Hjælp til bryllup/barnedåb

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11. marts 2017

AnoMom

Du giver en gave for der beløb jeres budget kan bære. :-) 

min bror og svigerinde holdte også barnedåb og bryllup samlet. De fik i alt for 300 kr af mig tilsammen og det var til trods for at jeg ser dem flere gange om ugen og er gudmor til deres datter der blev døbt. Men det var hvad jeg havde råd til på daværende tidspunkt. :-)

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. marts 2017

Anonym

PUHK skriver:

En god overordnet regel siger, at gaven = kuvertprisen. Dvs. hvis de bruger 300 kr i kuvertpris pr. person, så bruger I (to mennesker) 600 på gave.

På den måde kan du jo sjusse dig frem til, om det er et stille og roligt arrangement i forsamlingshus med buffet og drikkevarer fra Tyskland, eller om det er ad libitum i en dyr selskabsvenue.

Synes egentlig det er en okay tommelfingerregel, men vi har lige været til et bryllup med en kuvertpris på 2300,- vi ville da blive fuldstændig ruineret hvis vi skulle følge den regel. Vi var 2 voksne og 3 børn 

Anmeld Citér

12. marts 2017

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
IenFart skriver:

Jeg har hørt flere omtale den regel og synes ærlig talt den er lidt tosset. At blive inviteret til fest er vel ikke en udveksling af penge eller goder.

Hvis nu værtsparret går helt amok og bruger en formue på festen er man da ikke forpligtet til at komme med en tilsvarende stor gave.

TS: Kom med en gave til beløb som du synes er rimeligt og indenfor det du synes du har råd til og blæs på de holder det som havefest eller om de har inviteret alle på Falsled Kro.

Jeg er så enig! Kunne ikke drømme om at give en større gave til brudeparret, som tilhører den meget velhavende del af familien og ved et hurtigt greb i lommen har mulighed for at give den fuld gas med gourmetmad i fine omgivelser end til brudeparret på SU, der med nød og næppe har kunnet spare op til fest i haven med slagterens 3-retters menu. Det er lige før, jeg vil sige tværtimod. Og vi har aldrig givet for mere, fordi vores børn var inviteret med - jeg går jo ud fra, det skyldes, at værtsparret ønsker at se ungerne og ikke, at vi bør lægge 3/5 ekstra til gave. 

Jeg har vitterlig aldrig tænkt, at de økonomisk trængte småbørnsforældre burde hoste op med mere end den højtlønnede singlemand, som kommer alene til festen. 

Jeg kommer fra en familie med hhv. MEGET rige og meget økonomisk trængte medlemmer, og her er heldigvis al tænkelig forståelse for, at nogle slet ikke evner at diske op med store gaver - mens de pengestærke er gavmilde og nyder både at forkæle med dyre gaver og luksuriøse fester. 

Endelig er kuvertpris et mærkeligt udgangspunkt, når man som jeg for år tilbage brugte mange timer mange dage på at købe ind og lave maden selv, bl.a. til vores bryllup. Det "kostede" jo bare på en anden måde, end hvis vi havde haft råd til at vælge på menukortet på en fin restaurant. 

Anmeld Citér

12. marts 2017

Zelinasmor

Jeg synes en bryllupsgave bør ligge på 500kr eller op (hvis man har til det). Du bliver kun gift en gang. Det er jo ikke en fødselsdagsgave eller julegave hvor du skal give hvert år. Så synes godt man kan flotte sig lidt når nu det er bryllupsgave. Har det på samme måde med dåb og konfirmation. 

Anmeld Citér

12. marts 2017

lineog4

Hvad har du lyst til at give? Ikke i forhold til beløb,men hvad har du lyst til at give som gave, hvilken drøm vil du give til dem, hvilket håb er der i din gave til dem, vil du give dem en kogebog fordi du ved de elsker at lave mad sammen, vil du give en vase fordi du håber der skal mange buketter i gennem livet, vil du give den kitchede juledug fordi du ønsker de skal fejre en masse jule sammen, eller hvad vil du give?

Ærligt jeg vil langt hellere have en gave til en 50er der ville noget, der havde en betydning end et gave til 500 der skulle ramme det beløb fordi det dækkede kuvertprisen. 

Giv den gave du vil give og lad være med at sætte prismærke på, så tænker din papbror såmænd nok heller ikke over hvad den har kostet.

Anmeld Citér

12. marts 2017

Anonym trådstarter

Zelinasmor skriver:

Jeg synes en bryllupsgave bør ligge på 500kr eller op (hvis man har til det). Du bliver kun gift en gang. Det er jo ikke en fødselsdagsgave eller julegave hvor du skal give hvert år. Så synes godt man kan flotte sig lidt når nu det er bryllupsgave. Har det på samme måde med dåb og konfirmation. 

Vi er normalt slet ikke på gave og når de vælger at holde det samlet kan vi ikke både give 500kr i bryllupsgave og 500kr til barnedåb jeg tror vi lander på ca 300-350kr alt efter hvad de ønsker sig 

Anmeld Citér

12. marts 2017

Anonym trådstarter

lineog4 skriver:

Hvad har du lyst til at give? Ikke i forhold til beløb,men hvad har du lyst til at give som gave, hvilken drøm vil du give til dem, hvilket håb er der i din gave til dem, vil du give dem en kogebog fordi du ved de elsker at lave mad sammen, vil du give en vase fordi du håber der skal mange buketter i gennem livet, vil du give den kitchede juledug fordi du ønsker de skal fejre en masse jule sammen, eller hvad vil du give?

Ærligt jeg vil langt hellere have en gave til en 50er der ville noget, der havde en betydning end et gave til 500 der skulle ramme det beløb fordi det dækkede kuvertprisen. 

Giv den gave du vil give og lad være med at sætte prismærke på, så tænker din papbror såmænd nok heller ikke over hvad den har kostet.

Vi ved ikke endnu hvad de ønsker sig, men tænker vi giver for 300-350 kr, gør meget ud af at finde en god og pæn gave men overvejer lidt at prøve at gå væk fra listen og selv finde på noget, har overvejet lidt et hoptimist brudepar, alt efter pris selvfølgelig 

Anmeld Citér

12. marts 2017

MysteriousAngel

Hvad I har råd til? Jeg synes, at gaver skal gives på baggrund af hvad man har råd til som familie og ikke forventning. 

Anmeld Citér

12. marts 2017

SDD

Profilbillede for SDD
Mor til to piger, fra ‘14 og ‘20

Personligt ville jeg give for omkring 500 kr. Selvom der er barnedåb med også. Men det er præcis fordi det er en speciel dag der forhåbentlig ikke bliver gentaget. 

Men Jeg kan se at du/I allerede har planlagt et beløb, hvilket jo kun kan være jeres beslutning alene. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.