mummitrolden skriver:
Det er en helt seriøs undren jeg har, det handler ikke om at klappe mig selv på skulderen, men for at finde ud af, hvorfor man vil finde sig i at blive behandlet som lort.
Vi kvinder har alle muligheder i år 2017, både mht. At få baby, være økonomisk uafhængig osv. Så ja, jeg forstår det simpelthen ikke.
Jeg må erklære mig enig med Tin i, at det er et problematisk udgangspunkt, der tages i tråden. Spørgsmålet tager jo udgangspunkt i en victimblamende: hvad er der egentlig galt med kvinder, som bliver i parforhold, hvor de behandles skidt? Ja, de må da være nogle svage, naive stakler, der har et elendigt selvværd.
Det jeg postede fra LOKKs side, siger ikke kun mig noget om, hvordan mishandling og krænkende adfærd udvikler sig over tid - mens offerets forestillinger om rigtigt og forkert og hvad der er 'virkeligt' undermineres - men også at mekanismerne i et krænkende forhold spiller på offerets længsel efter de gode tider og håb for fremtiden, det gode parforhold og forandring hos deres partner.
Måske ville flere kvinder komme ud af krænkende forhold, hvis omverdenen reagerede mindre med 'du må da have et dårligt selvværd og være ude af stand til at stå på egne ben - tag dig sammen' og mere med 'jeg kan godt forstå dit håb og se, hvad det er du drømmer om, men her er hvad vi andre ser i din mands/kærestes behandling af dig. Og det er stærkt, at du tager så meget ansvar for jeres parforhold, men for os andre ser det ud til, at du er helt alene om at tage ansvar for at tingene fungerer/bliver bedre.' I de tråde jeg ser fra ulykkelige kvinder i dårlige parforhold, slår det mig, hvor ofte de netop spørger ind til vores andres virkelighedsopfattelse - 'er det mig, der er helt galt på den, når....'
Jeg har aldrig været i et psykisk eller fysisk voldeligt forhold. Men når jeg ser på nogle af de kæresteforhold og ansættelsesforhold, jeg har været i, hvor jeg har været udsat for adfærd, der ikke var ok, er det tydeligt, at jeg ikke reagerer ved at tænke 'lad mig komme væk', men snarere 'det her må jeg kunne lave om på/fixe'. Sådan tænker jeg ikke, fordi jeg er svag og uformående, men fordi jeg har erfaring med at være stærk og kompetent. Men det har medført, at jeg ind imellem har fundet mig i ting længere tid, end jeg burde eller har overset, at det forandringspotentiale, jeg så, mere var min egen vilje og indsats end den andens/de andres vilje til at skabe noget andet. Og det er måske i virkeligheden de styrker hos mig, der gør mig mest udsat for en dag at ende i et voldeligt parforhold.