Anonym skriver:
Hej.. Jeg er helt fyldt op til renden af tårer, det løber ud af mig og jeg ved simpelthen ikke, hvor jeg skal gå hen... Jeg kunne tale med dem jeg kender, men jeg tør ikke.
Problemet, for mig, er, at min partner simpelthen ikke kan rumme, når noget går skævt for mig. Jeg har brug for en at snakke med; ikke sådan for at væve rundt i det, men jeg har brug for at sige "sådan her ligger landet for mig lige nu og det er pt. rigtig hårdt. Jeg har brug for støtte." Men det kan og vil han ikke høre. Han siger, at han er nødt til at være ligeglad og han siger, at han simpelthen ikke kan rumme det jeg fortæller. Det har, efter min opfattelse, været sådan stort set hver gang jeg er kommet med noget, der bare gør rigtig ondt. Jeg er normalt typen der "hopper op og falder ned" på det meste, men så en gang imellem blir de største ting for meget og så har jeg brug for en skulder, en klippe, et øre, et kram.... Men der er bare ikke noget af det at hente hos ham...
Jeg er bange for, hvad det skal have af betydning for fremtiden. Vi har været sammen i omtrent 1,5 år, vi har ingen fælles børn men begge børn fra tidligere. Vi er ved at flytte sammen.... Jeg har en følelse af, at han virkelig er min eneste ene. Jeg har været igennem meget skidt - med ham er der ro og kærlighed. Men lige det her punkt, når jeg har det svært, så blir han kort for hovedet, sur, skælder ud, råber endda af mig, fortæller mig han har brug for at lukke mig ude, at han er ligeglad osv.... Jeg føler mig lige nu endnu mere alene, end før jeg åbnede munden og fortalte, hvad der lige nu er tungt at bære alene på mine skuldre...
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre - og jeg tænker ikke nogen her ligefrem kan hjælpe.... jeg håber måske at få en følelse af ikke at være så alene som jeg er nu... Han har sagt og råbt at jeg ikke må tale med ham mere og han vil ignorerer mig i hvert fald resten af aftenen... Det er enormt svært... For jeg havde virkelig brug for det stik modsatte........
Jeg ville have uendelig svært ved at være i et forhold, der fungerede på den måde. Ja, man kan bruge en veninde istedet til at læsse af på, men det ændrer jo ikke på, at man gerne vil dele det svære med det menneske, man deler resten af livet med.
En så voldsom afvisning leder for mig tanken hen på, at det må skyldes nogle oplevelser i barndommen og en adfærd han har lært i tilknytning til det. Måske har den ene af hans forældre delt sine problemer (evt om parforhold) med ham i en alder, hvor han ikke kunne kapere det. Måske har han overværet sin mor blive overfuset, kuet eller lign (evt gennemgå et alvorligt sygdomsforløb) og har været magtesløs, når hun græd. Måske er hans egen gråd og forsøg på at få omsorg blevet mødt med afvisning og irettesættelser.
Jeg tror, jeg ville sætte flyttesammen-projektet på hold, og tale med ham om det her som en dealbreaker for dig. Sorger og genvordigheder er faste indslag i et menneskeliv og i et parforhold må man kunne rumme hinandens svære følelser i de situationer. Ellers kan man blive meget ensom i sit parforhold. Hvis han klagede over, at du 'beklagede' dig for meget, ville venindeløsningen være en hjælp, så du kunne 'fordele' beklagelserne på flere. Men hvis han farer i flint, så snart du åbner munden for at tale om noget, der pt er tungt i dit liv, er der et problem hos ham, han bliver nødt til at tage fat om.