mor:) skriver:
Min dreng på 2,5 nægter at sidde på potten uden ble. Har prøvet at motivere på forskellig vis, men intet hjalp.
Nu skriver du man skal forlange det - skulle jeg så tvinge ham selvom han ikke vil (og egentlig virker utryg/bange for potten) ?
Man kan jo ikke tvinge barnet til noget.. og det skal man vel heller ikke?
Men nu har jeg ikke prøvet at have et barn (endnu) som virkelig ikke ville sidde på potte /toilet efter gentagne forsøg henover flere dage..
Det er svært at få skrevet tingene i den helt rette tone og ordvalg så det det ikke misforståes. Jeg har ikke ment at nogen bør holde et barn fast på en potte, hvis det er det du tror:-) Jeg mener bare at JEG synes det er ok og ihvertfald i mine børns interesse at jeg motiverer og insisterer på at de forsøger. Jeg sætter mig på potten (uden at tisse) bamsen sætter sig.. storebror.. osv. Vi har sammen brugt tid på at vælge de helt rigtige potter ude i butikken inden, toiletsæde og på den måde har vi forberedt og talt om tis og lort hver dag i ugevis når bleafvændingen stod på. Hele familien har gloet ned i potten og jublet og ungerne har altså kun været stolte hver gang det lykkedes.
Min oplevelse er bare ved mine tre ble børn at et par gange mere eller mindre tilfældig "gevinst" gjorde at det fangede deres interesse. Havde jeg ikke "krævet" at de forsøgte, ja så havde vi stadig ble på nu. Det virker hos os.. der er jo bare så mange måder at gribe det an på.
Anmeld
Citér