Syg men har job.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. april 2017

lineog4

Celine89 skriver:

Det er ikke i alle brancher, hvor det er normen, at man har en overenskomst.

Jeg arbejder indenfor IT, og indenfor mit felt, er der stort set ikke nogen, der har overenskomst - det er vist kun de meget store steder. Alt skal forhandles individuelt.
Jeg har dog endnu ikke hørt om, at man ikke får løn under sygdom, men barnets første sygdom er der f.eks. mange, der ikke har.

Arbejder man uden overenskomst så er det jo om muligt endnu vigtigere at man gennemgår sin kontrakt med sin fagforening. 

Det er vist primært it branchen der er uden overenskomst. Kan stadig huske debatterne om det i 90erne tror jeg det var. Medarbejderne var selv for at arbejde uden overenskomst fordi de mente de fik bedre vilkår ved ikke at være samlet. Der var meget snak den gang, for de havde vitterlig gode vilkår. Men så som der ofte sker, kom der flere med uddannelser (den gang var mange autodidakte), og der kom arbejdesløshed og ved så ikke om forholdene fortsat var så gode. Kan huske der var medarbejdere der skrev under på kontrakter hvor de fraskrev sig retten til strejke,til fagforening mm.

Man kan være ansat så ens virksomhed ikke betaler under sygdom men de skal så oplyse dette til kommunen så man pr automatik får sygedagpenge 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. april 2017

Carina:-)

lineog4 skriver:

Fordi en virksomhed er privat er ikke det samme som de må gøre hvad de vil. Det er kun hvis det er en virksomhed der ansætter uden overenskomst - og der bør man gå til sin fagforening så der kan laves aftaler

Overenskomst er ikke nødvendig for at få sygedagpenge. 

Anmeld Citér

21. april 2017

Newsence

Det er ikke så længe siden der var en sag i retten ang flekstid og lægebesøg. 

Her fastslog retten at UANSET kontrakter så gælder arbejdsmarkedlovem. 

Jeg har ikke læst for at se hvad der står omkring sygdom, men tjek den efter og så skal han melde sig ind i en fagforening så han kan få bedre juridisk rådgivning end vi kan give her. 

Anmeld Citér

21. april 2017

Celine89

Arbejder man uden overenskomst så er det jo om muligt endnu vigtigere at man gennemgår sin kontrakt med sin fagforening. 

Det er vist primært it branchen der er uden overenskomst. Kan stadig huske debatterne om det i 90erne tror jeg det var. Medarbejderne var selv for at arbejde uden overenskomst fordi de mente de fik bedre vilkår ved ikke at være samlet. Der var meget snak den gang, for de havde vitterlig gode vilkår. Men så som der ofte sker, kom der flere med uddannelser (den gang var mange autodidakte), og der kom arbejdesløshed og ved så ikke om forholdene fortsat var så gode. Kan huske der var medarbejdere der skrev under på kontrakter hvor de fraskrev sig retten til strejke,til fagforening mm.

Man kan være ansat så ens virksomhed ikke betaler under sygdom men de skal så oplyse dette til kommunen så man pr automatik får sygedagpenge 

Sjovt, jeg anede ikke, at det var noget særligt for it-branchen (jeg var ikke så gammel i 90'erne).

Men det er rigtigt, at de fleste ikke er spor interesseret i at få en overenskomst. Holdningen er oftest, at hvis man er under overenskomst, så får man ikke det man er værd, fordi man bliver aflønnet efter "den gennemsnitlige medarbejder" - og man er jo altid selv væsentlig sejere end gennemsnittet.

Til TS: undskyld, hvis jeg kører tråden ud på et sidespor. Google fortæller mig, at man har ret til løn under sygdom, hvis man er ansat under funktionærloven (og det er man altid, hvis man er fastansat - overenskomst eller ej). Hvis man er timelønnet eller vikar, gælder der andre regler.

Hvad er ansættelsesforholdet for din kæreste?

Anmeld Citér

21. april 2017

Troldemommi

Han skal da kontakte sin fagforening. 

Anmeld Citér

21. april 2017

nielsen80

lineog4 skriver:

Jeg arbejder altså også uden overenskomst. Uddannet cand.merc( djøf som fagforening). Jeg arbejder for en af DK's største virksomheder, og der er det altså normalt, at os akademikere ikke er under overenskomst. Er usikker på om HK'erne er organiseret, men i produktionen ved jeg, de er.

Vores kontrakt uden overenskomst er dækket af funktionær lovgivningen, og desuden har vi flere goder end, hvad vi lovmæssigt skal have( den 6 feriefridag uge, fuld løn under barsel de første 32 uger m.m.) og løn forhandles individuelt.

Uanset om man er ansat under overenskomst eller ej, burde man få løn under sygdom. Er ret sikker på, at, som Carina skriver, der er lovgivning på området.

Anmeld Citér

21. april 2017

Mamacita til 2 piger

Det er for det meste funktionærloven der gælder. Hvad er branchen? 

Man har ikke ret til sygedagpenge fra første sygedage, kun ved længerevarende sygdom, medmindre man har en paragraf56 aftale. 

Men arbejdsgiveren er forpligtet til, at betale løn for de planlagte timer. 

Anmeld Citér

21. april 2017

Tranebaer

Der er virkelig mange vildledende svar i denne debat.

1. Der er mange brancher, der ikke er under overenskomst. Dette er ikke særligt for IT-branchen, men for blandt andet mange akademikere i funktionærjob. Her gælder funktionærloven, som også giver en god beskyttelse. 

2. Funktionærloven gælder ikke for alle lønmodtagere, som én giver udtryk for, men kun for funktionærer.

Og det der egentlig var relevant for debatten:

3. Sygedagpengeloven gælder for alle lønmodtagere. Den giver ret til fravær under sygdom med dagpenge.

3.1. Dagpenge er ikke det samme som løn. Funktionærer vil have ret til fuld løn under sygdom, jf. funktionærlovens § 5, og det samme vil man under visse overenskomster, typisk de offentliges, hvorimod de privates oftest giver ret til delvis løn under sygdom, og ofte med anciennitetskrav.

3.2. Det er arbejdsgiveren, der skal udbetale dagpengene i de første 30 sygedage. For at optjene ret til dagpenge skal man have været ansat hos arbejdsgiveren i 8 uger og i denne periode have arbejdet mindst 74 timer (9 timer og 15 minutter om ugen). Se sygedagpengelovens § 30.

Konklusion:
Alt efter om din kæreste er funktionær eller ej kan han få henholdsvis fuld løn eller dagpenge under sygdom.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.