Kattelort, en undren

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.365 visninger
12 svar
13 synes godt om
9. maj 2017

SofiaMik

Inspireret af en anden debat på siden og mange andre gennem tiden,  undrer jeg mig over, at folk finder kattelort i deres haver, som ikke er dækket til. Jeg har haft kat, siden før jeg kunne gå og de har alle som en gravet deres lort ned. Det er mig derfor ubegribeligt. Til gengæld har jeg boet midt i byen, hvor der var rigtig mange ræve på spil og de lavede en hel del lorte i vores små haver, som godt kunne ligne en kattelort og de dækker IKKE til. Faktisk så jeg en ræv skide på vores altan, hvorefter den stak af over en hæk på 190 cm. Er der nogen, der har set katte skide i deres have uden at grave det ned og som vel og mærke var raske og friske? 

Herhjemme finder jeg kun lorte i nygravede bede og desværre børnenes sandkasse. Men vi har sikret den med låg.

Vi har også rådyr og ræve her og de skider, hvor de vil.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. maj 2017

Mortilah

Haha! Præcist det har jeg også spekuleret over.. vi er flyttet ind i et byhus med en have. I starten var der ikke indhegnet og jeg måtte fjerne mange lorte hvis vi havde været væk. Jeg tænkte om det var små hunde a la gravhund. Eller måske ræv- hvilket nok måske er lidt usandsynligt da vi bor virkelig ik ret praktisk i forhold til at være en ræv..

Nu er her så hegnet så godt ind at vores lille lånehund (kommer kun et par gange om året) ikke kan komme ud. 

Men nu har jeg flere gange set fra køkkenvinduet tidlig morgen eller sen aften at naboens giga store kat er den der skider ude i min køkkenhave.. ihhhh det irriterrer mig. Men kan jo intet stille op. Jeg lukker sandkassen hver nat og jeg går runder for at finde klatterne om morgenen.. jeg kunne ikke finde på at klage selvom jeg synes det er vildt ulækkert. 

Anmeld Citér

9. maj 2017

Mortilah

Ah ja: i øvrigt har jeg selv haft 14 katte igennem min barndom. De gravede altså også ned..

Anmeld Citér

9. maj 2017

Aristocats

Jeg har også levet med kat og have i mere end 10 år og jeg husker aldrig, som i aldrig, at jeg har fået øje på en kattelort i haven. Jeg tænker at man godt nok nærmest skal undersøge sin have fra ende til anden for at finde kattelort, for jeg har aldrig set det eller trådt i noget og vi havde mange forskellige katte på besøg. Alle de kattelort-klager undrer mig også. 

Anmeld Citér

9. maj 2017

Tystys14

Svar fra en der også har haft kat i sin opvækst. (Men ikke den dag i dag.)

http://www.danske-dyreinternater.dk/katteadfaerd

"En underlegen kat vil begrave sin afføring for ikke at nedtone dens tilstedeværelse overfor mere dominerende katte. En dominerende kat vil lade dens afføring være utildækket. En kat der lever alene – uden andre katte, men med en ejer – vil begrave sin afføring i kattegruset. Årsagen hertil er, at katten opfatter ejeren som dominerede. I husstande med flere end 2 katte vil der typisk være 1 eller 2, der lader der afføringen være utildækket. Begravelse af afføring har således intet at gøre med den renlighed, som kattene ellers er berømte for…"

Der findes mange steder dette er beskrevet. Vi havde tre katte da jeg var barn, en hankat og to hunkatte. Hankatten gravede aldrig sin afføring ned.

Anmeld Citér

9. maj 2017

Kløver

SofiaMik skriver:

Inspireret af en anden debat på siden og mange andre gennem tiden,  undrer jeg mig over, at folk finder kattelort i deres haver, som ikke er dækket til. Jeg har haft kat, siden før jeg kunne gå og de har alle som en gravet deres lort ned. Det er mig derfor ubegribeligt. Til gengæld har jeg boet midt i byen, hvor der var rigtig mange ræve på spil og de lavede en hel del lorte i vores små haver, som godt kunne ligne en kattelort og de dækker IKKE til. Faktisk så jeg en ræv skide på vores altan, hvorefter den stak af over en hæk på 190 cm. Er der nogen, der har set katte skide i deres have uden at grave det ned og som vel og mærke var raske og friske? 

Herhjemme finder jeg kun lorte i nygravede bede og desværre børnenes sandkasse. Men vi har sikret den med låg.

Der hvor vi boede før, var der mange katte, og vi fandt ofte efterladenskaber, men værst var det i feks sandkasse, sandbunker eller hvis der var nogle steder med lidt strøet sand os, der var det i sandet ofte dækket, men så kommer det jo så frem når man graver i det og de tisser forskellige steder så det lugter. Efter vi er fæyttet til et nabolag hvor der nærmest ingen katte er, er problemet forsvundet 

for mig var problemet størst at man ikke kunne have en sandkasse, lågen fik de af osv, det skulle være sat godt sammen før de ikke kunne gå i det, og så kunne ungerne heller ikke gå til og fra. Gik man ind for at spise kunne der sagtens ligge en hilsen, 1/2 time senere. 

Anmeld Citér

9. maj 2017

Baby2017

SofiaMik skriver:

Vores kat er sund og rask og dækker altså ikke altid sine ekskrementer til. Om det er dovenskab eller hvad ved jeg ikke, men det har altid været sådan i de 5 år vi har haft hende

Anmeld Citér

9. maj 2017

StineW79

Profilbillede for StineW79

Jeg har haft kat de sidste snart 30 år, og har virkelig haft mange forskellige oplevelser omkring dem.

Min første kat, gravede det altid ned, dens barnebarn gjorde aldrig.

Nu har jeg 2 indekatte som self bruger kattebakken.

Tilgengæld havde vi kæmpe problemer med at naboens kat ALTID kom ind i vores have og sked overalt.

På et tidspunkt, da vi lige var flyttet ind, brugte den tit den med lige at sætte sig på vores græsplæne og endten sked eller pissede. Mega klamt og så træls, når man tit går med bare tær 

Vi begyndte simpelhen at samle dens lort og smed det over plankeværket, med det samme vi så den sked og hvis den pissede, blev den jagtet væk. Der gik ik mange mdr'er før den stoppede med det, og lærte at den så var velkommen i vores have, når den fuldte vores regle. Den holdte så også alle andre fremmede katte ude af vores have.

Dog var der stadig en del problemer med, at den sad på vores biler, når vi kom ud til bilen, så der var altid poteaftryk på bilen. Så vi lavede en vaske aftale med naboen, når det blev for slemt, så gav han et vaskekort til bilhallen.

Da vi fik Alberte for snart 5 år siden, begyndte den at hoppe op i barnevognen til hende, hvilket den ALDRIG havde gjort med Thea. Heller ik særligt fedt! Så der blev sat en låge op, så den ik ku komme ind til hende.

Da naboen døende adopterede vi katten. Vi var jo blevet glade for ham, i løbet af årene, men syntes godt nok den var træls, med træls på i starten! Vh Stine 

Anmeld Citér

9. maj 2017

Troldemommi

Vi bor i et tæt rækkehus område, mange naboer og mange forskellige mennesker, vi har en kat, hun går hvor hun vil og jeg har aldrig hørt noget negativt om hendes afføring, så jeg går ud fra at det er fordi hun dækker sine ekskrementer til 

Anmeld Citér

9. maj 2017

Bebsen

Er selv katte ejer, til 3 stks... HÅBER virkelig at mine naboer ville komme og klage til mig hvis mine katte lortede helt vildt i deres have! Har selv et lille stykke udgravet jord der kun venter på at det bliver varmere, så jeg kan så grøntsager, hvor mine katte syns det er FEDT at skide  men de graver også ned, alle 3. Tror dog det ender med at der bliver plantet i sække, netop fordi det ikke er skide lækkert at spise grønsager fra et kattelorte bed... var jeg min nabo ville jeg være træt af det hvis det var mit bed og måtte ændre planer, men alle i nærheden kender mine katte(2 helt hvide og en kæmpe sort/hvid) og ved det er mine, så håber de vil komme og klage HVIS de er trælse... 

Redigeret - planen er at haven skal hegnes 100% ind til sommer, indtil videre er der 1 af kattene der ikke kan finde ud af at komme ud over hegnet, men den kommer jo så bare ud af vinduer og døre til den anden side af huset, uden hegn...

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.