Jeg ville absolut ikke gøre noget - overvej hvilket signal det sender til jeres datter. Hvordan har i tænkt jer at forklare hende det? Udover det er jeg bare generelt fuldstændig imod at man udsætter børn for sådanne ting der udelukkende er kosmetisk og samfundsmæssig betinget, med mindre det gør det meget hæmmende at omgås socialt eller er sundhedsskadeligt.
Det er meget naturligt at skolestart sætter gang i en masse bekymringer omkring ens barn og drillerier/mobning og hvilke faktorer der eventuelt kan gøre chancen stor - men det er som sagt en meget, meget almindelig bekymring hos langt de fleste forældre og hermed tror jeg måske også at vi har en tendens til at over-bekymre os og blæse tingene en smule ud af proportioner - har vi nu givet dem et navn der kan time på noget frækt eller associeres med noget, bliver man drillet hvis man har rødt hår eller lidt hår på overlæben og i næsen... listen kan forsætte ud i det uendelige med forskellige forældres meget forskellige bekymringer, små som store, omkring deres børn!
Er der ikke også noget vigtigt i at lære vores børn at vi er forskellige, at nogle er mere behårede end andre, at nogle måske har lidt monobryn og at nogle måske næsten slet ikke har nogle øjenbryn - at man kan have store ører og små ører, at nogle er helt mørke i huden og andre lyse. Nogle har kruset, krøllet hår, andre har glat hår, rødt hår, lyst hår, brunt hår. Nogle mennesker har lidt skæve øjne, fregner, store fyldige læber, bumser eller mellemrum mellem tænderne. Tyk og tynd, høj og lav og så det der er midt imellem. I stedet for at sætte så meget ind for at vores børn passer ind i en vis samfundsmæssig skønhedsstandard, der blandt andet helst ikke ser at man har naturlig behåring eller bare lidt mørkere, iøjenfaldende hår hvor vi alle oven i købet faktisk også har hår, hvad med at sætte sig imod det og lære om diversitet i vores udseende - og at der ikke er noget der er rigtigt og forkert eller skamfuldt - mørke hår i næsen eller på overlæben eller hvor end det nu kunne være er i hvert fald ikke - kun i de øjne, der har underlagt sig europæriske, samfundsmæssige standarder for hvordan vi mennesker helst skal se ud og ikke se ud og hvor vi skal have hår og hvor vi ikke skal.
Anmeld
Citér