Vi er en familie på 6. Mor og far og vores fælles 4 børn.
Vi haraldrig prioriteret børnene først, og hør det stadig. For lidt over et år siden blev jeg ramt af en form for nedbrud, stress så at sige. Min familie svigtede og har derfor ingen kontakt i dag.
Vi måtte skære alt fra så vi fokuserede på vores egen familie. Jeg kom hurtigt op igen, og har gjort alt for at blive oppe, og skal stadig passe på. Jeg valgte at gå i terapi for at få værktøjer til at undgå fremad, at ryge ned i et hul igen, det går rigtig godt.
Sagen er så den, at en af vores børn, T er født præmature. Der har fra fødslen været ekstra udfordringer i den forbindelse, ikke kun efter fødslen men også senere. En af senfølgerne er bla særligt sensitiv og at han har nogle vanskeligheder, når der er for meget stimuli, ikke bliver hørt eller overskredet grænser. Dagplejen og børnehaven var utrolig gode til at hjælpe ham, de var meget aktive i børnehaven, og havde stor legeplads hvor han nemt kunne søge ud hvor der var mere roligt og knap så mange børn. Der opstod dog konflikter indimellem hvor han feks blev bidt, fik kastet en sten i hovedet og lignende. Men det blev taget hånd om.
Vi ønskede de bedste betingelser for børnene og valgte derfor at flytte og fandt drømmehuset. Masser af plads, værelse til alle børnene og stor dejlig have. Desværre gjorde det at børnene måtte flytte børnehave, osv.
I børnehaven søgte vi råd omkring T. De mente det bedste var at flytte børnehave, så han kunne nå at få nye relationer inden de startede i skole. Vi fik plads og derfra gik det galt.
T startede midt i ferieperioden og gav derfor en masse rod og kaos. Vi informerede med det samme, om de udfordringer han har og ønsket om at få ham udredt samt støtte til T.
Vi fik efter 1.5 mdr, at vide at T trivedes rigtig godt. Han havde fået gode relationer. 2 mdr senere blev vi pludselig kaldt til møde, vi havde fra da han startede i børnehaven fået tilknyttet en familie konsulent i hjemmet, noget vi selv havde ringet og bedt om. Til mødet fik vi at vide at T i børnehaven mistrives og at det er ret slemt.
Da vi havde bedt om hjælp til T og snakket om hans udfordringer, blev sagsbehandler kontaktet for at han kunne få hjælp. For at det kunne lade sig gøre skulle de lave en bfu på alle børnene og undersøgelsen gik i gang, de 3 andres sager blev hurtigt lukket, der var intet at komme efter. Vi brugte mange timer på en masse møder, der kom hjemmebesøg osv. omkring T. Han har nu fået bevilget støtte i børnehaven.
I rapporten står der vi er gode og omsorgsfulde forældre osv. Under observationer og at vi har gode og sunde værdier.
MEN så står der i nok 70% af rapporten at de lægger vægt på min psyke (pga mit nedbrud) der står jeg ikke har haft arbejde i flere år, men intet om jeg har været i flere praktikker, samt været en stor del af tiden på barsel. Der står flere halve sandheder og nogle steder direkte usande ting
sagsbehandler laver flere kritiske fejl, bla videre givelse af fortrolige oplysninger. Der står i rapporten at børnehave skift ingen betydning har for T's problemer, på trods af vi ikke har det samme herhjemme, og de selv udtaler at T ikke håndterer skift ret godt, eller små ændringer i dagligdagen. Vi har for længe soden netop indført strukturelle hjælpemetoder med god effekt. Vi synes børnehaven modsiger sig selv, og det er flere steder.
Vi synes alt bliver tørret af på os forældre og især på den stress ramte periode.
Vi erkender selvfølgelig vores ansvar som forældre og at sådanne påvirkninger har en betydning for børnene.
Vi står i dilemma nu hvor vi frygter at T vil miste hjælpen hvis vi klager men samtidig frygter hvad konsekvenser usandhederne har, for de vil følge os, bla er papirerne givet videre til skolen, han skal starte på.
Jeg frygter sådan at vi ikke kan gøre det bedste for T, at vi faktisk har fået flere problemer ved at bede om hjælp, end hvis vi intet havde sagt. Fortryder børnehave skiftet og ja føler virkelig jeg svigter min søn. Jeg er utrolig ked af det over det. Jeg føler små ting bliver blæst op, i forhold til hjemmet, men nedtonet så snart det handler om børnehaven eller lagt over på os. Et eksempel er at vi fik papirer på mødetider i forhold til ture. En dag afleverer vi, og de har så den dag lavet tiden om, så vi afleverede 15 min for sent. Vi havde intet fået at vide og gennemtjekkede intra for at se, men ingen info. Bagefter fik vi skylden og nu står der i vores rapport at vi ikke kan bruge intra og de er bekymrede for om det har konsekvenser for T. Vi har brugt samme system flere år nu og aldrig haft problemer før. Sådan er der flere ting hvor det blev påført over til os. Vi fik problemer tilbage i marts måned, over vi ikke havde indgivet sommerferie endnu, og vi havde informeret over vi afventede svar fra skolen. Da vi fik svar og meldte ind, var det pludselig et problem hvornår vi ville holde ferie. Der har været mange af sådanne episoder.
Jeg er så bange for at vi svigter T og er så bange for hvad vil ske i forhold til børnehaven og kommunen. Jeg føler vores familie er ført bag lyset og svigtet, men tanken om, om jeg har gjort noget forkert sidder i mig.
Har ved alle børnene gjort meget ud af kontakt, osv, fik en angst for at der skulle ske børnene noget. Så derfor har børnene først blevet passet ude med overnatning da de tidligst var 1-2 år og vi har kun brugt vores bedster til opgaven. Jeg har siddet meget med dem alle som spæd, de har lagt og sovet op af mit bryst, og har gjort meget for at de fik nærhed og øjenkontakt osv. Jeg fik ofte at vide jeg er en hønemor, hører det stadig. At jeg bruger for meget tid med at give kys og kram osv. Jeg bliver ked af det og nu lidt usikker, for kan man virkelig give sine børn for meget nærhed, og kærlighed. Min sundhedsplejerske dengang mente ikke dette var tilfældet. Men har jeg gjort det. Har jeg svigtet. Har sagsbehandleren ret. Er det min skyld, at T nu er så udfordret. Føler mig knust ved tanken. Føler mig dårlig ved tanken om ikke at ha gjort det bedste for mine børn, at have svigtet og fejlet i den allervigtigste opgave i mit liv - at være en god mor for mine børn. Hvordan kan det ha ramt 1 så hårdt og ikke de andre, hvor har jeg fejlet. Hvad har jeg gjort forkert. Jeg frygter hele denne sag har kørt mig mere ned end den har styrket og gavnet. Frygter for min dreng, og hvordan det hele skal ende for T. Er så forvirret og ked af det hele lige nu og føler jeg har svigtet- jeg er verdens dårligste mor for mine børn