Lyserød og lyseblå????

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.401 visninger
17 svar
0 synes godt om
7. oktober 2009

Sirivana

Jeg er virkeligt begyndt at undre mig... hvorfor SKAL alt til babyer hhv. enten være lyserødt eller lyseblåt??? Det er jo næsten ikke til at finde babyudstyr (body'er, pusle- og ammepude etc.), som ikke er enten lyserødt eller lyseblåt, for piger er jo lyserøde og drenge er lyseblå... hmm... hvorfor? Det irriterer mig sådan, at man er så stereotyp omkring sådan noget! Man påvirker jo børnene helt fra små til at indtage samfundets oldgamle kønsrollemønster - og det er ikke okay. Jeg ved godt, at børnene mens de er helt små, er ligeglade med farverne... men det hænger jo ved senere hen også. Jeg NÆGTER simpelthen alt det åhhh så søde lyserøde eller lyseblå. Jeg har altid syntes de farver var gyselige. Hvorfor er de så lige pludseligt pæne til de må kære? Er der nogen der har en god forklaring på denne rædsel?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. oktober 2009

cille22

Der er da mange ting der er neutrale, faktisk alt vores, ammepude, puslebordshynne, sengetøj osv.

Jeg syntes der er mane ting og man kan da sagtens købe neutralt tøj og sko.

Nu har vi 3 unger og jeg syntes ikke jeg har lagt mærke til det du skriver.
den eneste ting som jeg har bemærket er at det er svært at finde pænt drenge tøj, men det er de heldigvis begyndt at komme efter...
Hilsen cecilie med 2 tøser og 1 dreng

Anmeld

7. oktober 2009

Valle81

Sirivana skriver:

Jeg er virkeligt begyndt at undre mig... hvorfor SKAL alt til babyer hhv. enten være lyserødt eller lyseblåt??? Det er jo næsten ikke til at finde babyudstyr (body'er, pusle- og ammepude etc.), som ikke er enten lyserødt eller lyseblåt, for piger er jo lyserøde og drenge er lyseblå... hmm... hvorfor? Det irriterer mig sådan, at man er så stereotyp omkring sådan noget! Man påvirker jo børnene helt fra små til at indtage samfundets oldgamle kønsrollemønster - og det er ikke okay. Jeg ved godt, at børnene mens de er helt små, er ligeglade med farverne... men det hænger jo ved senere hen også. Jeg NÆGTER simpelthen alt det åhhh så søde lyserøde eller lyseblå. Jeg har altid syntes de farver var gyselige. Hvorfor er de så lige pludseligt pæne til de må kære? Er der nogen der har en god forklaring på denne rædsel?

Kan til en hvis grænse godt forstå dig:0)

Hvad er der i vejen, for gult, grønt osv:0) Var faktisk selv imod det da jeg ventede min datter, men da hun så kom til verdenen, så gik jeg amok i pigerfarver og lyserødt tema på værelset.

Kunne ikke lade være

Men fx ting som puslepude ammepude osv, der ville jeg bare have noget der var helt hvidt. Det var umuligt at drive op nogle steder, fandt tilfældig en  HELT HVID pusleplade i en eller anden supermarkedskæde, som havde haft baby ting på kampagne. Det var så heldigt, ammepuden droppede jeg.

Kan ikke komme på en forklaring på hvorfor det er lyserødt og lyseblåt det hele:0)

Knus

Christia
17+2

Anmeld

7. oktober 2009

Mca<3

Min 6 mdr dreng er lige blevet iført hans nye lyserøde polo   Det er så sødt og sjovt nok er de jo lavet netop til drenge

Anmeld

7. oktober 2009

LauraLW

Herhjemme er vi indtil videre ret ligeglade.... sådan da. Min kæreste er lidt mere gameldags end jeg, og så alligevel ikke - for noget tid siden fandt jeg den fedeste puslepude, ikke for tøset, men bestemt til en pige. - Damen i butikken sagde at jeg sagtens kunne bytte den når vi kender kønnet. MEN nu vil thomas sku gerne beholde den, også selvom det bliver en dreng, og det skal jeg vist lige vænne mig til (det er den fra sebra med fugle, prikker etc, og i "pigede" farver). Ellers er jeg fuldstændig ligeglad. Det tøj vi indtil videre har fundet er i alle mulige farver, pangfarver, lyse farver.... nærmest alt andet end neutralt, og sådan håber jeg da det fortsætter, da jeg også er helt pas på de der pasteller.

Anmeld

7. oktober 2009

W&M <3

Tanja.. skriver:

Min 6 mdr dreng er lige blevet iført hans nye lyserøde polo   Det er så sødt og sjovt nok er de jo lavet netop til drenge

Hehe min søn har også en lyserød t-shirt og den er netop også lavet til drenge.  og han er så sød i den.

Men hver gang han har den på er der en dame eller andre der spørger om han er en dreng eller pige.  selvom at han bare er total dreng.

Så mange tror at det kun er piger der får lyserød på når de er babyer.  men synes både piger og drenge kan have næsten alle farver på.

Anmeld

7. oktober 2009

Mca<3

WilliamsMor skriver:

Hehe min søn har også en lyserød t-shirt og den er netop også lavet til drenge.  og han er så sød i den.

Men hver gang han har den på er der en dame eller andre der spørger om han er en dreng eller pige.  selvom at han bare er total dreng.

Så mange tror at det kun er piger der får lyserød på når de er babyer.  men synes både piger og drenge kan have næsten alle farver på.

Syntes jeg nemlig også   De er vildt søde i små lyserøde t- shirts og det gør nemlig slet ikke noget fordi man så tydeligt kan se de er drenge .. Alex far har da også en lyserød polo ,, Det da vildt flot

Anmeld

7. oktober 2009

SaNiNa

Uuh vi har ikke ret meget lyseblå til vores dreng, ammepude den er bacie farvede og hans sengetøj har alle mulige farver.

syntes der er masser af tøj som ikke er lyseblå og lyserød men så brun, mørkeblå, sort, grøn ja alle mulig farver.

men ønskebøn har  bodyer som er hvid og alle mulig andre farver som ikke er lyseblå det samme med ammebude, puslehynde

men der er jo nogle som syntes alt så være lyserødt og lyseblå og det skal de da bare have lov til hvis det er det de føler for

Anmeld

7. oktober 2009

netdaddy

Nu beskæftiger jeg mig - via mit job - en del med farver og deres betydning.

I den forbindelse læste jeg en bog der gav følgende forklaring på hvorfor piger klædes i rødt/lyserødt og drenge i blåt/lyseblåt.

Den røde farve er en aggressiv/dynamisk/urolig farve, hvor den blå er meget mere rolig/statisk farve.
Da pigebørn fra naturens side er meget rolige/stille (ja næsten underdanige) klæder man dem i rødt/lyserødt, for at fremprovokere et større temprement og selvstændighed hos pigerne.
Da drengebørn fra naturens side er aggressive/temprementsfulde klæder man dem i blåt/lyseblåt for at dæmpe den dominerende adfærd og skabe mere ligevægtige drenge.

Men ellers kan jeg kun give folk ret i at den klare opdeling i blåt/rødt kan være temmelig irriterende - specielt når børnene er helt små og det angår tøjet.
Nu hvor vores søn ikke længere er helt lille, så kan vi sagtens finde neutrale farver, eller grønne/gule/brune og andre farver som klæder ham utroligt godt.

Anmeld

7. oktober 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator
Altså - jeg fik jo en pige i sin tid  Vi havde jo ikke nogen penge overhovedet, så vi arvede alt. Uden undtagelse!

MEN - Alt muligt ting osv, var jeg ret meget ligeglad med farverne, men når de er små, så er det faktisk ret fedt, at folk kan se på tøjet at det er en pige. Men SELVOM Idun nogengange sad i kjole, der var lyserød osv, selvom hun var en ret feminin baby, så var der nogen gange: Naaai hvor er HAN sød og det er træls... faktisk - Det er skide rart, at folk kan se om det er en pige eller dreng, så det er ret praktisk

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.