Giver fortabt (renlighed)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. maj 2017

"Anarkisten"

Loa skriver:

Jeg var MEGET upædagogisk, men min datter var meget stor og ville bare KUN lave lort i bleen men ellers brugte hun ikke ble. Hun virkede sindssygt bange for at gøre det på toilettet, og gik også og holdte sig. Til sidst satte jeg hende på toilettet da hun skulle lave lort og "holdte hende der" indtil hun sked. Hun var SÅ overrasket over at der ikke "skete" noget ved at lave det på toilettet - og gjorde det der fremover.

Når jeg er i mit mindst pædagogiske humør, så tænker jeg "kunne han måske får en lille smule tynd mave" så jeg netop bare kunne holde ham indover tønden og vise ham det ikke er farligt 

Lillebror er meget stædig og siger næsten konsekvent "nej" til at der bliver præsenteret for ham, så hans modstand overrasker mig ikke. Stadig irriterende, men ingen overraskelse. 

Hvor gammel var din pige?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. maj 2017

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
"Anarkisten" skriver:

Har lige svaret på an anden tråd, hvor jeg fortæller at jeg er frustreret over lillebrors stædighed 

Han VIL bare ikke lave stort på det skide toilet! Ved simpelthen ikke hvad vi snart skal gøre. Han har tisset på toilettet siden efterårsferien og klarer det bare super godt, men vil IKKE lave stort derpå.

Vi er kommet til, at han trods alt står ude på badeværelset, med sin iPad og laver i bleen, men det er også det. Har i dag købt sådan et toiletsæde med trin på, for så kan han jo sidde helt afslappet og glo iPad, hvis det er dét han har lyst til. Han ville ikke engang tisse mens han sad på sædet og da han så blev proppet i seng, så klager han over ondt i maven.

For helvede....ved ikke hvad jeg skal gøre. Han skal jo ikke gå rundt med ondt i maven, men han kan jo heller ikke blive ved med at lave i bleen. Han er lige blevet 4 

Hjælp!

Du skal give ham ble på når han skal lave lort. Du må også fortælle ham at han bare kan få ble på når han skal lave nr. 2 så ham ved muligheden er der og I derved undgår forstoppelse. En dag kommer han og siger at han vil have den af. Men inden da (nu skal han lige have lidt ro i noget tid) kan I klippe hul i bleen så det kommer ud i toilettet, hvis han godt vil sidde på toilet med ble på. 

Men der er tre børn i min børnehave spm havde det på samme måde og de sagde selv til når de ikke vil have ble mere. Min dem ældste gjorde det samme. 

Anmeld Citér

2. maj 2017

Mariehøne123

Profilbillede for Mariehøne123

Jeg villle tage det helt roligt. Begge mine ville også have bleen på til lort i starten. 

Det holder op. 

Tror det gør mere skade end gavn at presse på. Stop helt op så kommer det

Anmeld Citér

2. maj 2017

Hck

Profilbillede for Hck
"Anarkisten" skriver:

Tak for Jeres input. Tror vi har været hele mølle igennem undervejs. Potten er ikke aktuel. Den vil han slet ikke sidde på, bestikkelse prøvede vi lige i starten, men måske man skulle give det et forsøg mere. 

Hmm....det kunne være man skulle prøve den med at sidde på toilettet med bleen på osv osv. 

Bliver bare så sur på mig selv, for ved jo godt drengen ikke gør det for at genere mig og det er jo i virkeligheden kun os (mor og far) der mærker til det, for han laver ALDRIG i børnehaven. 

Puha....må prøve igen. 

Endnu engang tak for svar

Ærligt, så tænker jeg, at i skal lade ham være i en periode. Giv ham ble på og lade være med at lokke med en hulens masse ting. Jeg ville også blive helt "stresset" i maven, hvis min mor og far gik så højt op i om det blev leveret i bleen eller på toilettet. Selvfølgelig kommer det på et tidspunkt, men se nu lige tiden an. Meget snak om afføring og for meget pres og lokken, fra mors og fars side, kan lige så godt føre til forstoppelse, frem for at få den"ønskede" virkning

Anmeld Citér

3. maj 2017

Loa

"Anarkisten" skriver:

Når jeg er i mit mindst pædagogiske humør, så tænker jeg "kunne han måske får en lille smule tynd mave" så jeg netop bare kunne holde ham indover tønden og vise ham det ikke er farligt 

Lillebror er meget stædig og siger næsten konsekvent "nej" til at der bliver præsenteret for ham, så hans modstand overrasker mig ikke. Stadig irriterende, men ingen overraskelse. 

Hvor gammel var din pige?

Hun var 4,5 år, så synes både det var upraktisk/ufedt stadig at skulle have ble på for at lave lort og ufedt for hende selv i børnehaven, for børn lægger trods alt mærke til ting i den alder.

Havde det fandme heller ikke godt med det, men vidste simpelthen ikke hvad jeg skulle gøre ellers....

Anmeld Citér

3. maj 2017

Mortilah

Det er et vi svært emne. Med to af mine børn har vi haft "succes" med at smide bleen i alderen 2-2,5 år. Ved simpelthen dagligt flere gange at bede dem sidde på potten- og rost til skyerne når det lykkedes, men også "presset dem" til at de skulle blive siddende en rum tid. Fx mens tænderne børstes- efter hvert måltid osv. Det var vores måde at gøre det på og det gik godt. Lillesøster blev inspireret og sidder jævnligt på toilettet og potten- det har hun gjort siden hun kunne sidde selv. Nu 16 mdr og hun laver både stort og småt på potte/toilet og siger selv til når hun skal lave stort. Jeg har brugt meget tid.. som i rigtig meget tid, på at sætte hende på potten efter måltiderne. Fordi jeg gider ikke at skifte ble i flere år fremover, hvis jeg på nogen måde kan blive fri. Jeg kræver simpelthen at de sætter sig og forsøger. Det synes jeg godt man kan forlange fra de er 2,5 år og op. Et forsøg i det mindste. 

Anmeld Citér

3. maj 2017

Mortilah skriver:

Det er et vi svært emne. Med to af mine børn har vi haft "succes" med at smide bleen i alderen 2-2,5 år. Ved simpelthen dagligt flere gange at bede dem sidde på potten- og rost til skyerne når det lykkedes, men også "presset dem" til at de skulle blive siddende en rum tid. Fx mens tænderne børstes- efter hvert måltid osv. Det var vores måde at gøre det på og det gik godt. Lillesøster blev inspireret og sidder jævnligt på toilettet og potten- det har hun gjort siden hun kunne sidde selv. Nu 16 mdr og hun laver både stort og småt på potte/toilet og siger selv til når hun skal lave stort. Jeg har brugt meget tid.. som i rigtig meget tid, på at sætte hende på potten efter måltiderne. Fordi jeg gider ikke at skifte ble i flere år fremover, hvis jeg på nogen måde kan blive fri. Jeg kræver simpelthen at de sætter sig og forsøger. Det synes jeg godt man kan forlange fra de er 2,5 år og op. Et forsøg i det mindste. 

Min dreng på 2,5 nægter at sidde på potten uden ble. Har prøvet at motivere på forskellig vis, men intet hjalp. 

Nu skriver du man skal forlange det - skulle jeg så tvinge ham selvom han ikke vil (og egentlig virker utryg/bange for potten) ?

Anmeld Citér

3. maj 2017

Mortilah

mor:) skriver:

Min dreng på 2,5 nægter at sidde på potten uden ble. Har prøvet at motivere på forskellig vis, men intet hjalp. 

Nu skriver du man skal forlange det - skulle jeg så tvinge ham selvom han ikke vil (og egentlig virker utryg/bange for potten) ?

Man kan jo ikke tvinge barnet til noget.. og det skal man vel heller ikke? 

Men nu har jeg ikke prøvet at have et barn (endnu) som virkelig ikke ville sidde på potte /toilet efter gentagne forsøg henover flere dage..  

Det er svært at få skrevet tingene i den helt rette tone og ordvalg så det det ikke misforståes. Jeg har ikke ment at nogen bør holde et barn fast på en potte, hvis det er det du tror:-) Jeg mener bare at JEG synes det er ok og ihvertfald i mine børns interesse at jeg motiverer og insisterer på at de forsøger. Jeg sætter mig på potten (uden at tisse) bamsen sætter sig.. storebror.. osv. Vi har sammen brugt tid på at vælge de helt rigtige potter ude i butikken inden, toiletsæde og på den måde har vi forberedt og talt om tis og lort hver dag i ugevis når bleafvændingen stod på. Hele familien har gloet ned i potten og jublet og ungerne har altså kun været stolte hver gang det lykkedes. 

Min oplevelse er bare ved mine tre ble børn at et par gange mere eller mindre tilfældig "gevinst" gjorde at det fangede deres interesse. Havde jeg ikke "krævet" at de forsøgte, ja så havde vi stadig ble på nu. Det virker hos os.. der er jo bare så mange måder at gribe det an på.

Anmeld Citér

4. maj 2017

Mortilah skriver:

Man kan jo ikke tvinge barnet til noget.. og det skal man vel heller ikke? 

Men nu har jeg ikke prøvet at have et barn (endnu) som virkelig ikke ville sidde på potte /toilet efter gentagne forsøg henover flere dage..  

Det er svært at få skrevet tingene i den helt rette tone og ordvalg så det det ikke misforståes. Jeg har ikke ment at nogen bør holde et barn fast på en potte, hvis det er det du tror:-) Jeg mener bare at JEG synes det er ok og ihvertfald i mine børns interesse at jeg motiverer og insisterer på at de forsøger. Jeg sætter mig på potten (uden at tisse) bamsen sætter sig.. storebror.. osv. Vi har sammen brugt tid på at vælge de helt rigtige potter ude i butikken inden, toiletsæde og på den måde har vi forberedt og talt om tis og lort hver dag i ugevis når bleafvændingen stod på. Hele familien har gloet ned i potten og jublet og ungerne har altså kun været stolte hver gang det lykkedes. 

Min oplevelse er bare ved mine tre ble børn at et par gange mere eller mindre tilfældig "gevinst" gjorde at det fangede deres interesse. Havde jeg ikke "krævet" at de forsøgte, ja så havde vi stadig ble på nu. Det virker hos os.. der er jo bare så mange måder at gribe det an på.

Det lød bare som om du mente at det skulle kræves af barnet at sætte sig på potten og forsøge at lave noget. 

Det meste af det du skrev har vi gjort, han har valgt en fin lyserød potte, vi har inden læst en bog i laang tid om at lave i potten osv. Men lillebror vil hverken toilet eller potte. Han leger dog med tøj på at han laver lort i den og vil så tørres. Det er så langt vi kan komme med den potte haha

Anmeld Citér

4. maj 2017

striber

Love Angel skriver:

Nu vil flest af jer nok synes at min pige er for lille da jeg prøvet første gang. Men første gang forsøgte jeg på at få hende til at tisse på potten da hun var 1 år og 9 måneder ca. Men hun viste intet interesse så droppet det hurtigt. Og prøvet igen da hun var 2 år og 4 måneder ca men hun var så ulykkelig når hun så potten så efter nogle gange så måtte jeg give op igen igen. Efter 2-3 måneder prøvet jeg igen men uanset hvor sjovt jeg prøvet at få det til at være at tisse på potten så virket det ikke. Men vores dagplejer har prøvet at hun tisset en gang og min mand oplevet det 1 gang og selv min svigermor har oplevet det en gang. Men bare ikke mig øv altså. 

Nå alle kunne men ikke mig så begyndte jeg at tænke at det nok mig så der fejler.

nu gå min mand og jeg tit og siger at vi nok skal til at træne med potte fordi d 1 juni skal hun starte i børnehaven og det kunne være godt for hende også at hun kender lidt til det. Men vi kommer aldrig igang. Ved ikke med min mand men jeg vil ikke se hende så ked. Ærlig talt er jeg på bare bund

Der er mange børn der starter i børnehave med ble. Jeg arbejder i en vuggestue, og langt de fleste bruger stadig ble når de starter i børnehave, på trods af at vi allerede fra de er 1,5-2år begynder at tilbyde toiletbesøg ved hvert bleskift i vuggestuen. Så jeg ville tage det roligt.

De tilbyder formentlig toiletbesøg i forbindelse med bleskift i både vuggestuen og børnehaven. Så I skal måske bare tilbyde det hjemme også. Evt kun om aftenen hvor I har mest tid, så hun ikke føler stress ved det. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.