Anonym skriver:
Min kæreste og jeg har været sammen siden vi var teenagere, og vi er nu begge 25 år.
Jeg er on/off skruk, men også skræmt af tanken om manglende frihed når man får børn.
I forhold til uddannelse ville det passe rigtig fint at blive gravid til vinter. Jeg vil nemlig gerne nå et barn mens jeg stadig er studerende, og det er sidste chance til vinter.
I forhold til vores egne forældres og bedsteforældres alder ville det også passe godt til vinter. Vores forældre og bedsteforældre er ikke helt unge.
Min kæreste har fuldtidsjob og vi har god økonomi og en stor lejlighed.
Vores alder er god, og jeg vil helst ikke blive meget ældre inden første barn.
Det eneste der mangler, er følelsen af at være helt klar og endnu mere, at være helt klar til at give slip på frihed, fest og ferier.
Jeg kan ikke vurdere hvor meget alle de ydre faktorer, såsom uddannelse, egne forældre, økonomi osv. skal vægte, når vi skal vælge hvornår vi går i gang?
Jeg ved godt at livet ikke går i stå når man får et barn, og jeg ved også godt at man ikke kan planlægge præcis hvornår det sker, og at vi reelt set ikke ved hvor fertile vi er, når det kommer til stykket.
Hvornår ved vi, at vi er klar? Lige nu har vi aftalt at gå igang til vinter. Men hvis jeg gerne vil vente, vil min kæreste også gerne.
Bare nogle tanker fra et forvirret hoved...
Jeg tænker, at man aldrig vil være 100% klar, da man som førstegangsforældre ikle ved hvad man går ind til. Men jeg kan dele min historie.
Min mand og jeg valgte i 2009 at starte projektbaby. Vi havde været kærester i 5-6 år. Vi mistede vores første barn, men blev hurtigt gravide igen. Jeg var 23 og min mand var 22, da lillepigen kom til verden. Vi var begge studerende. Nr. 2 kom den sommer, hvor manden var færdig med sin uddannelse og jeg stadig havde to år tilbage af studiet (pga studieskift). Jeg er igen gravid, med vores sidste barn, og har termin d. 6. maj. Denne gang er vi begge i arbejde.
det bedste vi har gjort, er at få børn tidligt. Vi har elsket at være "unge" forældre og har ikke følt os hæmmet i vores liv på baggrund af det. Da vi fik vores datter, var vi de første i vores vennegruppe. Da vi fik nr. 2, var vi et par veninder der fulgtes ad. Her med nr. 3 er vi 8-9 veninder, som har fået børn eller venter sig indenfor et år.