Anonym skriver:
jeg skriver fordi jeg har et kæmpe problem!
min mor og min ene søster synes min mand er psykopat.
Det synes de også min anden søsters fyr var. De er begge uden kæreste, og elsker at bagtale/nedgøre min anden søsters og min mand.
De elsker at give diagnoser og har endda været til flere foredrag. Først var de sikre på, han havde borderline. Nu er han psykopat.
Hele hans familie er også syge ifølge dem. Min mor er meget mere for vores børn, end hans mor osv.
De vil ikke se ham mere, fordi han blev sur over, de blandede sig i hans opdragelse. Det var måske også noget han kunne have ignoreret, men han er godt træt af dem, da han jo også kender deres syn på ham.
Min mor synes alt er galt med andre. Fx er det for dårligt, han ikke tager fri, når vores ene barn er syg (jeg er på barsel).
Hun finder på alt er galt og synes godt om alt og deler på Facebook om psykisk vold. (Som hun åbenbart mener jeg og min anden søster er udsat for) i håb om vi får øjnene op.
det kunne min svigermor ikke holde ud at se på om sin egen søn, så hun slettede min mor som ven på fb samt blokerede. Min mor havde slettet min mand fra fb efter den episode om opdragelse, og min mand har så blokeret hende, da han ikke synes hun skal kunne "stalke" ham, når nu hun alligevel ikke vil ses. Min søster skrev en sviner til mig om, hvor syg han er, og burde være voksen og konfrontere dem istedet. Men det er jo den, der ikke vil se ham.
Har foreslået en familieterapeut, "men hvorfor skal DE til det, når det er HAM der skal have hjælp?"
det er så belastende og et kæmpe problem både for forholdet, men også besværligt ift jul og fødselsdage. Vores datter elsker min mor.
Da jeg ikke havde skrevet i nogle dage, troede hun straks han havde forbudt mig at se hende. Jeg kan blive ved.... der er i det hele taget noget galt med alt og alle.
Hvad gør jeg? Han er en rigtig god far og mand, han gør alt for os, hjælper meget til og leger med børnene.
Jeg har det meget svært med mennesker, som på baggrund af artikler og foredrag mener sig i stand til at udpege psykopater og borderlinere m.v. Det er muligt, at der er flere psykopater iblandt os, end man regner med, men skulle man tro disse selvbestaltede "diagnostikere", så er enhver ubehagelig chef, svigersøn, nabo etc. etc. helt uden tvivl psykopat. Jeg bliver sgu så harm - det kræver en temmelig langvarig uddannelse at blive psykiater, og jeg synes, det er smagløst og underlødigt, når dameblade bringer sådan nogle "Sådan spotter du en psykopat!"-artikler med tjeklister på fem punkter. Som om!
Din mor og din søster er uden tvivl overbeviste om, at du ikke ser klart, og at de skal redde dig ud af en håbløs situation. Så er det da også pisseirriterende, at du ikke vil reddes - og det kan så bekræfte dem yderligere i, at du er blevet hjernevasket og manipuleret med. Den kamp vinder du ikke, for de véd det bare.
Jeg ville sætte hælene i og markere over for dem, at det på ingen som helst måde er acceptabelt, at de stanger diagnoser ud. De skal stoppe med det, og så kan de iøvrigt indkredse og præcisere, hvad det konkret er ved din mand, de ikke bryder sig om - og derfra kan du tage stilling til, om det giver anledning til udredning af misforståelser og uenigheder, eller om der ikke er grundlag for at komme videre.
Findes der mon en diagnose for folk, der ser psykopater overalt?