, med mindre det gør det meget hæmmende at omgås socialt eller er sundhedsskadeligt. 

Det er meget naturligt at skolestart sætter gang i en masse bekymringer omkring ens barn og drillerier/mobning og hvilke faktorer der eventuelt kan gøre chancen stor - men det er som sagt en meget, meget almindelig bekymring hos langt de fleste forældre og hermed tror jeg måske også at vi har en tendens til at over-bekymre os og blæse tingene en smule ud af proportioner - har vi nu givet dem et navn der kan time på noget frækt eller associeres med noget, bliver man drillet hvis man har rødt hår eller lidt hår på overlæben og i næsen... listen kan forsætte ud i det uendelige med forskellige forældres meget forskellige bekymringer, små som store, omkring deres børn! 

Er der ikke også noget vigtigt i at lære vores børn at vi er forskellige, at nogle er mere behårede end andre, at nogle måske har lidt monobryn og at nogle måske næsten slet ikke har nogle øjenbryn - at man kan have store ører og små ører, at nogle er helt mørke i huden og andre lyse. Nogle har kruset, krøllet hår, andre har glat hår, rødt hår, lyst hår, brunt hår. Nogle mennesker har lidt skæve øjne, fregner, store fyldige læber, bumser eller mellemrum mellem tænderne. Tyk og tynd, høj og lav og så det der er midt imellem. I stedet for at sætte så meget ind for at vores børn passer ind i en vis samfundsmæssig skønhedsstandard, der blandt andet helst ikke ser at man har naturlig behåring eller bare lidt mørkere, iøjenfaldende hår hvor vi alle oven i købet faktisk også har hår, hvad med at sætte sig imod det og lære om diversitet i vores udseende - og at der ikke er noget der er rigtigt og forkert eller skamfuldt - mørke hår i næsen eller på overlæben eller hvor end det nu kunne være er i hvert fald ikke - kun i de øjne, der har underlagt sig europæriske, samfundsmæssige standarder for hvordan vi mennesker helst skal se ud og ikke se ud og hvor vi skal have hår og hvor vi ikke skal. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.