Hjælp til bryllup/barnedåb

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

Afstemning: Hvad skal bryllupsgaven koste (samlet udgift)

Du skal være logget ind, for at kunne deltage i afstemningen.

1.413 visninger
18 svar
25 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
11. marts 2017

Anonym trådstarter

Hej allesammen  

Vi skal snart til et kombineret bryllup/barnedåb. Det er min papbror som skal giftes, som vi ser et par gange om året. De skal holde det hjemme i haven og tror det bliver rigtig hyggeligt  

vi har allerede købt barnedåbsgaven og kostede 300kr men nu er jeg i tvivl hvor meget vi skal give for i bryllupsgave, især fordi de jo har slået det hele sammen til en fest, og hvor vores børn ikke skal med.   De bor ca 1.5 times kørsel fra os så er lidt spændt på det hele når vi er så langt fra børnene som jo skal passes. 

Nå men mit spørgsmål er så, hvad er så passende at give i bryllupsgave, giver vi 300 vil den samlede gaveudgift være 600, så det er vi jo nød til at tænke på, altså det samlede beløb  

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. marts 2017

Panther

Profilbillede for Panther
Anonym skriver:

Hej allesammen  

Vi skal snart til et kombineret bryllup/barnedåb. Det er min papbror som skal giftes, som vi ser et par gange om året. De skal holde det hjemme i haven og tror det bliver rigtig hyggeligt  

vi har allerede købt barnedåbsgaven og kostede 300kr men nu er jeg i tvivl hvor meget vi skal give for i bryllupsgave, især fordi de jo har slået det hele sammen til en fest, og hvor vores børn ikke skal med.   De bor ca 1.5 times kørsel fra os så er lidt spændt på det hele når vi er så langt fra børnene som jo skal passes. 

Nå men mit spørgsmål er så, hvad er så passende at give i bryllupsgave, giver vi 300 vil den samlede gaveudgift være 600, så det er vi jo nød til at tænke på, altså det samlede beløb  

En god overordnet regel siger, at gaven = kuvertprisen. Dvs. hvis de bruger 300 kr i kuvertpris pr. person, så bruger I (to mennesker) 600 på gave.

På den måde kan du jo sjusse dig frem til, om det er et stille og roligt arrangement i forsamlingshus med buffet og drikkevarer fra Tyskland, eller om det er ad libitum i en dyr selskabsvenue.

Anmeld Citér

11. marts 2017

Anonym trådstarter

PUHK skriver:

En god overordnet regel siger, at gaven = kuvertprisen. Dvs. hvis de bruger 300 kr i kuvertpris pr. person, så bruger I (to mennesker) 600 på gave.

På den måde kan du jo sjusse dig frem til, om det er et stille og roligt arrangement i forsamlingshus med buffet og drikkevarer fra Tyskland, eller om det er ad libitum i en dyr selskabsvenue.

De holder det hjemme i haven og ved ikke menuen men hørt at det bliver noget ikke alt for dyrt da der kommer ret mamge, dvs noget buffet eller helstegt pattegris de kunne få billigt, men synes ikke det skulle være så afgørende da vi jo ikke vil virke nærige selvom vi ikke har så mange penge  

Anmeld Citér

11. marts 2017

Panther

Men det er netop derfor, det er rart med sådanne generelle konsensus-regler om takt og tone. For så skal I netop ikke føle Jer nærige.. I følger jo bare de uskrevne regler :-)

Så derfor synes jeg da, at 600,- i alt virker som et fint beløb.

Anmeld Citér

11. marts 2017

Anonym trådstarter

Men det er netop derfor, det er rart med sådanne generelle konsensus-regler om takt og tone. For så skal I netop ikke føle Jer nærige.. I følger jo bare de uskrevne regler :-)

Så derfor synes jeg da, at 600,- i alt virker som et fint beløb.

Tak for råd  var også lidt i tvivl om man kunne regne beløbene sammen eller der skulle gave som var det 2 fester selvom de er slået sammen 

Anmeld Citér

11. marts 2017

IenFart

Profilbillede for IenFart
PUHK skriver:

Jeg har hørt flere omtale den regel og synes ærlig talt den er lidt tosset. At blive inviteret til fest er vel ikke en udveksling af penge eller goder.

Hvis nu værtsparret går helt amok og bruger en formue på festen er man da ikke forpligtet til at komme med en tilsvarende stor gave.

TS: Kom med en gave til beløb som du synes er rimeligt og indenfor det du synes du har råd til og blæs på de holder det som havefest eller om de har inviteret alle på Falsled Kro.

Anmeld Citér

11. marts 2017

Anonym trådstarter

IenFart skriver:

Jeg har hørt flere omtale den regel og synes ærlig talt den er lidt tosset. At blive inviteret til fest er vel ikke en udveksling af penge eller goder.

Hvis nu værtsparret går helt amok og bruger en formue på festen er man da ikke forpligtet til at komme med en tilsvarende stor gave.

TS: Kom med en gave til beløb som du synes er rimeligt og indenfor det du synes du har råd til og blæs på de holder det som havefest eller om de har inviteret alle på Falsled Kro.

En sammenlagt gave på 600 kan vi godt men vi har desværre ret svært ved at se os ud af at skulle give sammenlagt for 1000kr  vi har under 1000kr at leve for i måneden pr person, og ud af de penge er det alt som skal købes, mad, gaver, tøj, fornøjelser osv og børnepengene går til opsparinger til jul og ferier 

Anmeld Citér

11. marts 2017

Panther

IenFart skriver:

Well - i princippet er det jo lidt af en udveksling uanset om man i praksis anskuer det sådan eller ej. Du ville jo normalt ikke give en gave, hvis du ikke var inviteret til brylluppet, ligesom jeg tænker, at de fleste ville synes, det var mærkeligt, at en person ankom til bryllupsfest uden gave (medmindre man kender til en "gyldig" grund).

Naturligvis er man ikke forpligtet, og det skal heller ikke ses som en universel lov, men nærmere en hjælp til gavegiver, hvis denne (som i dette tilfælde) er i tvivl om, hvad der er gængs. Når man så har udledt "normal"-niveauet, kan man jo selv vurdere, om man har lyst til at give for mere/ikke har råd til at give for så meget.

Anmeld Citér

11. marts 2017

Miti's mama

Du giver for hvad I kan i jeres situation, og den gave du tror de vil blive glade for. I sidste ende vil de nok have det dårligt med en gave de ved i  ikke har råd til, og glade for en gave der passer specielt til dem, lige meget prisen. God fest!

Anmeld Citér

11. marts 2017

Benjamins'mor

Vi holdt bryllup/barnedåb sammen, og vi gik absolut ikke op i hvad gaverne kostede og har heller ikke skænket det en tanke. Vi blev rigtigt glade for de ting vi fik, og glade for at folk havde brugt tid på at finde tingene til os.

Så køb for det i har råd til. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.