Anonym skriver:
Jeg bliver snart alene med 3 børn. 9-16 år.
Jeg har ca udbetalt 14000 om mdr (ikke meget, men har lavtlønnet job ) derudover får jeg jo børne/ungeydelse hv 3.mdr.
Men jeg kan simpelthen ikke regne ud om jeg er berettiget til boligstøtte, nu hvor jeg trods alt er i job og hvad får jeg yderlig til børnene? Der er så mange ting og gloser som jeg slet ikke kender og en ting er jo og søge det, men får jeg det også bevilliget??
Forsøger at regne ud hvor dyr bolig vi kan leje. Har kig på en 4 værelses til 7900 eksl forbrug. Vil gerne finde det rigtige sted første gang, så børnene ikke skal flyttes mere.
Jeg har ingen gæld. Men heller ingen opsparing. Skal låne til indskud og møbler. Kan dog sagtens bruge brugt. Min eks beholder børnenes møbler og derfor er det jo en del jeg skal have købt.
Hjælp mig med et overblik 
Hej
Jeg er netop blevet skilt og alene med 2 små børn - så jeg vil dele lidt erfaringer.
Som Line skriver ovenfor kan du beregne boligstøtte på borger.dk
Og med din relativt lave løn er jeg også ret sikker på du kan få nær maks (3500) i boligstøtte. Men prøv selv at beregne.
Jeg antager at børnenes bopæl er hos dig - og hvis du primært skal forsøge dem så kan du også få/søge nedenstående (dvs hvis børnene bor mest hos dig)
Du kan som du skriver få børne ydelse (ca 2690 kr/måned)
Ordinære og ekstraordinært tilskud til enlige (ca 1350 kr/måned) udbetales med børne ydelsen. (Læs mere og søg på borger.dk)
Børnebidrag fra far 1300 pr barn pr måned (3900 pr måned)
Evt tilskud til institution (hvis ham på 9 går i SFO eks)
Samlet set har du 14000 i løn + ca 7900 i tilskud. Dertil også boligstøtte.
Selvfølgelig vil du om 2 år mistebørneydelse og børnebidrag til den ældste - men hvis dit barn ikke flytter hjemmefra kan han/hun måske bidrage lidt til huslejen. Uanset synes jeg ikke du på nuværende tidspunkt hvor dit yngste barn er 9 år skal finde en bolig du også kan have råd til når alle din børn er flyttet - der kan ske meget på 10 år.
Jeg synes ikke 7900 for en stor lejlighed lyder voldsomt - men jeg har ikke stor erfaring med hvad det koster. Jeg giver 2000 mere pr. måned + forbrug.
Jeg håber du kan bruge ovenstående.
Som en sidste kommentar - har I ikke nogle fælles værdier ? Hus/bil eller andet der kan/skal sælges så du kan få lidt penge med til indskud og andet? Og du skal vel have halvdelen af møblerne med?
Pøj med det. Det er en hård proces. Jeg er lige flyttet og kommer på plads - og der er ro på det økonomiske og praktiske. Men der er sq hårdt at være alene om alting - også selvom vi har et godt samarbejde om børnene.