Jeg forstår ikke den der med at "snage" på FB. Jeg har valgt, at et antal mennesker, jeg kender eller har kendt, kan følge lidt med i mit liv derinde, og jeg lægger fx ikke beretninger om, at manden og jeg har været oppe at skændes, eller andre meget personlige informationer ud. Jeg har kunnet se, at en af mine eks'er, som jeg er FB-ven med, er blevet skilt og forlovet igen, men det er ikke snagen fra min side at læse om dét - det er oplysninger, han deler, om sit liv, og jeg vil gerne vide, sådan overordnet, hvor i verden, han er, og hvordan det går ham. Og det har han på sin side valgt, at jeg har mulighed for og lov til.
Jeg opfatter det kun som positivt, om det så er på FB eller anden vis, at kunne fastholde en vis kontakt med mennesker, der har haft betydning i ens liv. Inklusiv tidligere kærester. De er jo ikke døde eller forsvundet ud i den blå luft, ej heller fuldstændigt ligegyldige eksistenser, fordi man ikke er sammen med dem længere. Og kontakten på FB er da så sporadisk og "ufarlig", som noget kan være. Din kæreste har haft nogle vigtige oplevelser med sine tidligere kærester og deres familier, og det kan man ikke slette eller tage fra ham - om du så får ham til at lukke sin FB-profil, så vil de fortsat være en del af hans bagage og i hans tanker indimellem. Og på mig virker det faktisk civiliseret og "ordentligt", at han har formået at bryde med tidligere kærester på en måde, der gør, at han stadig kan se dem og deres familier "i øjnene". Det havde nok ikke været muligt, hvis han var et dumt svin.
Jeg følger stadig en af min voksne datters eks'er på FB. Jeg holdt meget af ham - de skulle bare ikke være sammen, og det har jeg forlængst accepteret, men det gør mig så glad at se, han har det godt med kæreste og barn på vej. Det går der INTET fra min datter eller hendes nuværende kæreste ved - og for den sags skyld heller ikke fra eks'ens nuværende kæreste.
Jeg kan ikke se, hvad der er for dig at være bange for - som sagt, hans eks'er lever jo (gudskelov) endnu, og at han læser, de har fået ny kat, job eller kæreste, sker der da ingenting ved.