Kan vi ringe til hans læge?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.417 visninger
17 svar
25 synes godt om
5. april 2017

Anonym trådstarter

Hej

Skriver angående min bonusdreng som bor hos sin mor i den anden ende af landet. Hende og min kæreste har fælles forældremyndighed, men hun har bopæl.

For et lille års tid siden fik vi brev om, at han manglede at få sin 5 års vaccine. Vi har så spurgt mor, om den er god nok, men hun bliver ved at komme med vævende svar eller bare ignorere os (yes, samarbejdsvanskeligheder). 

Nu vil vi efterhånden gerne vide om hun har sørget for at få ham af sted og få den, Han har alle de andre vacciner. Han er 7.5 og vi synes virkelig det er vigtigt og er ved at opgive at få en respons fra mor.

Kan vi godt ringe til hans læge og spørge om han er vaccineret når vi ikke har bopæl men fælles forældremyndighed?

Hvad nu hvis han ikke har fået Den? Vi kan jo ikke fysisk tvinge hende til at tage ham til lægen, Hvad gør man så? Og er det for sent for ham at få den nu?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. april 2017

Troldemommi

Anonym skriver:

Hej

Skriver angående min bonusdreng som bor hos sin mor i den anden ende af landet. Hende og min kæreste har fælles forældremyndighed, men hun har bopæl.

For et lille års tid siden fik vi brev om, at han manglede at få sin 5 års vaccine. Vi har så spurgt mor, om den er god nok, men hun bliver ved at komme med vævende svar eller bare ignorere os (yes, samarbejdsvanskeligheder). 

Nu vil vi efterhånden gerne vide om hun har sørget for at få ham af sted og få den, Han har alle de andre vacciner. Han er 7.5 og vi synes virkelig det er vigtigt og er ved at opgive at få en respons fra mor.

Kan vi godt ringe til hans læge og spørge om han er vaccineret når vi ikke har bopæl men fælles forældremyndighed?

Hvad nu hvis han ikke har fået Den? Vi kan jo ikke fysisk tvinge hende til at tage ham til lægen, Hvad gør man så? Og er det for sent for ham at få den nu?

Jeg syntes sagtens en far kan ringe og spørge sin søns læge om en vaccine, de er jo vigtige at få.

Anmeld Citér

5. april 2017

Mortilah

Jeg er faktisk ikke klar over hvordan dansk lovgivning indenfor det her, ser ud. Men jeg mener i sagtens kan spørge hos lægen OM han har fået den. Så har i da i det mindste fået at vide om i skal bruge mere krudt på den sag. Jeg kan godt forstå det bekymrer jer! Mor burde i det mindste bare give klar besked.

Vi har samme problem. Bor dog ikke i DK og kan derfor ikke sige hvad der er korrekt i DK. I vores situation bad vi om skriftligt svar fra lægen - på vaccinestatus- det tog månedsvis og svaret var at bonusbørnene ikke var vaccinerede. Her er vaccinevalget desværre omfattet af "hverdagsvalg" for barnet og derfor kun bopælsforældreren valg.. :-( 

Anmeld Citér

5. april 2017

Anonym trådstarter

Mortilah skriver:

Jeg er faktisk ikke klar over hvordan dansk lovgivning indenfor det her, ser ud. Men jeg mener i sagtens kan spørge hos lægen OM han har fået den. Så har i da i det mindste fået at vide om i skal bruge mere krudt på den sag. Jeg kan godt forstå det bekymrer jer! Mor burde i det mindste bare give klar besked.

Vi har samme problem. Bor dog ikke i DK og kan derfor ikke sige hvad der er korrekt i DK. I vores situation bad vi om skriftligt svar fra lægen - på vaccinestatus- det tog månedsvis og svaret var at bonusbørnene ikke var vaccinerede. Her er vaccinevalget desværre omfattet af "hverdagsvalg" for barnet og derfor kun bopælsforældreren valg.. :-( 

Jeg er nemlig også i tvivl om hvad vi har ret til. Og i det her tilfælde er jeg ganske overbevist om, at det ikke er fordi hun ikke ønsker ham vaccineret, Han har jo de andre, men at hun glemte det den gang og så bare ikke får ham af sted nu. Hun er meget ressourcesvag og er en del i kontakt med kommunen, og der har været en masse frem og tilbage, lang forklaring jeg ikke orker at skrive her.. men jeg tror bare det er en af de ting, som hun ikke finder overskuddet til at ordne, men vi vil jo hjertens gerne gøre det!

Anmeld Citér

5. april 2017

Zelinasmor

Når de har fælles forældremyndighed har far ret til agt indsigt hos læge, skole osv. Han kan bare ringe til lægen og spørge. Desuden vil jeg mene at far faktisk kan tage ham til læge og få ham vaccineret. Fælles forældremyndighed betyder at de begge skal træffe beslutninger. Ellers så ring til statsforvaltningen og spørg dem

Anmeld Citér

5. april 2017

AnoMom

Anonym skriver:

Hej

Ved fælles forældremyndighed skal i begge være enige om hvorvidt han skal have sin vaccine. Hun kan ikke bare tage valget om den selvom hun har bopæl  

men du kan af samme grund så heller ikke tage til lægen og vaccinerer ham uden mors samtykke. 

Så vil anbefale dig at ringe til SF og spørger hvordan i kommer videre herfra. 

Her kan du se et skema for hvad i hver i sær har ret til. 

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld Citér

5. april 2017

sne190810

Jeg ville informere mor om at i nok skal tage hånd om det, og få han afsted, så det er ude af verdenen. 

Hun kan tydeligvis ikke overskue det, og det er ikke noget i gør for at genere, men blot hjælpe hvilket hun muligvis også godt forstår på et eller andet plan.  

Bare fordi far "kun" er samværsforældre, er han jo stadig forældre til barnet og må på ligefod som mor drage den nødvendige omsorg for barnet. 

Mvh en anden bonusmor

Anmeld Citér

5. april 2017

Soonmom

Men jeg forstår ikke rigtigt at I ikke har reageret noget før, hvis I ikke tror han har fået den, det er jo 1,5 år siden han brugte have haft den

Anmeld Citér

5. april 2017

Anonym trådstarter

Soonmom skriver:

Men jeg forstår ikke rigtigt at I ikke har reageret noget før, hvis I ikke tror han har fået den, det er jo 1,5 år siden han brugte have haft den

Har du læst startindlægget? Som jeg skrev fik vi for et lille års tid siden brev fra SSI om at han ikke var vaccineret. Inden da har vi jo antager han selvfølgelig var, da han har læge hos mor og hub plejer tage ham til undersøgelser.

Siden vi fik brevet har vi så jævnligt haft kontakt til mor for at få styr på den vaccine, og enten har hun sagt ja Ja, Jeg skal nok gøre det på et tidspunkt, eller også svarer hun ikke, når vi spørger. Vi er ikke sikker på han har fået den endnu, da han ikke selv kan huske at være blevet stukket.

Så jo: vi HAR reageret, og nej vi har ikke vidst det i 1.5 år. Og med alt det andet der er foregået med en mor der har været i kommunens søgelys, er blevet undersøgt for sine forældrekompetencer og massiv samværschikane fra hendes side med adskillige møder i SF til følge, så har vi indtil videre ikke gået videre end det vi hidtil har gjort, men det ønsker vi så nu. 

Så det handler bestemt ikke om, at vi ikke har forsøgt at drage omsorg selv, eller ikke har taget ansvar, vi har brugt meget energi på den slags de sidste 1.5 år. Og det stod ikke i startindlægget nej, for det var jo ikke det jeg bad om råd til, men her et så en dybere forklaring

Generelt spm ud i tråden: Kan man mon få lov at få ham vaccineret hos vores læge (ds han jo bor i den anden ende af landet), eller skal det være hos den læge han et registreret hos? Altså hvis mor sagde god for det vel at mærke

Anmeld Citér

5. april 2017

Anonym trådstarter

sne190810 skriver:

Jeg ville informere mor om at i nok skal tage hånd om det, og få han afsted, så det er ude af verdenen. 

Hun kan tydeligvis ikke overskue det, og det er ikke noget i gør for at genere, men blot hjælpe hvilket hun muligvis også godt forstår på et eller andet plan.  

Bare fordi far "kun" er samværsforældre, er han jo stadig forældre til barnet og må på ligefod som mor drage den nødvendige omsorg for barnet. 

Mvh en anden bonusmor

Det er desværre problemet, hver gang vi gør noget for ham, fordi vi har lyst og fordi vi elsker ham, så går hun til modangreb. Fx havde hun ikke overskud eller råd til at få ham klippet, så det sørgede vi jo bare for, vi gør jo gerne noget for ham. Men hun blev så rasende på ham over han var blevet klippet her og kronragede ham med en trimmer. Så jeg har ikke meget tiltro til at det vil blive taget vel i mod at vi tilbyder at sørge for det, men derfor vil vi selvfølgelig gøre det alligevel, Hvis vi finder ud af han ikke er vaccineret..

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.